Skip to main content

Ik vraag me af waarom ik ben voorzien van een modem van KPN, waar geen IPv6 mogelijkheden op zitten? Terwijl er wel modems zijn die dit wel ondersteunen. En zover ik begrijp is er wel de mogelijkheid om via mijn glasvezel verbinding gebruik te maken van IPv6. Waarom wordt er dan ook gewoon niet standaard een modem geïnstalleerd die dit “wel” ondersteund? Ik heb nu allerlei apparatuur die ik via IPv6 kan aansluiten, maar puur omdat de modem het niet mogelijk maakt er geen gebruik van kan maken. 

Ipv6 op de KPN Box komt nog.

Wat is eigenlijk het probleem dat u nu geen ipv6 heeft? Wat werkt er nu niet dan?


Wat er nu niet werkt, lijkt me duidelijk. Ik kan geen IPv6 adressen toewijzen aan mijn apparaten, en daarmee de ping te reduceren. Snap eerlijk gezegd niet waarom klanten niet gewoon gelijk het maximale uit hetgeen kunnen halen waar ze voor betalen. Waarom een modem zonder deze IPv6 mogelijkheid toewijzen op een verbinding waar de IPv6 wel mogelijk is? Begrijp de logica hier niet helemaal van.


Omdat 99% van de klanten er helemaal geen enkel nadeel heeft dat ipv6 het nog niet doet.


Wat er nu niet werkt, lijkt me duidelijk. Ik kan geen IPv6 adressen toewijzen aan mijn apparaten, en daarmee de ping te reduceren. Snap eerlijk gezegd niet waarom klanten niet gewoon gelijk het maximale uit hetgeen kunnen halen waar ze voor betalen. Waarom een modem zonder deze IPv6 mogelijkheid toewijzen op een verbinding waar de IPv6 wel mogelijk is? Begrijp de logica hier niet helemaal van.

Je betaald voor het internet abonnement, die router van KPN is bruikleen en kost je niks expliciet extra.

Als je graag werkend IPv6 voor je KPN thuisinternet wilt, kun je een FritzBox huren tegen een extra maandbedrag van 7,50 euro. IPv6 naast IPv4 hebben is voor routersoftwareontwikkelaars gewoon extra werk en dus kosten.


Not sure about your plan and hardware but ipv6 is available on the fibre hardware that KPN gave me and the home-built router I replaced it with (I’m using OPNSense and this procedure… https://blog.firewallonline.nl/how-to-en-tutorials/xs4all-pfsense-opnsense-ipv6/)