Skip to main content

Is de groene kabel een in 2004 gebruikte glasvezelkabel? Zo nee waarvoor is deze dan?

 

Ik weet niet of deze kabel van 2004 is maar google maar eens dan is het inderdaad een groene glasvezel kabel of buis, echter het kan ook net zo goed een coax kabel die zijn al heel lang groen.

De onderste draden rood,wit,oranje,blauw zijn van telefoon, het ISRA punt


Dit is duidelijk een glasvezezelkabelaansluiting @gwendolyn 

Het is echter niet de bedoeling om zo'n kast open te maken met het risico op breuk en vervuiling.

 


Mijn huis in december 2004 na de bouw opgeleverd en kpn levert bij mij 6/0,5 Mbs down/upload. Zou dolgraag glasvezel willen van kpn. Zie dat mijn wijk niet op de planning staat en nu komen e-fiber en delta wel aanleggen. Als er inderdaad al glasvezel in huis is meegeleverd zou dat mogelijk helpen.


Hallo @gwendolyn dan is de glasvezel van een van door jou genoemde leveranciers en gaat KPN bij jou (nog) niet leveren blijkbaar.

Je kunt dit eenvoudig controleren via www.kpnnetwerk.nl en dan je postcode/huisnummer ingeven.

Succes.

 


Hoi Jan, dan heb ik het niet goed genoeg geschreven. Deze kabel is in 2004 al aangelegd geleiding met 4 aderige Iskra voor de telefoon. Geen pair bonding etc gekregen verdeelkast op 2,5 km dus lage internetsnelheid. Casema nu Ziggo leverde  toen met eigen kastje een coax. De nieuwe aanbieders moeten nog aanleggen.


Hallo @gwendolyn op die 2e foto zie je linksbovenaan het einde van die groene kabel afgewerkt met een beschermdop, typisch een glasvezelbeschermdop in mijn optiek.

En is die blauwe kabel die naar binnen gaat een andersdsoortige kabel die lijkt op een IS/RA-punt.

Kun je de deksel weer eens monteren en een foto plaatsen, want voor op de deksel staat ook vaak een boel nuttige info.

 


Beste Jan, het kastje is nooit open gebleven. Op het deksel staat niets over aansluitingen, ook geen symbolen oid.

 

m.vr.gr.

 

Gwendolyn


Dit is geen glasvezel. Glasvezel heeft stroom nodig voor omzetting naar een signaal naar koperdraadjes. Ik zie hier geen externe voeding ofzo. Dus dit kan geen glasvezel zijn.


De lichtblauwe kabel komt mij zo ook niet bekend voor, de donkerblauwe kabel met kleinere kabels erin lijkt een reguliere koperaansluiting. 
Zoals hierboven al wel genoemd kun je op de site van KPNNetwerk altijd zien hoe jouw adres er bij staat. Als daar staat dat er geen glasvezel ligt vermoed ik dat het er ook nog niet ligt


Merkwaardig inderdaad
Zou dit een aansluiting van een lokaal, klein netwerk zijn geweest, zoiets als onsbrabantnet.
Wat werd overgenomen door een grote club (zoals kpn)
In welke regio is dit ?

De onderste foto lijkt toch wel  heel erg op een glasvezel oproldinges.


Het is in de IJmond, en er zijn geen ander sprelers op de markt geweest dan KPN an Casema wat later Ziggo werd.


Heb je ook een foto van de buitenkant van dit kastje?


 


 


 


Dit is een welbekende Trinet-aansluiting waarbij er ooit het idee was om in hetzelfde punt zowel koper als glas te kunnen monteren (zakelijk wordt deze nog steeds geplaatst voor glas-aansluitingen). Lijkt erop dat ze wel ooit al een buisje hebben aangelegd voor de glasvezel maar nooit te daadwerkelijke glasvezel. Het dopje wat erop zit is een zogenoemde gasblock. Durf niet precies te zeggen waar dat voor dient.


Betekent dit dat de tweede kabel in mijn huis al zelf glasvezel is of is het eerder een (holle) mantelbuis?

 


Ik verwacht dat laatste. Het zou kunnen dat er wel daadwerkelijk een vezel in zit als voorbereiding ooit maar dat deze nergens op zit aangesloten in de straat. Dat er ook een plastic plaat in zit voor het omwikkelen van het glasvezel acht ik de kans aanwezig dat er ooit plannen waren voor de aanleg toen het aangelegd werd maar dit later niet is doorgevoerd. Misschien kan @Ward_ hier meer over vertellen, ik weet enkel dat deze ISRA-punten ooit bedacht waren in een concept om door diezelfde grote blauwe buis glas aan te leggen maar dat dit op die wijze eigenlijk niet of zelden is toegepast. Ik heb ze namelijk enkel gezien bij zakelijk glasvezel, bijvoorbeeld in straatkasten of bij mobiele opstelpunten.


Het is een Trinet aansluiting. In de dikke blauwe kabel die van onderen komt zitten twee dunne buisjes. In de ene is koper geblazen en dat zit op een ISRA. De andere was bedoeld om later glasvezel in te blazen. KPN heeft dat op hele kleine schaal ook wel gedaan maar leverde daar eigenlijk geen diensten op. Reggefiber heeft later heel veel van dit soort aansluitingen alsnog verglaasd met behulp van die lege buisjes.

Trinet werd aangelegd door Trilink, een samenwerking van KPN, BAmlM en Volker Wessels Telecom en alleen bij nieuwbouwwijken, grofweg in de jaren 00 van deze eeuw. 

Hier is geen glasvezel ingeblazen. Ik zie alleen een leeg buisje naar binnen gaan en daar komt niks meer uit (dat lichtblauwe buisje).

KPN Netwerk gebruikt dit nu eigenlijk niet meer als ze glasvezel aanleggen. Het is sneller en goedkoper om het nieuw in te graven dus dit heeft voor glasvezel geen functie meer. 


Dankjulliewel!

Dit huis is inderdaad in de jaren 00 van deze eeuw gebouwd. Helaas zit de wijkaansluiting 2,5 km weg waardoor de gewone internetsnelheid extreem laag is.

een wijk hiernaast die ouder is 1990 heeft wel glasvezel gekregen blijkbaar is het niet (financieel) interessant of technisch lastig om de nieuwere wijk ook glasvezel te geven. Snif.

 


Dankjulliewel!

Dit huis is inderdaad in de jaren 00 van deze eeuw gebouwd. Helaas zit de wijkaansluiting 2,5 km weg waardoor de gewone internetsnelheid extreem laag is.

een wijk hiernaast die ouder is 1990 heeft wel glasvezel gekregen blijkbaar is het niet (financieel) interessant of technisch lastig om de nieuwere wijk ook glasvezel te geven. Snif.

 

Welke wijk/plaats is dit dan?


Waldijk Uitgeest 


Waldijk Uitgeest 

Dan zie ik ook in de naast gelegen wijk geen glasvezel van KPN. Dus dat is dan een andere aanlegger geweest?

En ja, ik zie helaas ook in de hele wijk Waldijk een treurig lage snelheid op koper.


De andere wijk heeft dan misschien pair bonding etc gekregen, waardoor de snelheid ipv 6 mb/s 200mb/s is en ook upload is een behoorlijke factor hoger. Met dergelijke snelheden zouden wij al heeeeel gelukkig zijn!

zoals eerder aangegeven willen wij het liefst KPN 4 in 1 echter moeten nu voor internet uitwijken…….


Nou ... met pairbonding word de snelheid verdubbeld. Dus 6 mbit zou 12 mbit worden. Geen 200 mbit.

Ik zou maar snel overstappen naar Ziggo als ik u was. Want da zal vast veel sneller zijn. Wellicht is daar 200 mbit met gemak haalbaar.