Skip to main content

Zo langzamerhand begin ik te denken dat het aan kpn ligt. Ik wil morgen eerst bellen of er iets door kpn gedaan (aangepast) moet worden als je je eigen router wil gebruiken. Ik had mijzelf op een synology rt6600ax getrakteerd, maar wat ik ook deed, de router kreeg geen contact met het internet, zodra de utp kabel in de glasvezel was geïnstalleerd en met de router in contact kwam, staakte de boel er kwam geen internetverbinding tot stand. Via vrienden heb ik een aantal routers uitgeprobeerd (incl. de synology 5 routers: draytek vigor 2135 sa, tplink ac1900, asus rt-ac68u en de linksys wrt 54gl) Tot mijn verbazing was er geen één die contact kon maken tussen glasvezelaansluiting en router wan aansluiting. Telkens liet ik de probleemoplosser kijken, maar bij alle routers werd gezegd dat de aansluiting niet werkten, wifikaart was stuk of weer iets anders, bij alle moest ik de verbinding helemaal afsluiten en een reset uitvoeren, dit hielp natuurlijk niet. Toen ik dus van alles geprobeerd had, sloot ik balend toch maar weer de experia 10 aan. En dan doet alles het wel, toen begon ik dus te twijfelen of kpn wel meewerkt met het gebruiken van een eigen router. Of is er toch iets wat ik niet zie.

Ik neem aan dat jij de pppoe verbinding op vlan 6 hebt proberen op te zetten, klopt dat?

Heb je overigens ook TV van KPN?

 

KPN was overigens de eerste van de grote providers die een vrije modem/router keuze ondersteunde.


Hoi,

De synology heb ik verkocht. De draytek vigor heb ik gehouden, de andere drie zijn weer terug bij hun eigenaar. Zodra ik in de router kan komen laat ik je dat weten, maar ik denk van wel. De draytek is helemaal geconfigureerd door het bedrijf waar ik deze heb aangeschaft. Deze vertelden mij het was een kwestie van plug en play, zie hier hun reactie:

“Beste Harrie,
 
Wat onze configuratie inhoudt is dat de router plug en play is.
 
Dat betekent dat als u de router aansluit u dan internetverbinding krijgt is dat het geval ? (Wan configuratie hebben we geregeld)
 
Dat houdt in dat u de Tv dienst van Kpn gewoon op de normale manier kan  gebruiken zoals met de modem van Kpn? Is dat het geval?”
 
Het wifi gedeelte hebben we geregeld: U ziet twee netwerken op uw eigen naam. 
 
Dus u zelf heeft niks te doen aan de router hij hoort zelf te werken als u hem aansluit 
 
Mocht dat niet het geval zijn of heeft u nog vragen met betrekking tot de router configuratie dan hoor ik het graag, .

Ik heb hier nog niets mee gedaan, omdat het wel heel toevallig is dat 5 routers alle 5 geen contact kunnen maken met het glasvezel kastje (alleen de kpn router dus wel).

Zelfs de synology router niet terwijl die juist voor de eerste verbinding een speciaal hiervoor geïnstalleerde wifi verbinding heeft gecreëerd, maar zelfs die lukte het niet om een verbinding te maken. Wat jij zegt over die pppoe verbinding kan ik dus niet bekijken, vanwege het dus totaal geen contact kunnen maken. Wie o wie weet de oplossing hiervoor. 


Wat jij zegt over die pppoe verbinding kan ik dus niet bekijken, vanwege het dus totaal geen contact kunnen maken. Wie o wie weet de oplossing hiervoor. 

Waarom kan je dat niet bekijken?

Heb je geen computer die je met een netwerkkabel op die router aan kunt sluiten?


jazeker, meerdere zelfs, hier staan op dit moment 5 computers in huis waarvan 3 met een kabel.


jazeker, meerdere zelfs, hier staan op dit moment 5 computers in huis waarvan 3 met een kabel.

Dan kan je toch ook in die router komen en kijken hoe de instellingen zijn t.a.v. die pppoe verbinding?


nee, dat is het hem juist, ik kan bedraad of d.m.v. wifi geen contact maken tussen router en computer en dus ook niet tussen al die routers die ik hiervoor gebruikt heb om te kijken of dat met een andere router dus wel wil. niet dus. En daarom is het dus voor mij heel vreemd dat de experiabox 10 de enige router is, die wel contact kan maken.


als je met een ethernetkabel tussen een pc en de draytek niet in de draytek kunt kijken, dan zou ik teruggaan naar de winkel waar je die draytek gekocht hebt. zorg wel dat die pc op dhcp staat


Als je het goed gelezen had, dan kon je zien dat dit probleem zich voordoet op 5 verschillende routers, behalve die van kpn. dus de draytek terugbrengen zal geen oplossing zijn.


PC met kabel aansluiten op de draytek aansluiten.

Zorg dat de PC op dhcp staat voor het verkrijgen van een IP adres.

De Draytek aanzetten (deze niet aan het glasvezekastje koppelen).

Dan zou u moeten kunnen inloggen op de draytek.
Zie daarvoor de bijbehorende handleiding... https://www.draytek.nl/storage/Login-informatie-DrayTek-Vigor-serie-3.0.pdf


Dat is wat ik schreef, en blijkbaar had ik niet goed gelezen, succes ermee!


nee, dat is het hem juist, ik kan bedraad of d.m.v. wifi geen contact maken tussen router en computer en dus ook niet tussen al die routers die ik hiervoor gebruikt heb om te kijken of dat met een andere router dus wel wil. niet dus. En daarom is het dus voor mij heel vreemd dat de experiabox 10 de enige router is, die wel contact kan maken.

Ik neem aan dat jij die computers hun IP adres automatisch via DHCP laat verkrijgen. Klopt dat?

Als dat zo is dan moet je op het gateway IP adres verbinding kunnen maken met die router. (http:://<gateway IP adres>)


Heb je ook in de handleiding van jouw router gekeken en gelezen? 

Op deze forum zit ook een topic waar jouw draytek router goed kan instellen voor het KPN netwerk. 

Want KPN helpdesk geeft geen support voor jouw draytekrouter. 

 


Hoi @Harrie Huizer .  KPN is verplicht om het netwerk open te stellen voor eigen hardware. En dat werkt ook.

Vaak is het een kwestie van de juiste configuratie gebruiken. Ik bied daar alleen geen ondersteuning voor. Dus dat zul je met de community uit moeten zoeken.


Ik krijg ook geen enkele router fatsoenlijk aan de praat, instellingen zijn goed. Heb meerdere routers geprobeerd, niets werkt goed. Huidige router Draytek 2960, werkt soms wel, soms niet.. das ook best vaag. VLAN 6 getagged aan de WAN kant, toch geen verbinding. Ik heb ontdekt dat als je er een HP switch voor zet het wel werkt. Heb nu een HP1820 aan de WAN kant met VLAN 6 getagged, dan krijg ik ‘daarachter’ ALLE routers met PPPOE aan de praat! Daarmee weet je zeker dat de PPPOE instellingen goed zijn. Het is iets met het vlan gebeuren denk ik. 


Het is iets met het vlan gebeuren denk ik. 

Je moet de pppoe verbinding op vlan 6 opzetten, that's it voor als je geen TV van KPN hebt.


Dat werkt dus niet, heb je wel goed gelezen? Dat werkt alleen met de HP1820 er tussen.


@OzzyO  ik denk ook dat het ergens iets met je instellingen te maken heeft. Ik kan pas een analyse op de lijn zelf doen (het KPN domein) als er een router van KPN tussen zit.

Mocht je het idee hebben dat het aan ‘onze’ kant zit, dan moet je dat hier even aangeven. 


Dat werkt dus niet, heb je wel goed gelezen? Dat werkt alleen met de HP1820 er tussen.

Maar heb je op die Draytek dan wel aangegeven dat de pppoe verbinding op vlan 6 opgezet moet worden want, nogmaals, that's it als je geen TV van KPN hebt.

Plaats anders eens screenshots de WAN instellingen op jouw Draytek.


Ik denk inderdaad dat het aan KPN ligt, router instellingen staan goed en af en toe werkt het ook, dat valt slecht uit te leggen als er iets helemaal niet goed zou staan. Ik zit in “oud telfort gebied” wellicht zit daar andere apparatuur? Wat bedoel je met “analyse op de lijn”? Kan er gekeken worden wat er mis gaat als de Draytek er aan zit? Zou zelfs een router-pcap file kunnen aanleveren, roept u maar. Zouden meer mensen plezier van hebben. Darytek is de enige router die ik geprobeerd heb die af en toe wel een ip krijgt. Zoals al gezegd de HP switch die met vlan6 tagged aan de KPN zijde zit zorgt er voor dat al mijn geprobeerde routers werken!(betekend dat PPPOE goed is ingesteld, want de switch plakt er alleen maat vlan id 6 in. 


Ik denk inderdaad dat het aan KPN ligt, 

Nee, het ligt zeer zeker niet aan KPN. Jij kan vast en zeker gewoon die Draytek aansluiten maar dan moet je de pppoe verbinding wel op vlan 6 op kunnen zetten.


 


Ik denk inderdaad dat het aan KPN ligt, 

Nee, het ligt zeer zeker niet aan KPN. Jij kan vast en zeker gewoon die Draytek aansluiten maar dan moet je de pppoe verbinding wel op vlan 6 op kunnen zetten.

Echt wel ;)


Kijk dit werkt wel, das eigenlijk hetzelfde maar dan met andere hardware: (poort 2 zit dan “aan KPN”) Router aan poort 1

 


Ik denk inderdaad dat het aan KPN ligt, 

Nee, het ligt zeer zeker niet aan KPN. Jij kan vast en zeker gewoon die Draytek aansluiten maar dan moet je de pppoe verbinding wel op vlan 6 op kunnen zetten.

Echt wel ;)

Er zijn er al velen jou voorgegaan en ja, ook met Draytek.

 


Wat is de bedoeling van die link? ik zie niets over internet i.c.m Draytek 2960. En dat velen mij zijn voorgegaan is mooi, hier werkt het niet goed.