Skip to main content

Ik ben gisteren bezig geweest met het instellen van een Pi-hole die over mijn gehele netwerk advertenties etc. blokkeert, maar ik loop waarschijnlijk tegen een probleem aan bij het wijzigen van de DNS-servers in mijn modem. Onder het kopje ‘DNS’ heb ik als primary en secondary DNS-server het IP-adres van mijn Raspberry Pi ingevuld en opgeslagen, maar als ik vervolgens onder het kopje ‘Device Info’ kijk, zie ik bij de categorie ‘Network’ bij de primary en secondary DNS-server twee totaal andere IP-adressen staan. Zouden deze niet gelijk aan elkaar moeten zijn?

IPv6 DNS server kunnen aanpassen in Box 12

 

Enig idee of, en zo ja, wanneer dit geïmplementeerd gaat worden?

 

Admin: vraag verplaatst naar eigen topic


Zowel als primary en secondary hetzelfde IP-adres instellen is niet handig. Als je Pi-Hole om een of andere reden nu niet bereikbaar is dan ga je tegen het probleem aanlopen dat je gehele internetverbinding niet meer werkt. Als secondary DNS zou ik dan ook aanraden om iets als Cloudflare te gebruiken (1.1.1.1).

Waar je met een Box12 op moet letten is dat alle interne verwijzingen in de webinterface je naar ‘mijnmodem.kpn’ sturen. Deze zal je dan lokaal moeten opvangen, bijvoorbeeld via een lokale DNS-entry in het hosts-bestand van je PC.

 

Ik moet toegeven dat ik zelf niet zo bekend ben met dergelijke instellingen op de Box12. Dat is iets wat onder eigen verantwoordelijkheid van de klant valt laten we maar zeggen. Wat je in ieder geval zou kunnen proberen:

  • Op een Windows-apparaat open je de command terminal (Windows+R, toets cmd)
  • Gebruik de volgende commando's (het kan even duren voor het werkt)
    • ipconfig /release
    • ipconfig /flushdns
    • ipconfig /renew
    • ipconfig /all

Op deze manier vertel je de netwerkkaart eigenlijk om zijn volledige DNS-cache te legen en een nieuw IP-adres aan te vragen bij de DHCP-server in de router. Onder ‘ipconfig /all’ komen uiteindelijk de DNS-servers te staan naast een bak andere informatie. Als hier het ip-adres van de Pi-Hole tussen staat dan worden DNS-verzoeken naar de Pi-Hole gestuurd. Werkt het niet? Dan zou ik de Box12 eens herstarten. Zelf gebruik ik TP-Link Omada en daar duren dergelijke wijzigingen soms ook even voor het daadwerkelijk is doorgevoerd op de client-apparaten.


Bedankt voor je reactie @NHendriks. Ja het is wellicht handig om een ander adres op te geven bij de tweede DNS-server, voor het geval mijn Raspberry uitvalt of iets dergelijks.

 

Een ipconfig /all geeft me het volgende resultaat:

 

Zoals te zien is, zijn de twee onderste IP-adressen de juiste van mijn Pi-Hole, dus dan is de wijziging in de router goed doorgevoerd. Het bovenste weergegeven adres is echter een IPv6-adres dat schijnbaar de voorkeur krijgt. Is dit adres ook vanuit het modem toe te wijzen? Het handmatig instellen van de IPv6-DNS op mijn laptop werkt (via de Wifi-instellingen), maar die oplossing heeft niet mijn voorkeur, aangezien ik het dan op ieder apparaat dat IPv6 gebruikt moet aanpassen.

 

Ik heb ook nog iets gelezen over het uitschakelen van IPv6 op mijn pc of zelfs in de router, maar weet niet of dit handig is. Zijn er eventueel nog andere suggesties?


Pfoe, dat is een goede vraag. Ik maak geen gebruik van IPv6 en heb dat allemaal uit staan op mijn apparaten. Kijkend naar het IPv6-adres dat je nu als default DNS hebt staan is dat die van de Box12. Daar kan je volgens mij ook IPv6 volledig uitschakelen maar hoe precies durf ik niet te zeggen.


Denk dat ik dat ook maar doe. Door IPv6 op routerniveau uit te schakelen hoef ik daar ook geen DNS-server voor in te stellen (wat volgens mij niet kan op de ExperiaBox), en krijgen mijn apparaten alleen een IPv4 DNS-server toegewezen die ik wel handmatig kan invoeren.


Ipv6 DNS kun je inderdaad niet instellen. Uitschakelen is dan de enige optie die je hebt. 

De kans is aan wazig dat na een herstart van de KPN Box ipv6 weer aan staat en de DNS weer op default staat. Dat is je ieder geval een tijdje zo geweest, ik weet niet of dat inmiddels opgelost is.


@Nick83: klopt, ik zag al dat een herstart van de Box de DNS-instellingen weer terugzet, dus dat is in ieder geval nog niet opgelost. Het zou dan inderdaad ook goed kunnen dat bij een herstart IPv6 weer ingeschakeld wordt.


Zowel als primary en secondary hetzelfde IP-adres instellen is niet handig. Als je Pi-Hole om een of andere reden nu niet bereikbaar is dan ga je tegen het probleem aanlopen dat je gehele internetverbinding niet meer werkt. Als secondary DNS zou ik dan ook aanraden om iets als Cloudflare te gebruiken (1.1.1.1).

Lees dit eens:

https://discourse.pi-hole.net/t/why-should-pi-hole-be-my-only-dns-server/3376


IPv6 DNS server kunnen aanpassen in Box 12

 

Enig idee of, en zo ja, wanneer dit geïmplementeerd gaat worden?

 

Hoi @BeeVeeBee, welkom! Ik zie dat de anderen je al prima informatie hebben gegeven over DNS i.c.m. de Box 12. Wat betreft dit, wat we vanuit een ander topic naar hier hebben verplaatst, kan ik aangeven dat het inderdaad op dit moment nog niet mogelijk is om de IPv6 DNS server aan te passen. Dit staat wel op de lijst voor in een latere softwareversie. Maar we zijn nu eerst nog bezig met de uitrol van de mesh-ondersteuning op de Box 12. Dat heeft voor nu prioriteit. Afwachten is dan ook het enige wat ik er verder over kan zeggen. 


Zowel als primary en secondary hetzelfde IP-adres instellen is niet handig. Als je Pi-Hole om een of andere reden nu niet bereikbaar is dan ga je tegen het probleem aanlopen dat je gehele internetverbinding niet meer werkt. Als secondary DNS zou ik dan ook aanraden om iets als Cloudflare te gebruiken (1.1.1.1).

Lees dit eens:

https://discourse.pi-hole.net/t/why-should-pi-hole-be-my-only-dns-server/3376

Ik merk zelf dat op mijn netwerk alle apparatuur naar de primary verwezen wordt en pas als deze niet antwoord overgestapt wordt op de secondary. Maar dat kan ook de manier zijn van hoe mijn router werkt. Ik vind die vorm van redundancy wel prettig, helaas al meermaals in het verleden gehad dat mijn Raspberry Pi stopte met werken en daardoor ook Pi-Hole niet meer werkte. Als ik 's ochtends wakker wordt en mijn PC aanzet dan wil ik niet eerst moeten uitzoeken waarom mijn netwerk niet werkt. Een redundant Pi-Hole draaien is misschien nog wel een idee. Ik heb nog wel een Raspberry Pi liggen die nu dienst doet als Radius-server dus de optie is er.