Skip to main content

Hier in de wijk heeft T-mobile glasvezel aangelegd.

Nu geven zij aan dat ik alleen maar glasvezel kan gebruiken als ik overstap.

Over een jaar wordt dit vrijgegeven zeggen ze.

Nu is de aansluiting gratis, dus heb het gedaan, maar zit eigenlijk niet op t-mobile te wachten.

Over een jaar wil ik terug. Dus belangrijle vraag. Kan kpn over een jaar op het glasvezelnetwerk van mijn wijl?

Hallo @Huis74 , kijk eens bij www.kpnnetwerk.nl via jouw postcode/huisnummer of er al iets over glasvezel via KPN bekend is.

Persoonlijk kan ik via de KPN-glas-lijn wel een abo bij T-Mobile nemen tegen een torenhoog tarief.

Of je via de T-Mobile-lijn  straks ook glas af kan nemen van KPN weet ik dus niet, vandaar mijn verwijzing naar www.kpnnetwerk.nl , het onderdeel van KPN dat verantwoordelijk is voor de netwerkstructuur.

Dit forum is van KPN, de provider, die heeft daar geen inzicht in.

 


Niemand kan in de toekomst kijken maar de kans is vrijwel nihil. KPN legt liever zelf alsnog glasvezel aan dan te leveren via het netwerk van T-Mobile. Dat trouwens niet van T-Mobile is maar van Open Dutch Fiber.

 

Overigens heb je laten chanteren want de aansluiting bij Open Dutch Fiber is ook gratis als je nu niet laat aansluiten maar later wil overstappen. Maar goed: jij wil graag bij KPN blijven of terugkomen en zoals ik al begon: Dat zal niet gaan gebeuren op deze glasvezel aansluiting van Open Dutch Fiber.

 

@JanD Aanleg glasvezel behoort inderdaad bij KPN Netwerk en niet KPN de provider. Maar wel of niet leveren via het netwerk van Open Dutch Fiber/T-Mobile behoort toch wel hier hoor. Dat is niet iets dat bij KPN Netwerk ligt maar bij KPN provider/operator. En dus toch dit forum :-)


Ben nieuw op dit forum en op zoek naar zinvolle informatie over mogelijke overstap naar glasvezel.

heb nu internet via xs4all, KPN en woon in Woerden waar Open Dutch Fiber druk bezig is om glasvezel aan te leggen in onze wijk.

de hele wijk ligt vol met potentiële aansluitpunten in de straat ter hoogte van de huizen.

Nu zie ik steeds antwoorden dat KPN niet in de toekomst kan kijken en dat T-mobile de eerste provider (via Open Dutch Viber) is.

Dit lijkt mij weer een typisch voorbeeld van doorgeslagen nederlandsche marktwerking.

er ligt dus glasvezel voor mijn deur , wil graag bij mijn huidige provider blijven maar dat kan blijkbaar niet.

Misschien handig als KPN eens goed gaat nadenken over oplossingen voor zijn klanten ipv aangegeven wat er allemaal niet kan.


Wees maar bij dat die marktwerking er is. Anders had er helemaal nog niets gelegen. 


Wees maar bij dat die marktwerking er is. Anders had er helemaal nog niets gelegen. 

Hallo @Nick83 ben ik gedeeltelijk met je eens, als PTT nog PTT als staatsbedrijf was gebleven hadden we nog bekabeld met een T65 moeten bellen.

Maar je zult het toch met me eens zijn dat het van de zotte is dat er meerdere aanbieders in 1 plaats allemaal hun eigen glasvezel leggen en dat het dus voor kan komen dat je fysiek drie glasvezelaansluitingen en een coax-aansluiting in je meterkast hebt zitten. Je reinste kapitaalvernietiging.

Samenwerken is de oplossing. Concurrentie is prima, maar dan over 1 fysieke lijn.

Ik zie het al gebeuren dat als ik van energieleverancier wissel ik er een extra gas en stroommeter bij krijg en eventueel ook nog een 2e watermeter, te gek voor woorden.

CC: @Marien V 


….

er ligt dus glasvezel voor mijn deur , wil graag bij mijn huidige provider blijven maar dat kan blijkbaar niet.

….

Ik pik deze regel even uit je tekst. Waar staat dat je niet bij KPN kan blijven. Je huidige verbinding blijft werken tot KPN zelf beslist om glasvezel aan te leggen of een overeenkomst aan te gaan met Dutch Open Fibers. Pas daarna komt er een echt keuzemoment voor jou.


Wees maar bij dat die marktwerking er is. Anders had er helemaal nog niets gelegen. 

Hallo @Nick83 ben ik gedeeltelijk met je eens, als PTT nog PTT als staatsbedrijf was gebleven hadden we nog bekabeld met een T65 moeten bellen.

Maar je zult het toch met me eens zijn dat het van de zotte is dat er meerdere aanbieders in 1 plaats allemaal hun eigen glasvezel leggen en dat het dus voor kan komen dat je fysiek drie glasvezelaansluitingen en een coax-aansluiting in je meterkast hebt zitten. Je reinste kapitaalvernietiging.

Ben ik niet met je eens. Enerzijds: die situatie is er al vele jaren met Ziggo. En anderzijds: het is een logisch gevolg van de privatisering. Zeg je A, dan moet je ook B zeggen. Zonder B geen A. Het is het 1 of het ander. 

Ook in andere sectoren zijn tal van voorbeelden te bedenken waarbij in theorie verschillende concurrenten veel beter zouden kunnen samenwerken. Daarbij zouden ze dan veel goedkoper uit zijn en het zou wellicht ook nog beter voor het milieu zijn. Maar dat is meestal gewoon niet realistisch. 

Samenwerken is de oplossing. Concurrentie is prima, maar dan over 1 fysieke lijn.

Ik zie het al gebeuren dat als ik van energieleverancier wissel ik er een extra gas en stroommeter bij krijg en eventueel ook nog een 2e watermeter, te gek voor woorden.

Gas is gewoon gas. En stroom is gewoon stroom. Maar met internet is dat zo simpel niet. KPN heeft zijn netwerk wel degelijk anders ingericht met andere apparatuur in de centrales en andere verbindingen naar grote internethubs dan bijvoorbeeld T-Mobile. 


Wees maar bij dat die marktwerking er is. Anders had er helemaal nog niets gelegen. 

Hallo @Nick83 ben ik gedeeltelijk met je eens, als PTT nog PTT als staatsbedrijf was gebleven hadden we nog bekabeld met een T65 moeten bellen.

Maar je zult het toch met me eens zijn dat het van de zotte is dat er meerdere aanbieders in 1 plaats allemaal hun eigen glasvezel leggen en dat het dus voor kan komen dat je fysiek drie glasvezelaansluitingen en een coax-aansluiting in je meterkast hebt zitten. Je reinste kapitaalvernietiging.

Ben ik niet met je eens. Enerzijds: die situatie is er al vele jaren met Ziggo. En anderzijds: het is een logisch gevolg van de privatisering. Zeg je A, dan moet je ook B zeggen. Zonder B geen A. Het is het 1 of het ander. 

Ook in andere sectoren zijn tal van voorbeelden te bedenken waarbij in theorie verschillende concurrenten veel beter zouden kunnen samenwerken. Daarbij zouden ze dan veel goedkoper uit zijn en het zou wellicht ook nog beter voor het milieu zijn. Maar dat is meestal gewoon niet realistisch. 

Samenwerken is de oplossing. Concurrentie is prima, maar dan over 1 fysieke lijn.

Ik zie het al gebeuren dat als ik van energieleverancier wissel ik er een extra gas en stroommeter bij krijg en eventueel ook nog een 2e watermeter, te gek voor woorden.

Gas is gewoon gas. En stroom is gewoon stroom. Maar met internet is dat zo simpel niet. KPN heeft zijn netwerk wel degelijk anders ingericht met andere apparatuur in de centrales en andere verbindingen naar grote internethubs dan bijvoorbeeld T-Mobile. 

Internet is niet overal hetzelfde maar 1 glasvezelpartij kan prima hoor. Het gaat alleen om de FTU, de kabels en de PoPs.

Als Reggefiber had kunnen doorgaan met aanleggen en overgenomen was door bijvoorbeeld een soort TenneT, dan had je 1 netwerk gehad. Voor meerdere operators die apparatuur in de PoPs plaatsen en zelf voor signaal aanvoer zorgen. En providers die dat niet kunnen betalen, die kopen Wholesale in bij een operator.