Skip to main content

Vraag: onlangs kreeg ik iemand in huis ivm de aanleg van glasvezelkabel hier in de buurt. Hij heeft de aansluiting binnen gefotografeerd en - ik denk ook de gegevens op de Experiabox V10 (SSID en WPA2 wirelesskey). Sinds gisteren is mijn kpnplanet mailbox helemaal leeg. Ook geen oude mails meer. Kan het een met het ander te maken hebben?

Stompi

 

Hoi @Kleine Clusius . Welkom op het forum.

Of dat met elkaar te maken heeft weet ik niet maar ik wil je wel ten strengste aanraden om je wifi gegevens aan te passen.

Dat kan via deze tool: https://www.kpn.com/service/internet/wifi/wijzigen/servicetool-wifi-ssid-wachtwoord-wijzigen.htm

Wat je mail betreft. Wat gebeurt er als je in je webmail inlogt? https://webmail.kpnmail.nl/mail/logon.asp


Dank voor uw reactie! Uiteraard heb ik direct mijn wachtwoorden (mail en experiabox) gewijzigd maar ik wil graag weten of je met de gegevens die op de experiabox staan (en mogelijk bij de installatie niet zijn gewijzigd op de computer) in mijn mail kan komen (dus zonder in te loggen bij mijn emailadres bij kpn). weet u dat misschien? Ik kan nu op de gewone manier inloggen (nu met het nieuwe wachtwoord) maar mijn mailbox is leeg en zou honderden mails moeten bevatten.


(Vervolg) ik kan nu op de gewone manier inloggen, nu met het nieuwe wachtwoord, maar mijn mailbox is leeg en zou honderden mails moeten bevatten.


Heel lastig om hier iets zinnigs over te zeggen. Iemand die in kan loggen op jouw wifi kan (mits je dit niet hebt afgeschermd) ook op jouw lokale netwerk. Als jij daar ergens een bestandje met wachtwoorden hebt staan kunnen er natuurlijk nare dingen gebeuren.

Wat waarschijnlijker is, is dat er ergens een mail account is ingesteld met het Pop protocol. (die haalt je  mail van de server en zet die op het apparaat waar je het e-mail programma op hebt staan. Vaak een pc ).. Herken jij dit?


Dank voor je reactie. Ik heb een POP account op een ander emailadres maar de inkomende mail bleef altijd in de inbox op mijn mailcomputerprogramma. Ik las de mail op mijn iphone 11, en mijn ipad, gewoon via het mailprogramma. Op de laptop via het programma Thunderbird. Vlak voor Kerst heb ik op de eerste twee een update van Apple uitgevoerd via Wifi. Vanaf 25 dec. jl is er weer inkomende post maar alles daarvoor is verdwenen (op alle apparaten, ook op de laptop die alleen met een vaste verbinding wordt gebruikt. Iemand kan dus kennelijk in mijn Wifi.

De man van de zg. Glasvezel aansluiting was hier rond 15 december binnen en kon de gegevens van het modem over nemen. Ik heb twee wifi namen met bijbehorende wachtwoorden. Ik heb ze beiden gebruikt voor de updates en vermoed dat de info op het modem gebruikt is om mijn mail te kapen. Inmiddels heb ik die gegevens (het wachtwoord) van het modem en ook van het betreffende emailaccount veranderd. Hopelijk is dat voldoende maar ik ben daar niet gerust op. 


Het kan nog steeds toeval zijn. Met pop heb je mogelijkheid om de mail voor een bepaalde periode op de server te laten staan. Als die periode voorbij is, verwijderd het mailprogramma de mailtjes. 

Misschien nog even goed naar de instellingen van dat pop account kijken?


Doe ik, bedankt voor het mee denken. Zal me ook verdiepen in s/mime. 

Is imap beter dan POP? Minder gevoelig voor hacking? Ben 73 jaar en nog niet zo’n ster op de computer. Kennelijk vandaar.


@Kleine Clusius . Geen probleem en deze materie is bij de jongere generaties vaak ook niet bekend.

IMAP laat de mail op de server ongemoeid. Het blijft daar dus staan en je kunt er met verschillende apparaten en mailprogramma's op ‘inloggen’ en bekijken.

POP is eigenlijk verouderd en was vroeger (toen internet nog per minuut werd afgerekend) nuttig want je ging het internet op en vervolgens haalde je snel je mailbox op de server leeg zodat je het offline kunt bekijken.  Dat is achterhaald. 

Mocht je ooit overwegen om het aan te passen is deze website wel handig: https://www.kpn.com/service/internet/e-mail.htm


Ik zal ook deze informatie aandachtig doorlezen. Nog 1 vraag: kan ik het pop account zonder meer overzetten in imap/smtp?

overigens is niet het emailadres met het pop account leeg gehaald maar een gewaarschuwd mens telt voor 2!

Toch is mij nog niet geheel duidelijk waarom de  email van het imap account kon verdwijnen.


Overzetten zou geen probleem moeten geven. Je kunt eerst het pop account verwijderen. Misschien voor de zekerheid even een backup maken van de mail die op de pc/laptop staat.

Vervolgens kun je het account met imap instellen. Alles was op dat moment op de server staat, zal dan ook op de server blijven staan. 


Ik ga dit weekend aan de slag met uw goede info. Hartelijk dank en nog de beste wensen voor 2021!