Skip to main content

Ik heb een vraag over interactieve TV kijken via de laptop die, door de migratie tussen Telfort en KPN, de afgelopen weken niet meer mogelijk was.

Via de digitale assistent moet ik 0880402 bellen.

Na 9 minuten krijg ik van de KPN-medewerker te horen dat ik geen KPN-klant ben!

Ik moet naar Telfort want daar liggen mijn gegevens. Oké snap ik, maar kun je me intern doorverbinden zodat ik niet opnieuw in een wachtrij kom?

Helaas ik word subiet doorgeschakeld naar Telfort en kom dus weer in de wacht te staan!

Terugkijkend zie ik al die voordelen van de digitale en bedrijfskundige veranderingen niet. Wèl de nadelen!

Is het zo moeilijk om, in deze digitale hutspot tussen Telfort en KPN, de dienstverlening ietsiepietste klantvriendelijker te maken? 

Ietsiepietsie meer meedenkend met de klant die door de migratie met allerlei problemen wordt geconfronteerd?

@Remco_Hoe verder?  Vraag via Forum en/of klantenservice bellen?

Hoe verder?

Gewoon accepteren wat je ten tijde van overgang bij Telfort had, en erna bij inlijving van KPN zo ver als mogelijk redelijkerwijs het geldende contract ook als zodanig wordt gecontinueerd bij KPN.

In het ene geval zal dat wat minder gunstig uitpakken, in een ander geval wat beter.

Nog steeds niet tevreden?

Als onbeduidende individuele gebruiker heb je geen ingang tot kader en aandeelhouders die dat op “hoog niveau” beslissen met wat voor hen belangrijk is. Tja, misschien als je zelf een aantal miljoenen investeert in aandelen van KPN heb je als “aandeelhouder” ook een stem. En kun je wellicht meer invloed uitoefenen?

Wil je die miljoenen niet investeren, staat het je vrij naar een andere provider over te stappen met betere condities en kanalenkeuze.


Je kan je vragen altijd hier stellen 🙂 . Mocht je snel moeten schakelen dan kun je ook even bellen met 0800-0402. Dan helpen mijn collega's van de Klantenservice je verder!


@Babylonia dank je voor het uitgebreide antwoord.

Je bent directer en meer ter zaken dan een moderator. Heeft KPN je hiervoor al benaderd?

Ons bedrijf bestaat bij de gratie van onze klanten. Zonder klanten verliezen onze betrouwbare netwerken, diensten en producten hun toegevoegde waarde. Bij alles wat we doen, stellen wij daarom onze klanten en hun belang voorop. Wat vinden zij belangrijk? Op welke manier maken zij gebruik van onze producten en diensten? Waar lopen zij tegenaan?

Bovenstaande waarde” van KPN wil ik ook van mijn kant -een klant zónder aandelen- graag onderschrijven. 

Als ik een vraag heb dan verwacht ik van een moderator een vol-waar-dig antwoord.

Een in mijn ogen simpele vraag, over wie aanspreekpunt is over het zenderpakket, kan toch concreet beantwoord worden? 

 

 


Zo simpel is die vraag helaas niet.
Je hebt in Nederland een wettelijk verplicht minimum standaardpakket welke moet bestaan uit minimaal vijfentwintig radiozenders en dertig tv-zenders. Dat wordt dus eigenlijk al van “hogerhand” uit gestuurd. Waarin de verplichting van “publieke zenders”.

Naast die verplichte invulling worden er door providers nog een aantal zenders aan basis pakketten toegevoegd wat past binnen een bepaald in te delen budget (kosten versus opbrengst). Op afspraken van providers met omroepbedrijven hebben klanten eigenlijk nauwelijks/geen invloed op. Dat zijn de keuzes welke door het kader zelf worden gemaakt. Onbekend welke criteria erbij worden gehanteerd?

Het is een complex gebeuren om binnen een aantal pakketten daarin afwegingen te maken. Toch zie je geregeld pakket-indelingen wat in de basis al NIET klopt, waar een TV-zender onder wordt ingeschaald.


Bijvoorbeeld de zender “ARTE” die je zelf al eerder benoemde. (Een Europese “publieke” zender).
Dat is een zender die grotendeels wordt betaald / gesubsidieerd vanuit de Europese Unie.
Ofwel door de belastingbetaler van de lidstaten van de Europese Unie reeds wordt gefinancierd.
Je zou dan verwachten dat die zender in ieder geval in een standaard basis-pakket wordt opgenomen.
Dat is echter niet het geval. Er zijn providers die deze zender in een nog eens extra te betalen plus-pakket stoppen.

Dus wil je die zender bekijken, betaal je als "kijker” twee keer voor die zender. Één keer “verknipt” via de belastingen, en nog eens een keer omdat providers die in een extra te betalen pakket hebben gestopt.

Ik heb daar in het verleden bij het “Commissariaat voor de media” wel eens vragen over gesteld.
Die snapte prima deze discrepantie. Is een hiaat in die wetgeving, waar eigenlijk alleen zenders met betrekking tot Nederland en de Nederlandse taal zijn opgenomen (waaronder de “Vlaams” Belgische TV-zenders). Niets over Europese publieke zenders. Die konden daar om die reden niets aan doen.

Vanuit een morele verantwoordelijkheid zou je dan alsnog verwachten dat providers daar rekening mee zouden houden. Maar niets blijkt minder waar, tenminste wat KPN betreft.


Aanpassingen in wetgeving op meer scheef gegroeide ontwikkelingen loopt helaas altijd achter op de realiteit. Nederland loopt wat dat betreft al helemaal achter op Europa.
Bijv. een kort bericht in 2016, we zitten inmiddels 4 jaar verder:
https://tweakers.net/nieuws/113521/overheid-wil-tv-kijker-zelf-zenderpakket-laten-samenstellen.html

Maar we zitten anno 2020 nog steeds met een een enorme „rijstebrij“ van afwegingen en belangen:
https://www.totaaltv.nl/nieuws/zelf-zenderpakket-samenstellen-te-duur-en-gepasseerd-station/

Opvallend is daarin dat providers eigenlijk naar andere invullingen zoeken dan kijkers zelf.
Waar / wanneer komen ze een keer tot elkaar?  (Als dat mogelijk is :nerd: ).


@Babylonia :  ik heb je uitgebreide reactie pas NU -21 dagen later!- gelezen. Je geeft veel achtergrond informatie over het wel en wee van het zenderpakket en het bedroevende en ondermaatse acteren van KPN. Bedankt daarvoor!

Nogmaals, KPN heeft een mooie klantdoelstelling: Ons bedrijf bestaat bij de gratie van onze klanten. Zonder klanten verliezen onze betrouwbare netwerken, diensten en producten hun toegevoegde waarde. Bij alles wat we doen, stellen wij daarom onze klanten en hun belang voorop. Wat vinden zij belangrijk? Op welke manier maken zij gebruik van onze producten en diensten? Waar lopen zij tegenaan?

Alleen past KPN dit ook concreet toe? Kunnen de klanten meedenken, meebepalen en meer zeggenschap krijgen over het zenderpakket?

Jammer dat geen enkele moderator (@Remco_ ) het klantenbelang van het zenderpakket oppakt. Dus moderators is er iemand die intern de zeggenschap van de klanten in het zenderpakket wil aanpakken? En in het Forum verslag doet over de ontwikkelingen?


KPN heeft een mooie klantdoelstelling: Ons bedrijf bestaat bij de gratie van onze klanten. Zonder klanten verliezen onze betrouwbare netwerken, diensten en producten hun toegevoegde waarde. Bij alles wat we doen, stellen wij daarom onze klanten en hun belang voorop. Wat vinden zij belangrijk? Op welke manier maken zij gebruik van onze producten en diensten? Waar lopen zij tegenaan?

Alleen past KPN dit ook concreet toe? Kunnen de klanten meedenken, meebepalen en meer zeggenschap krijgen over het zenderpakket?

Met dat laatste. Ik denk het niet?

Ik heb het vermoeden dat belangen van klanten te ver uiteen liggen met aandeelhouders van een commercieel bedrijf?  Hoewel ieder er gebaat zou zijn dat er juist een betere afstemming tussen partijen zou moeten zijn in een meer open structuur hoe belangen te behartigen. Met een soort van “klanten-raad” die er tevens inbreng in heeft.

Hoewel misschien met een meer idealistisch gedachtegoed in het achterhoofd, vermoed ik dat zoiets in de praktische werkelijkheid tegelijkertijd ook weer allerlei “gedoe” eromheen de boventoon zal gaan voeren met “haantjes gedrag” wie of wat zich “belangrijk” zal gaan voelen. Ofwel een hoop “ruis”.
Zoiets kost jaren om een beetje transparant op te zetten. (En tegen die tijd zijn zaken alweer zodanig veranderd in de tijd, dat het tegelijkertijd weer is achterhaald).


@Babylonia: een klantenraad bij KPN.  Waarom niet?

In de samenleving krijgen de burgers steeds meer wettelijke mogelijkheden om hun stem te laten horen. Niet alleen bij de besluitvorming maar ook in de uitvoering en evaluatie van het beleidsproces bij de (decentrale) overheid.

Het uitdaagrecht (Wet versterking participatie op decentraal niveau) staat in de stijgers (internet consultatie was in februari dit jaar). Right to Challenge (uitdaagrecht) is al mogelijk voor de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO).

Het zou mooi zijn als KPN, deze ontwikkelingen in de samenwerking van burger en overheid, zou oppakken en de samenwerking van klant en bedrijf zou vergroten.

Een klantenraad KPN kan een mooie eerste stap zijn.


Een klantenraad KPN kan een mooie eerste stap zijn.

Ik zou het liever breder zien. Direct meer samenspraak met organisaties zoals het commesariaat voor de media en bijv. ACM, zodat zij (met name die laatste) als overheidsinstantie ook eens wat meer aangespoord worden om zaken sneller af te wikkelen, dan de enorme stroperigheid hoe zij hun taken tot nu toe uitvoeren.    Maar goed, als jij je daartoe geroepen voelt?  :sunglasses:


Nutteloos. Hier op het forum zijn mogelijkheden in overvloed om je stem te laten horen. En vrij toegankelijk voor iedereen. Veel beter dan een klantenraad wat toch altijd weer een afgesloten kliekje is. En hoogstwaarschijnlijk verzand in "correct" bureaucratisch geneuzel.


@Babylonia mee eens om het breder te zien. KPN is een belangrijk onderdeel in onze samenleving. En hun doelstelling die ik boven aanhaalde doet meer verwachten.

De privatisering van de telecom was vooral bedoeld om de consumentenbelangen meer centraal te stellen. En specifiek de keuzemogelijkheid in bijvoorbeeld de TV-zenders.

Bij (zorg)verzekeringen, CAO (à la carte!) of het kiezen van een app heb je veel mogelijkheden. Juist in de digitale telecom-wereld zou je verwachten dat het technisch makkelijk te realiseren is. Helaas het omgekeerde is waar. Nu heb ik tig zenders in het basispakket. Waarom toch? De meeste zie ik nooit. Met een stuk of 10-15 zenders, die ik zelf mag kiezen, zou ik ZEER tevreden zijn.  Aan de andere kant werd een zender in het basispakket, een voor mij waardevolle publieke zender als TV5, rücksichtslos afgevoerd.

@Nick83 ik zie op het Forum weinig discussie over het beleid van KPN. Ook de moderators gaan niet of nauwelijks op het beleid in en verwijzen me naar de klantenservice, Van bestuur of OR heb ik hier nog nooit een topic of reactie gezien.

Wie weet zou een klantenraad hierin verandering kunnen brengen. Bijvoorbeeld dat er meer openheid/transparantie komt over het beleid van de zenderpakketten. Je zou het in ieder geval een kans moeten geven. Nu hebben wij als eenvoudige klant weinig invloed. Het blijft zogezegd geneuzel in de marge.