Skip to main content

Ik ben kleurenblind. In die zin dat ik het verschil tussen rood en groen niet of bijna niet zie.
Nu wordt er, als ik de storingsdienst bel, altijd gevraagd: welke lampjes branden er en zijn ze rood of groen. Tja, dan sta ik met de mond vol tanden.
Waarom kiezen de modemproducenten toch altijd voor de kleuren rood en groen?
Blauwe lampjes vallen wel op bij mensen die dezelfde “handicap” hebben als ik. En reken maar dat er veel mensen last van hebben!!
Groeten,

Bert Kramer. 

Hoi @Remark 

Lijkt me erg vervelend als je kleurenblind bent.
Maar niet elke kleurenblinde ziet geen verschil tussen rood en groen er zijn ook mensen die moeilijkheden hebben met blauw en groen en er zullen nog wel meer mogelijkheden zijn dat weet ik niet ik ben geen arts.
Maar toevallig had ik een kennis die geen onderscheid kon maken tussen blauw en groen zodoende weet ik dat, overigens is de persoon al weer wat jaartjes overleden, maar dit terzijde.
Ik zou ook niet zo gauw een oplossing weten voor dit probleem.
Misschien de rode dan een stuk feller maken?


Tja, dat er meer varianten van kleurenblindheid zijn, geloof ik wel. Voor mij is bijvoorbeeld het gras wel groen, maar het groene verkeerslicht is voor mij wit!

Het eenvoudigste zou zijn dat een lampje aan is als het werkt en uit als het niet werkt. Waarom het ene lampje rood moet knipperen en het andere groen, ontgaat mij….


Dat is @Remark omdat het lampje drie functies heeft.
Groen is OK,
Rood is een fout
en Uit is niet werkend.
En een fout of niet werkend is niet hetzelfde.


@Remark : Erg jammer dat je hier hinder van ondervind. Ik denk alleen niet dat hier iets in gaat veranderen. KPN koopt de apparatuur in bij grote leveranciers. En er wordt simpelweg geen rekening mee gehouden.  Ik wil je niet met een kluitje het riet in sturen middels vage beloften. Vandaar dit vrij directe antwoord. 


Rood / Groen licht is een redelijk veel voorkomende kleurenblindheid bij kleuren’blinden’, deze komt het vaakst voor (zie google). Het rode kruis boven de weg is een bekende. Veel kleurenblinden zien daardoor niet eens dat het brandt; het lijkt uit. Die kruisen worden (in jaaaren) vervangen door een versie iets meer naar oranje. 

Bij verkeerslichten (stoplichten) is gekozen voor meerdere lampen. Maar dan nog zijn er verkeersgebruikers die dus niet zien of rood of groen brandt. Maar bijna altijd één v.d. 2. Als dus “niets” te zien is kunnen ze ervan uitgaan dat rood brandt.

Moderne tv's hebben instellingen voor kleurenblinden om de kleuren aan te passen. Gezinsleden die niet kleurenblind zijn zijn daar dan weer niet blij mee (denk ik zo).

Kleurenblindheid komt best vaak voor, zie

https://www.oogvereniging.nl/oogaandoeningen/oogaandoeningen-overzicht/kleurenblindheid/