Skip to main content

Ik woon in een flat op een hogere verdieping. Technisch gezien is hier, sinds ik hier woon, al glasvezel ‘beschikbaar’. Echter, dit moet door de woningen onder mij doorgetrokken worden naar boven. Dit is nog geen enkele provider/monteur gelukt, en omdat ik zelf geen zin had in regelgedoe (en buren had waar ik niet blij van werd) heb ik al die tijd genoegen genomen met kopernetwerk.

In oktober 2022 heb ik de brief ontvangen met de mededeling dat kopernetwerk eruit gaat en we allemaal over gaan op glasvezel. Er is toen in november een monteur langs geweest die deze actie ook daadwerkelijk gestructureerd leek aan te willen pakken. Overzicht gemaakt van alle verdiepingen, de status van glasvezel, contactgegevens, etc.

Echter… sindsdien zit er een onderaannemer op dit project en wordt er steeds één monteur naar één losse woning gestuurd (niet alleen bij mij, maar ook bij andere bewoners). Niks gestructureerd. En sinds de laatste pogingen in januari/februari horen we zelfs helemaal niets meer.

Ik heb het probleem zelf proberen op te lossen door aan onze eigen kant VVE , woningcorporatie en gebouwbeheer in te schakelen. Die willen op zich wel meewerken, maar wel pas wanneer zij van bewoners een datum doorkrijgen waarop er een monteur langskomt. Ik heb ook geprobeerd contact op te nemen met KPN en de onderaannemer. Verder dan de telefonisten kom je daar helaas niet, het is onmogelijk om iemand te spreken die ook daadwerkelijk over de inplanning gaat. (Inmiddels heb ik er bijna 10 uur aan telefoneren met KPN en onderaannemer op zitten.)

Het laatste wat ik gehoord heb, en waar ik me bij neer heb proberen te leggen, is dat wij helemaal niet in 2023 al glasvezel krijgen maar pas in 2024. En dat het kopernetwerk sowieso niet uitgeschakeld wordt voordat iedereen glasvezel heeft. Ik heb hier weinig vertrouwen in, omdat de KPN site zélf beweerd dat er al glasvezel beschikbaar is (niet waar), en omdat de ‘Glas aan, koper uit’ site bij ‘Mijn status’ nog steeds vrolijk verkondigd dat ik over 47 dagen geen kopernetwerk meer heb.

Dus, wie kan mij gerust stellen? Hoe krijg ik een echt persoon te spreken die hier ook daadwerkelijk iets over te zeggen heeft, en concreet mee wil denken?  Wanneer horen we überhaupt weer iets? Hoe last-minute wordt dit allemaal uitgevoerd? Hoe incorrect is de website met z'n ‘47 dagen’?

Voor de aanleg van glasvezel moet u echt bij kpnnetwerk zijn. Kijk op kpnnetwerk.nl voor de contactgegevens.  Dit forum is van kpn de provider.  Zij kunnen helaas niets doen wat de aanleg betreft.


Ik heb een KPN abonnement. Misschien kan ik het anders verwoorden:

Wat gebeurd er met mijn abonnement als ik geen KPN kan ontvangen? Heeft de provider niet énige verplichting om te zorgen dat mijn aansluiting in orde is? Het is toch ook altijd de provider die een monteur langsstuurt?


Je hebt een kpn abonnement en dat signaal gaat over het glasvezelnetwerk van kpnnetwerk.  Twee verschillende bedrijven.  Kpn de provider kan niets anders doen dan wachten tot de glasvezelaansluiting klaar is. Net als bij electriciteit.  Je energieleverancier levert over de kabel van de netwerkbeheerder zoals bijvoorbeeld Stedin. Als er geen kabel is leveren ze niet. Een provider stuurt een monteur aan als er iets mis is na de aansluiting.  Is er voor de aansluiting iets mis dan wordt kpnnetwerk ingeschakeld.  Ik begrijp dat je het telefoonnummer hebt van de aannemer. Die moet in actie komen.  Maar je weet ook dat aannemers om komen in het werk vanwege de krapte op de arbeidsmarkt. En nu is het ook nog vakantietijd....Zeer regelmatig bellen zou mijn advies zijn. Overigens wordt het kopernetwerk pas afgesloten als glasvezel aktief is. 


Ik heb een KPN abonnement. Misschien kan ik het anders verwoorden:

Wat gebeurd er met mijn abonnement als ik geen KPN kan ontvangen? Heeft de provider niet énige verplichting om te zorgen dat mijn aansluiting in orde is? Het is toch ook altijd de provider die een monteur langsstuurt?

Glasvezel wordt op adresniveau afgesloten. Als je geen glasvezel hebt blijft het signaal gewoon aan staan en blijf jij diensten via het koper krijgen.


Ik heb nogmaals contact opgenomen met KPN Netwerk, nu via Facebook. Zowaar een ‘redelijk’ concreet antwoord:

Jouw adres valt binnen een ''koper-uit'' project. Helaas had de aannemer waarbij dit project hoort geen blaascapaciteit om de vezels te blazen. Hierdoor hebben zij de opdracht gesloten en een melding er bij gezet dat de beheeraannemer dit moet oppakken. Zodra een project opgeleverd wordt gaat dit in de beheerfase en zal het opgepakt worden door een beheeraannemer. Ik heb navraag gedaan bij de projectmanager wanneer het ''koper-uit'' project over gaat naar de beheerfase, zodat wij de beheeraannemer kunnen aansturen om de vezels te blazen en jouw adres aan te sluiten.

Ik heb snel reactie gehad van de projectmanager. Alle adressen zijn al overgezet naar de beheeraannemer, dat is fijn te horen! Mijn advies is om contact op te nemen met jouw provider, zij kunnen een opdracht aanmaken voor aansluiting op het glasvezelnetwerk. Deze opdracht komt ongeveer na 24 uur binnen bij ons waarna de beheeraannemer contact met je opneemt voor het maken van een afspraak.

 

Dus weer terug naar de KPN klantenservice (ik hang al aan de lijn, weer eindeloos in de wacht). Maar als iemand van KPN hier nog iets nuttigs over kan zeggen hoor ik het graag! Als het even lukt zonder van-kastje-naar-de-muur situatie van de afgelopen 10 maanden...


misschien kan @Ward_ in dit geval iets betekenen voor de flat ,


misschien kan @Ward_ in dit geval iets betekenen voor de flat ,

Dank! Ik wacht af.

Ik heb nu via FB vrij direct contact met de KPN Netwerk medewerker. Heel behulpzaam, heeft ook aangeboden mij te bellen en te bellen met KPN om de situatie uit te leggen.

KPN ook inmiddels aan de lijn gehad, die hebben in ieder geval mijn abonnement omgezet naar glasvezel.


houd ons vooral op de hoogte , ben benieuwd


Anders ik wel!


Status: KPN Netwerk geeft aan dat dit exact is wat KPN moest doen (mijn abonnement overzetten naar glasvezel), dat dat verzoek maandag bij KPN Netwerk binnenkomt, en dat het nu even afwachten is. Maandag kan ik contact opnemen en kunnen zij het checken.

Wordt vervolgd na het weekend dus.


Toevallig ben ik al benaderd door deze zelfde KPN Netwerk collega. 

Inderdaad zal de provider nu een order moeten inschieten (in dit geval migratie) zodat de nieuwe aannemer aangestuurd wordt.

Overigens schakelen wij adressen met actieve koperlijnen niet zomaar uit. Ook niet als er glas beschikbaar is. Tenzij de klant aantoonbaar niet meewerkt en dat is hier niet het geval. Er kunnen allerlei zaken spelen en er zijn meerdere uitstel mogelijkheden. De provider KPN houdt daar nauw contact over met ons als KPN Netwerk.

Die 47 dagen kloppen zeker maar in dit geval durf ik al te stellen dat er uitstel wordt verleend. 


Ik had inmiddels trouwens een mail of bericht van KPN verwacht over het omzetten van mijn abonnement naar glasvezel. Weet iemand of daar wat tijd overheen gaat?

En fijn dat er contact is! Het zou zo mooi zijn als het nu eindelijk gaat lukken…

Tenzij de klant aantoonbaar niet meewerkt en dat is hier niet het geval.

Daar heb ik ook nog een vraag over, uit nieuwsgierigheid (hopelijk gaat het niet relevant worden 🤞). Stel dat één van mijn onderburen weigert mee te werken, wat dan? Is dat iets wat zij kunnen/mogen doen, ook als het van invloed is op mij en de mensen boven mij?


Ik had inmiddels trouwens een mail of bericht van KPN verwacht over het omzetten van mijn abonnement naar glasvezel. Weet iemand of daar wat tijd overheen gaat?

En fijn dat er contact is! Het zou zo mooi zijn als het nu eindelijk gaat lukken…

Tenzij de klant aantoonbaar niet meewerkt en dat is hier niet het geval.

Daar heb ik ook nog een vraag over, uit nieuwsgierigheid (hopelijk gaat het niet relevant worden 🤞). Stel dat één van mijn onderburen weigert mee te werken, wat dan? Is dat iets wat zij kunnen/mogen doen, ook als het van invloed is op mij en de mensen boven mij?

 

Normaal had je dat bericht ook gekregen maar door interne omstandigheden is er vertraging opgetreden bij het migreren van deze adressen die voor 2 oktober gepland stonden voor uitschakeling. Dus alleen daarom al weet ik zeker dat er uitstel komt.

Als de onderburen niet willen meewerken en er is geen andere manier, dan behoort de aannemer dit met een code af te melden bij het terug geven van de opdracht. Dat wordt dan verwerkt in de netwerkadministratie. Dat zorgt er helaas wel voor dat het adres daarna niet meer zomaar bestelbaar is, maar tegelijkertijd betekent dat ook dat de koperuitschakeling voorlopig van de baan is.

En ja, in NL is niemand gedwongen om een telecombeheerder toegang te geven tot zijn/haar woning, tenzij de rechter dit zou bevelen. Dat zou die rechter dan doen op basis van artikel 5 van de telecomwet (gedoogplicht) maar zo ver komt het zeer zelden.


Dus als ik goed begrijp kunnen mensen weigeren. Maar dat betekent dan dus ook meteen dat alle adressen daarboven niet meer aangesloten kunnen worden op glasvezel? Dus pech gehad? (Nu ga ik er niet vanuit dat het zover gaat komen hoor, en anders kan VVE of woningbouw daar misschien ook nog iets betekenen.)

Normaal had je dat bericht ook gekregen maar door interne omstandigheden is er vertraging opgetreden bij het migreren van deze adressen die voor 2 oktober gepland stonden voro uitschakeling. Dus alleen daarom al weet ik zeker dat er uitstel komt.

Ik weet niet of dit een reactie was op deze opmerking:

Ik had inmiddels trouwens een mail of bericht van KPN verwacht over het omzetten van mijn abonnement naar glasvezel. Weet iemand of daar wat tijd overheen gaat?

 

Maar daarmee bedoelde ik dat ik dus daarnet een KPN medewerker heb gesproken die mijn abonnement nu heeft omgezet naar een glasvezelabonnement. Hij zei ook dat ik nog bevestiging zou ontvangen, maar die is er nog niet. Ik weet niet hoeveel tijd daaroverheen gaat en ik zie ook nergens in mijn account waar ik het verschil tussen wel of geen glasvezel kan zien.


@realcheese Ik moet dit even nuanceren. KPN schakelt het koper niet uit indien er glasvezel beschikbaar is (buiten de woning of flat telt ook) maar buiten de schuld van de klant om, dit niet kan worden aangesloten. Dus een onderbuurman die geen toegang verleent tot de meterkast om de kabel door te trekken, of een VVE/Woco die geen toestemming geeft bijvoorbeeld.

Heb je een kabel bij de deur of het pand liggen en je geeft zelf geen toestemming, dan zal de koperaansluiting toch worden uitgeschakeld. Uiteraard zijn daar dan al vast wel wat brieven en mails aan vooraf gegaan tussen klant en provider.

Ja, in principe kan 1 weigerende buurman op de eerste verdieping alle aansluitingen erboven blokkeren. Daarom probeert de aannemer van KPN Netwerk tegenwoordig ook vaker om buitenom met kabelgoten en zo te mogen werken. Is wat omslachtiger maar het haalt wel die afhankelijkheid weg. Voor bewoners die dan niet willen kan je de kabel/vezel bijvoorbeeld in de spouwmuur achterlaten.

 

En ik snap nu op welk bericht je wacht, maar dat weet ik ook niet. Dat is typisch iets voor de provider KPN. Ik kan wel zien dat er nog geen migratieorder is doorgelopen op dit moment.


Dank je voor de opheldering. Desondanks zou dat natuurlijk nog steeds betekenen dat je dan dankzij je buren dus sneller internet misloopt. Afijn, allemaal hypothetisch, het komt vast goed 🙂 

 

En ik snap nu op welk bericht je wacht, maar dat weet ik ook niet. Dat is typisch iets voor de provider KPN. Ik kan wel zien dat er nog geen migratieorder is doorgelopen op dit moment.

Ik wacht nog even geduldig af…


@Ward_

En ja, in NL is niemand gedwongen om een telecombeheerder toegang te geven tot zijn/haar woning, tenzij de rechter dit zou bevelen. Dat zou die rechter dan doen op basis van artikel 5 van de telecomwet (gedoogplicht) maar zo ver komt het zeer zelden.

Volgens mij kan een woningstichting / VvE de bewoner(s) verplichten om mee te werken, net als bv bij het vervangen van standleidingen.


@Ward_

En ja, in NL is niemand gedwongen om een telecombeheerder toegang te geven tot zijn/haar woning, tenzij de rechter dit zou bevelen. Dat zou die rechter dan doen op basis van artikel 5 van de telecomwet (gedoogplicht) maar zo ver komt het zeer zelden.

Volgens mij kan een woningstichting / VvE de bewoner(s) verplichten om mee te werken, net als bv bij het vervangen vaqn standleidingen.

dat kan gelukkig zeker


Update: Niets binnen bij KPN Netwerk. De KPN(provider) medewerker die ik vrijdag gesproken heb en die mijn abonnement om zou zetten naar glasvezel heeft dat dus niet gedaan, want dat is blijkbaar helemaal niet mogelijk als er nog geen glasvezelaansluiting is? Jammer dat me dat dan niet verteld wordt, dat ik vervolgens weer een weekend zit te wachten, en dat er dus uiteindelijk weer niets gebeurd is. KPN mag me inmiddels al mijn belminuten die ik in de klantenservice steek wel terug gaan betalen…

In ieder geval: Net weer gebeld, de KPN(provider) medewerker die ik nu sprak heeft een haalbaarheidsonderzoek aangevraagd. Ik hoop dat dat iets doet.

KPN Netwerk reageert op mijn vraag of deze handeling nu wel correct is met:

Dat durf ik niet te bevestigen, omdat wij niet precies weten hoe de werkzaamheden verlopen bij de provider. Ik zou je adviseren om wekelijks even contact te houden met de provider om te kijken wat de status is.

😟 Het leek allemaal zo mooi en hoopvol vorige week.


Hallo ik ben / was een dolende gebruiker ik was van plan om over te gaan naar KPN GLASVEZEL maar ik denk na al deze verhalen op het KPN FOREM dat ik toch maar heel graag bij mijn huidige provider blijf , wij wonen ook op de hogere etage van een flatgebouw ( verdieping 7 ) en de glasvezel kabel is van buiten naar binnen gelegd en voor ieder appartement een aansluiting in de HYDRO ruimte ( zo wordt deze ruimte genoemd door de vakmensen ) maar nu moet er een glasvezel kabeltje naar ieder appartement naar de meterkast getrokken worden en als ik het zo allemaal lees kan dat nog wel eens een heleboel voeten in de aarde hebben voor dat wij kunnen zeggen dat wij glasvezel in onze woning hebben , dus ik blijf nog maar even zitten waar ik zit het werkt allemaal prima en alles draait zoals het hoort ( wij hebben trouwens een 3 in 1 abonnement bij ZIGGO ) en er op af gaande wat ik hier allemaal lees zijn zij bij ZIGGO heel goed bezig daar word er wel naar jou geluisterd , ik wacht wel af wanneer de glasvezel inderdaad bij ons in de woning komt en dan vraag ik als het er een tijdje inzit aan een andere bewoner die al bij de KPN zit hoe het allemaal bevalt ( ik denk dat wij dan inmiddels al ver in het jaar 2024 zitten ) ik wens jullie dan ook allemaal veel geduld en veel geluk toe , Met een vriendelijke groet , H . T .  


Update: Niets binnen bij KPN Netwerk. De KPN(provider) medewerker die ik vrijdag gesproken heb en die mijn abonnement om zou zetten naar glasvezel heeft dat dus niet gedaan, want dat is blijkbaar helemaal niet mogelijk als er nog geen glasvezelaansluiting is? Jammer dat me dat dan niet verteld wordt, dat ik vervolgens weer een weekend zit te wachten, en dat er dus uiteindelijk weer niets gebeurd is. KPN mag me inmiddels al mijn belminuten die ik in de klantenservice steek wel terug gaan betalen…

In ieder geval: Net weer gebeld, de KPN(provider) medewerker die ik nu sprak heeft een haalbaarheidsonderzoek aangevraagd. Ik hoop dat dat iets doet.

KPN Netwerk reageert op mijn vraag of deze handeling nu wel correct is met:

Dat durf ik niet te bevestigen, omdat wij niet precies weten hoe de werkzaamheden verlopen bij de provider. Ik zou je adviseren om wekelijks even contact te houden met de provider om te kijken wat de status is.

😟 Het leek allemaal zo mooi en hoopvol vorige week.

is er al enig nieuws ? ben benieuwd 


Ja, dat is er.

Het haalbaarheidsonderzoek bleek niet de bedoeling, volgens KPN Netwerk. Uiteindelijk hebben zij alsnog (na wat aandringen) voor mij met KPN gebeld en uitgelegd wat er moest gebeuren, en mij doorverbonden.

De situatie is nu dat mijn KPN abonnement op 14 september over gaat naar glasvezel. KPN Netwerk heeft een verzoek binnengekregen om mij aan te sluiten. Er werd vrij snel gebeld om een afspraak te maken, en - je kunt het wel raden - ze waren totaal niet op de hoogte van de situatie in de flat.

Ik heb het hele verhaal weer uitgelegd. Blijkbaar is bij KPN Netwerk bekend dat de buizen er al wel liggen tot in mijn meterkast en de glasvezel dus alleen nog geblazen hoeft te worden. Ik heb tijdens het gesprek meteen in de meterkast gekeken en volgens mij is er geen buis die voldoet aan de beschrijving (en tevens: waarom zijn anders alle monteurs over de jaren heen keer op keer onverrichter zaken vertrokken?). Helaas is er niet bekend welke monteur er in oktober langs is geweest en de hele inventarisatie heeft gedaan (voor niets, blijkbaar).

A.s. woensdag komt er een monteur langs die toevallig toch al in de buurt is, om te kijken of die buis er nou wel of niet is. En áls die buis er is, om meteen glasvezel te blazen (misschien, als er tijd is, etc.).

En als die buis er niet is, dan wordt dat hopelijk correct teruggecommuniceerd. En dan… en dan… geen idee. Daar bleef men vaag over.

Ik probeer hoop te houden. Maar hoe meer ik terugkijk op het hele traject van de afgelopen 10 maanden (en 10 jaar), hoe absurder het eigenlijk is. Er wordt constant van mij als klant verwacht dat ik (telepathisch?) exact op de hoogte ben van wat er speelt, ondanks dat ik vrijwel nooit een concrete update uit de klantenservice kan krijgen (laat staat actief op de hoogte wordt gebracht). Er wordt dan ook verwacht dat ik zelf actie onderneem, dat ik dan precies weet bij wie ik moet zijn, en ook dat ik precies weet waar ik dan om moet vragen. En natuurlijk dat degene die ik dan spreek ook nog het mandaat heeft om mijn verzoek uit te voeren (en dat correct doet).

In werkelijkheid krijg je in je eentje helemaal niets voor elkaar. Kafkaesque.

Ik ben blij dat er wat schot in de zaak zit, maar ik juich pas als ik ook echt aangesloten ben (… en niet afgesloten. Blijkbaar schrikt zowel KPN als KPN Netwerk steeds weer als ik het heb over die onheilspellende countdown op de KPN Netwerk website. Nog 37 dagen trouwens!)


@Ward_ kan jij hierin nog iets doen


A.s. woensdag komt er een monteur langs die toevallig toch al in de buurt is, om te kijken of die buis er nou wel of niet is. En áls die buis er is, om meteen glasvezel te blazen (misschien, als er tijd is, etc.).

En als die buis er niet is, dan wordt dat hopelijk correct teruggecommuniceerd. En dan… en dan… geen idee. Daar bleef men vaag over.

Update: Afgelopen woensdag is de monteur langs geweest. Zoals verwacht: geen buis. Of in ieder geval, niet vanaf beneden, wel vanaf boven??? De monteur heeft foto's gemaakt en zou het doorgeven, en dan zou er een nieuwe afspraak gemaakt worden. Nog niets gehoord, dus daar ga ik maar weer achteraan denk ik.

(Nog 27 dagen.)


Geinig, ik zie dat de dreigende teller op de statuspagina op https://www.kpnnetwerk.nl/glas-aan-koper-uit/ er sinds vandaag afgehaald is (gister stond ie er nog). Iemand enig idee wat er veranderd is?

(Gisteren contact opgenomen met KPN Netwerk, die weer contact met mij zouden opnemen voor een nieuwe afspraak. We wachten weer af. Nog 26 dagen.)