Skip to main content

kan passive optical network ook worden toegepast bij buurman die moet voor nieuwe aansluiting 1329,00 euro betalen

Ik begrijp de vraag niet helemaal. Hij heeft geen aansluiting van KPN Netwerk en wenst er een? Is het een na-aansluiting? Buitengebied? Als je iets meer informatie geeft dan kunnen we ook echt iets. Verder gaat KPN Netwerk volledig over het glasvezelnetwerk waar we van KPN als provider (waar dit forum van is) weer gebruik van maken.


ligt geen kabel dicht bij moet nieuwe van 100 meter verder komen betreft  nummer 40 heeft wel aansluiting kan deze gesplitst worden ? passive optical network


Gelijk die gegevens weg halen, niet iedereen hier hoeft je adres te hebben. Heb wel even gekeken en het lijkt erop dat het een Actief Optisch Netwerk is wat daar gebruikt wordt, aangelegd in de tijd van Reggefiber. Daar wordt geen PON-netwerk geleverd en dat gaat de komende tijd vanuit KPN gezien ook niet gebeuren. Daarbij moet een adres ook een eigen aansluiting hebben in de administratie om überhaupt diensten te kunnen krijgen via de reguliere consumentenkanalen.

Enige optie voor glasvezel is inderdaad de offerte die door KPN Netwerk gestuurd is.


ja is geen 1329 maar 13219 euro vind ik toch wel veel en kan ik niet betalen


Hoe komt het dat de buurman geen glasvezel heeft terwijl het huis er naast dat wel heeft? (als ik het goed begrijp)


was boerderij is nu gesplitst in twee woningen


eerste aansluiting is van twee jaar geleden nu schijnbaar geen loze leiding meer naar kast 100 meter verder


In de grond worden geen loze leidingen gelegen. 

Het is dus eigenlijk gewoon een "nieuwe" woning. Die erbij gekomen is. Dat er dan betaald moet worden is logisch denk ik. Maar ruim 13.000 lijkt me ook wel wat veel.


ja is geen 1329 maar 13219 euro vind ik toch wel veel en kan ik niet betalen

Ja het is inderdaad veel geld maar zo'n aanleg is ook niet goedkoop. Als er op het distributiepunt in de grond nog vrije vezels zijn kan er daarop aangesloten worden, als dat niet zo is dan moet er van verder weg een vezel aangelegd worden. Grondwerk is duur, er komt namelijk een hoop bij kijken, van simpele dingen als klic-meldingen tot vergunningen tot verzekeringen en dan nog het personeel om 't aan te leggen.

Als er een hele straat in één dag wordt aangelegd kost het ongeveer 800 euro per aansluiting naar wat mij ooit verteld is, als de hele molen moet gaan lopen voor één aansluiting dan is dat inderdaad een stuk duurder. Niets anders van te maken helaas.

Het zal trouwens sowieso meer dan 100 meter zijn aangezien het al om en nabij de 100 meter is naar de straat tenzij het distributiepunt direct voor jullie oprit ligt.

 

Waarschijnlijk kan @Ward_ meer vertellen over wat er allemaal bij komt kijken.

 

In de grond worden geen loze leidingen gelegen. 

Nou, er liggen op sommige plekken toch nog wel eens lege buizen welke ooit door KPN of PTT zijn aangelegd. Kan natuurlijk ook zijn dat er een buis voor 7x96 vezels nu ‘slechts’ 5x96 vezels heeft liggen, dan zijn er nog twee buizen leeg waar eventueel glasvezel in geblazen kan worden. Als ik de optie ‘lege buizen’ kies in onze Infra-app dan zie ik er zo in de omgeving nog een hele hoop.


Het meeste is al wel verteld. Nee, we kunnen van een oudere aansluiting niet ineens een PON aansluiting maken. Bovendien is PON de manier waarop het belicht wordt, niet de manier waarop het gelegd wordt. Het splitsen van de twee vezels van een bestaande aansluiting om dan de andere door te trekken kan wel maar wordt eigenlijk alleen gedaan binnen een pand (en dan nog maar weinig).

Dus moet er een nieuwe kabel gegraven en gelegd worden. Binnen het bestaande glasgebied is dat gratis bij een echte nieuwbouw. Daarbuiten, en bij halve verbouwingen waar verder geen andere aansluitingen bij aangevraagd worden is het een haalbaarheidsonderzoek en dat is tegen kostprijs. Reken op ruim 30 euro per meter en dan heb je een aardige indicatie. En bedenk dat we inderdaad niet vanaf de laatste aangesloten woning kunnen leggen maar vanaf het dichtsbijzijnde beschikbare ondergrondse verdeelpunt. 


wat een leerzame info wel erg duur 


wat een leerzame info wel erg duur 

Dat klopt. Het is een stuk goedkoper als een hele wijk of plaats wordt aangelegd omdat je dan op grote schaal werkt. Maar voor dit soort zaken moet een ploeg speciaal komen en graven. En aannemers zijn tegenwoordig ook gewoon duur, net als alle technische mensen eigenlijk..