Skip to main content

Sinds deze week zitten wij eindelijk op het glasvezelnetwerk van KPN. Na een wat moeilijke start, is alles geïnstalleerd, en kunnen we aan de slag.

Na de installatie hebben we de KPN modem initiëel ingericht met direct daarachter een router. Echter kan deze router qua CPU helaas de snelheid niet aan, en bleven we op zo'n 300 mbps hangen. Zojuist heb ik de router er tussenuit gehaald, en mijn internetkabel direct ingeprikt op de KPN box 12. Sinds dat moment krijg ik echter nog maar 100 mbps binnen, en ook als ik kijk naar de instellingen van mijn adapter, geeft deze aan dat het nog maar een 100mbps verbinding is.

Het enige dat ik heb gedaan, is mijn CAT6 kabel omgeprikt van router (TP-link) naar de modem (KPN box 12). Wat kan dit veroorzaakt hebben?

Hallo @Master-Guy nu je glasvezel hebt is je KPN Box12 geen modem meer maar een router, dus nog een router er achter is weinig zinvol.

Je zou de glaskast eens minimaal 2 minuten van de stroom kunnen halen en daarna de KPNBox12 een fabrieksreset kunnen geven en zou je weer een 1Gb/s-verbinding moeten kunnen hebben.

 


Heeft u al een andere kabel geprobeerd? 


@JanD dankjewel, de reden dat ik er een extra router tussen had, is omdat mijn vorige modem was ingesteld in Bridge modus. De KPN box12 zet ik niet in Bridge, en dus gebruik ik die ook meteen als router. Het gaat om een nieuwe aansluiting, met een standaard configuratie KPN box12. Een andere computer (ook direct aangesloten op de KPN box12) heeft wel de volle 1gb snelheid, dus de snelheid tot aan het modem is in orde.

 

@Nick83 nog niet. De kabel is een CAT6 kabel welke, indien aangesloten op de TP-link router, wel een 1000mbps connectie aangeeft, en ook 300mbps heeft gehaald. Daardoor weet ik dat de kabel en poort op mijn computer in orde zijn. Wel heb ik de kabel in meerdere poorten op de KPN box12 geprobeerd, maar allemaal geven ze hetzelfde resultaat.


Ha @Master-Guy, welkom! Gek dit! Heb je het advies van JanD al ter harte genomen en het glasvezelkastje 2 minuten stroomloos gemaakt? Hoe staat het er nu voor? Mochten we nog iets voor je kunnen doen, wil je dan je forumprofiel aanvullen met je postcode + huisnummer en klantnummer? 


Een andere computer (ook direct aangesloten op de KPN box12) heeft wel de volle 1gb snelheid, dus de snelheid tot aan het modem is in orde.

Als die andere computer wel 1 Gb/s heeft is de snelheid zelfs tot voorbij het modem in orde.
Probleem lijkt dus in die éne computer te zitten danwel diens verbinding met het modem.

Andere utp kabel geprobeerd? Als er ook maar één draadje niet goed contact maakt is het al mis met die dingen.

Overigens is een snelheid van 100 tot 300 Mb/s op één apparaat super-uitstekend.

Die Gigabit is het nuttigst bij meerdere gebruikers tegelijkertijd.


Hallo @Master-Guy 

De KPN box12 zet ik niet in Bridge

De KPN-modem/routers zijn ook niet in ‘bridge-modus’ te zetten, vooralsnog kan dat alleen bij Ziggo/UPC voor zover ik weet.