Skip to main content

Goededag,

Wij hebben sinds kort een KPN Box 12 en 2 SuperWifi punten. Eén SuperWifi punt is bekabeld aangesloten aan de KPN Box 12 en de andere staat bij de TV en zorgt voor de TV aansluiting. 

Er zijn 2 wifi netwerken beschikbaar:

1) een wifi 6 netwerk vanaf de KPN Box 12, en
2) een normaal wifi netwerk vanaf de SuperWifi punten.

Ik begreep van de KPN helpdesk dat het normaal is dat er twee netwerken zijn. Wat de KPN helpdesk en ik niet begrepen is waarom het eerste netwerk van de KPN Box 12 een download en upload snelheid heeft van 450 Mbps en 310 Mbps, respectievelijk en het tweede netwerk van de SuperWifi punten “maar” een download snelheid en upload snelheid heeft van 250 Mbps en 200 Mbps, respectievelijk. Voor de volledigheid: ik heb dit meermaals getest en er waren geen apparaten aangesloten op de netwerken die veel aan het downloaden waren ofzo (zo stond de TV bijvoorbeeld uit).

Mijn vraag is of jullie een verklaring hebben waarom het eerste netwerk zoveel sneller is dan het tweede netwerk? 

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Met vriendelijke groet,

Joost  

Tja... omdat het nu 1maal verschillende apparatuur is. Verschillende apparatuur kan verschillend presteren. 

Een draadloze SuperWiFi is sowieso ook altijd veel trager. Want het is een extra stap die genomen moet worden. Als uw apparaat verbonden is met het draadloze punt, dan is het helemaal niet vreemd bij een meting dat je lager uit komt.

Ik lees hier op het forum ook wel eens iets over de antennes van de SuperWiFi's. Dat schijnen er 4 te zijn, maar bij draadloze opstelling worden er 2 gebruikt om de verbinding tussen de 2 SuperWiFi's te onderhouden. Dan blijven er dus nog maar 2 over voor de apparaten. Dat zal de snelheid ook niet ten goede komen. Ook niet bij het bekabeld aangesloten punt.


Wat is het merk en type van het apparaat waarmee je die speedtest uitvoert?

Gebruik je de Ookla app en niet de browser versie van de Ookla speedtest?


Dank voor jullie snelle reactie! 

@Nick83: De test die ik deed, was op de bank waarbij ik verbinding had met het (draadloze) SuperWifi punt bij de TV. N.a.v. je opmerking, ben ik ook eens de test gaan uitvoeren bij de bedraade SuperWifi: Daar lijken beide netwerken elkaar niet veel te ontlopen, de verbinding vanaf de bedraade SuperWifi leek overigens wel iets meer te schommelen qua snelheden in negatieve zin. 

Dus je conclusie lijkt hier dus ook op te gaan dat het draadloze SuperWifi punt gewoon snelheid verliest (en het bedraden SuperWifipunt zo nu en dan ook). Maar omdat de KPN monteur stelde dat er nagenoeg geen verlies zou zijn qua snelheid tussen 2 SuperWifi punten doordat ze op een aparte frequentie acteren, had ik niet verwacht dat het verlies wel blijkbaar kan oplopen tot meer dan 40% (de afstand tussen de SuperWifi punten is ongeveer 5 meter met een muur en een deur ertussen).

@wjb: De test waarin ik over schreef in mijn eerste bericht, was met een 2 jaar oude Dell Precision 3520 laptop (i7, 16GB RAM)m.b.v. een Google snelheidstest. Maar soortgelijke resultaten (een factor kleiner, maar relatief dezelfde verschillen), kreeg ik met de snelheidstest via de Thuis KPN app via mijn Samsung S10 mobiel.  


Jouw "super"WiFi nodes communiceren onderling via wifi en dus gelden daar dezelfde regels voor als "gewone" wifi, afstand en obstakels spelen een grote rol in de maximaal haalbare snelheid. Persoonlijk heb ik ook helemaal niets met mesh systemen, het beste blijft nog altijd om bekabeld aangesloten wifi accesspoints die smart/fast roaming ondersteunen te gebruiken. In jouw situatie zou dat betekenen dat je ook de tweede "super"WiFi bekabeld zou moeten aansluiten.


Ik lees hier op het forum ook wel eens iets over de antennes van de SuperWiFi's. Dat schijnen er 4 te zijn, maar bij draadloze opstelling worden er 2 gebruikt om de verbinding tussen de 2 SuperWiFi's te onderhouden. Dan blijven er dus nog maar 2 over voor de apparaten. Dat zal de snelheid ook niet ten goede komen. Ook niet bij het bekabeld aangesloten punt.

Klopt niet helemaal. Juist omdat er 2x2 antennes in zitten kan er zonder snelheidsverlies (buiten dan wat er door demping optreedt) alsnog de volledige snelheid gehaald worden. Regelmatig gehad dat ik achter een tweede Superwifi-punt gewoon de 200 haal die binnen komt op het modem. Hij heeft twee antennes met een aparte chipset speciaal voor het opzetten van de backhaul verbinding op een ander kanaal.

 

Indien een draadloos Superwifi-punt verbinding maakt met een ander draadloos punt om zo naar een bekabeld wifipunt te verbinden dan verlies je wel snelheid. Anders maakt het niet heel veel uit.

 

Dan even over die twee netwerken, lijkt erop dat iemand van de klantenservice niet goed ingelicht is. Bij installatie van de Superwifi gaat de wifi op de Box12 niet automatisch uit maar dat moet wel. De Box12 werkt niet mee in het roaming-netwerk die de Superwifi's creëren. 


Indien een draadloos Superwifi-punt verbinding maakt met een ander draadloos punt om zo naar een bekabeld wifipunt te verbinden dan verlies je wel snelheid. Anders maakt het niet heel veel uit.

Uitgezonderd het snelheidsverlies door de demping. En aangezien de backhaul een 5GHz verbinding is heeft de maximaal haalbare snelheid zeer te lijden onder de afstand en obstakels tussen de nodes.

Mijn advies: Als het maar even kan, sluit dan een node altijd bekabeld aan.

Ik ben overigens wel benieuwd wat de "super"WiFi's met die backhaul verbinding doen als ze bekabeld aangesloten zijn. Wordt die dan nog steeds opgezet of kunnen die antennes dan ingezet worden om wifi cliënts te bedienen?

 


 

Indien een draadloos Superwifi-punt verbinding maakt met een ander draadloos punt om zo naar een bekabeld wifipunt te verbinden dan verlies je wel snelheid. Anders maakt het niet heel veel uit.

Uitgezonderd het snelheidsverlies door de demping. En aangezien de backhaul een 5GHz verbinding is heeft de maximaal haalbare snelheid zeer te lijden onder de afstand en obstakels tussen de nodes.

Zoals ik eerder in hetzelfde bericht ook al aangaf. Met snelheidsverlies doelde ik hier op verlies door ‘extra hops’. Backhaul is overigens niet perse 5Ghz, indien dat niet stabiel haalbaar is zal het wifipunt terugvallen op een backhaul middels 2.4Ghz.

 

Mijn advies: Als het maar even kan, sluit dan een node altijd bekabeld aan.

Hier sluit ik mij bij aan. Hoewel steeds meer draadloos gaat is het wel belangrijk om een stabiel bekabelde infrastructuur in je huis aan te leggen om dit te faciliteren.

 

Ik ben overigens wel benieuwd wat de "super"WiFi's met die backhaul verbinding doen als ze bekabeld aangesloten zijn. Wordt die dan nog steeds opgezet of kunnen die antennes dan ingezet worden om wifi cliënts te bedienen?

 De backhaul wordt niet meer draadloos opgezet als een Superwifipunt bekabeld is aangesloten maar hij kan dan wel gebruikt worden om een backhaul op te zetten naar een ander niet-bekabeld wifipunt. Indien je alles bekabeld hebt aangesloten zal de backhaul volledig via de kabel lopen. Naar mijn weten worden antennes die dan vrijkomen gebruikt voor client-devices.


Backhaul is overigens niet perse 5Ghz, indien dat niet stabiel haalbaar is zal het wifipunt terugvallen op een backhaul middels 2.4Ghz.

Dat moet je natuurlijk ten alle tijden vermijden immers dat leidt anders wel tot een aanzienlijk verlies van de maximaal haalbare snelheid.


Backhaul is overigens niet perse 5Ghz, indien dat niet stabiel haalbaar is zal het wifipunt terugvallen op een backhaul middels 2.4Ghz.

Dat moet je natuurlijk ten alle tijden vermijden immers dat leidt anders wel tot een aanzienlijk verlies van de maximaal haalbare snelheid.

Uiteraard en dat is dan ook reden genoeg om een kabel te trekken als men het wifipunt niet wilt verplaatsen.


Dan even over die twee netwerken, lijkt erop dat iemand van de klantenservice niet goed ingelicht is. Bij installatie van de Superwifi gaat de wifi op de Box12 niet automatisch uit maar dat moet wel. De Box12 werkt niet mee in het roaming-netwerk die de Superwifi's creëren. 

 

Dank allen voor jullie reflecties, erg nuttig.

@NHendriks: Kan het last als het KPN Box12 netwerk aanstaat naast het SuperWifi netwerk? En klopt het dat binnenkort middels een update de KPN Box 12 wel onderdeel kan worden van het mesh netwerk, en ik dus bijvoorbeeld de bekabelde SuperWifi punt ook bekabeld op zolder kan zetten (en het SuperWifi punt bij de TV bediend kan worden via de KPN Box 12)? 


Dank allen voor jullie reflecties, erg nuttig.

@NHendriks: Kan het last als het KPN Box12 netwerk aanstaat naast het SuperWifi netwerk? En klopt het dat binnenkort middels een update de KPN Box 12 wel onderdeel kan worden van het mesh netwerk, en ik dus bijvoorbeeld de bekabelde SuperWifi punt ook bekabeld op zolder kan zetten (en het SuperWifi punt bij de TV bediend kan worden via de KPN Box 12)? 

Het kan inderdaad voor problemen zorgen omdat je modem en bijvoorbeeld telefoon met elkaar verbonden blijven tot het signaal dusdanig slecht is en de verbinding verbreekt. Dan ga je pas over op het netwerk van de Superwifi's. Uitschakelen van de wifi op de Box12 is dus aan te raden.

 

Het klopt dat er een update komt om de Box12 mee te laten werken in dit netwerk, deze zal dan de rol van master op zich gaan nemen. Wanneer die precies komt is mij niet bekend. Tevens is het voor mij ook nog onbekend of alle Superwifi's dan draadloos verbonden kunnen worden. Omdat er andere wifi-chipsets in de Box12 zitten bestaat de kans dat je nog steeds één punt bekabeld aangesloten moet hebben en dat alles via die communiceert. Ik kan over de update geen beloftes doen. Wij als monteurs horen dergelijke zaken normaal gesproken een maandje voor het moment dat ze de nieuwe firmware gaan uitrollen bij een test-groep.