Skip to main content

Nadat ik met de Box 12 draaide, en een extra KPN super wifi had toegevoegd en hiermee draaide in Mesh, waarbij de wifi van de box 12 uit stond, draaide het probleemloos.

 

Nu draait de box 12 mee in het mesh systeem.

Huidig systeem bestaat uit

KPN Box 12

KPN Super Wifi (bedraad)

KPN Wifi Experia (bedraad)

KPN Wifi Experia (bedraad)

 

Zeer regelmatig valt de wifi verbinding eruit bij diverse gebruikers, zowel op telefoons als laptops en werkt het hele wifi netwerk waardeloos.

 

Als ik de KPN Thuis app op Android open, dan blijft deze ook heel erg lang draaien op nog laden. Eerder kwam hij daar helemaal niet doorheen.

Wat heb ik nu allemaal gedaan

Alle 3 de aanvullende apparaten volledig terug gezet naar fabrieksinstellingen en opnieuw in het netwerk laten opnemen → resultaat geen verbetering

Alle apparaten uit, testen met de KPN Thuis app, en in no time complete info van het netwerk voorhanden (dus alleen met Box 12)

Uiteindelijk netwerk anders geconfigureerd, zodat ik een reset (zonder te veel gezeik) van de Box 12 kon uitvoeren. Resultaat → telefoon werkte niet meer

Nogmaals Box 12 gereset → telefoon probleem opgelost

EW 1 aangemeld

EW 2 aangemeld

SW nog niet aangemeld

 

Wederom wegvallende WIFI, slechte verbinding en soms een super trage verbinding omdat het lijkt alsof met het verkeerde toegangspunt wordt verbonden.

 

Al met al is het systeem niet stabiel, niet betrouwbaar en niet fijn om mee te werken. Is KPN actief beleid aan het voeren om de overstap naar een eigen modem te boosten?

 

Nog enig idee wat hieraan gedaan kan worden, want op deze manier ben ik razend enthousiast om de boel “het raam uit” te laten vliegen.

 

Op voorhand dank voor de info en support

Als het bedraad is zou dit geen probleem moeten zijn.
Meestal al snel te zien als het fout zit aan werkende versterkers maar komen niet hoger dan 100mb
Waardoor ze oranje gaan branden, nog wel vaak dat mensen kleurcode A aanhouden i.p.v. B en dat is de Europese standaard. Wat ik het ook kan zijn is dat je je mesh systeem aan het opdelen bent met verschillende SSID's per SuperWifiPunt een andere SSID, het is juist de bedoeling dat het allemaal hetzelfde naampje en wachtwoord heeft. Hangt er misschien ook een switch in je netwerk GIMP Snooping kan al het probleem zijn of je netwerk hangt in een loop maar dat zou betekenen dat je constant uitvallende diensten hebt, Vaker kom ik nog wel eens tegen dat het gewoon echt aan het V12 modem ligt hierbij zien wij gewoon vele PPP sessie uitvallen in 24h en dikwijls te maken heb met een voltage verschil of defecte radio attenne in het modem. Vaak ook te horen aan geknetter in je stroomadapter als je deze net van het stroom haalt. Mag bovenstaande niet oplossing zou een monteur handig zijn om er naar te kijken voor dat u zeg maar de spullen uit de raam mietert :)


Nvt


Ik heb 1 SSID, dit is binnen MESH ook niet meer anders in te stellen, zover mijn kennis gaat, dus daar kan het probleem niet zitten.

LED beide EW groen blauw uit groen → lijkt helemaal in orde

Er hangen 2 switchen in het netwerk

1 x Netgear GS105E2 (managed)

1 x Silent Angel Bonn N8 (unmanaged)

Netgear IGMP Snooping status Enable → deze moet dus uit? In ieder geval nu even uitgeschakeld om te kijken wat er gebeurd. Wel meteen de vraag → waarom geeft dit problemen?

Netgear QoS mode 802.1p/DSCP based (alternatief Port Based)

Verder staat alles off of disabled binnen de Netgear switch

Ik ga de SPSU van de Box 12 uit het contact halen en luisteren wat er gebeurd, daar heb ik nu geen idee van. Zodra ik dit gedaan heb laat ik dit weten, maar ik neem aan dat KPN de evt PPP status kan checken, dus ik hoop dat dat ook gedaan kan worden.

 


Net even nieuwe Speedtest.net gedraaid, de snelheid is nu duidelijk stabieler en gaat minder op en neer en komt ook weer wat hoger via wifi, dus ben heel benieuwd.

 

Nadere info en ervaring laten


IGMP Snooping op Enabled laten staan was meer de vraag of je switches dit ondersteunen.
Die Silent Angel Bonn N8 klinkt interessant heb eigenlijk nog nooit van een HiFi switch gehoord.
Kan er echter helaas zeer weinig van vinden. QoS mode is denk ik pas handig als je een hele hogesnelheid hebt anders voelt het net alsof iemand constant aan het downloaden is op je netwerk.
 


In de Box 12 kan je toch geen IGMP Snooping aan of uit schakelen, dus dit is alleen een switch feature, als ik het goed heb. Begrijp de evt. invloed op het netwerk dus nog niet. Maar test nog even verder met de uitschakeling.

De limits van QoS zijn trouwens uit, alleen kan je de basis instelling niet uitschakelen maar alleen kiezen tussen de twee genoemde opties.

Loop Detection zou evt trouwens nog enabled kunnen op de switch, als dit iets toevoegt.

Silent Angel Bonn N8 zit idd voor mijn audio apparatuur en mijn NAS hangt hieraan. Niets aan in te stellen, wat ik eigenlijk een nadeel van deze unit vind. Maar verder prima tevreden over.

 

 

 


Ik zeg ook niet IGMP Snooping om de box 12 maar op een switch daar ging logische wijs gewoon van uit.


Als ik het dan goed begrijp heeft de Netgear switch hier geen probleem mee, mits dit aan staat, maar bij de Silent Angel is dit dus onbekend. Oftewel zou deze switch “oorzaak” van het probleem kunnen zijn, of trek ik hele verkeerde conclusies?

 

Informatie van vandaag is in ieder geval van mijn dochter dat het op zolder niet lekker werkt nog. Op de benedenverdieping lijkt he top dit moment wel iets stabieler te zijn.

Nu zit ze op zolder “boven" (2 a 3 meter) de WE die een verdieping lager hangt en op een 4 a 5 meter van de WE die op zolder staat. Zou hier een treshhold issue kunnen zijn?


Dat zou heel misschien kunnen ik kan echt geen enkele specificatie vinden over deze HiFi switch zelfs op hun officiële website wordt er niks vernoemd, over dat het apparaat bepaalde functies ondersteund.

Het gaat vooral over hoe geruisloos het apparaat werkt.


Dank voor je reactie, ik ga hier nog wel achteraan en neem wel even contact met ze op.

Echter dit verklaart niet waarom ten tijde van het mesh systeem zonder de WIFI van de Box 12 het goed liep en nu niet meer. 

 

Ik heb de test met de SPSU nog niet kunnen doen, mogelijk kan ik dat ergens vanavond nog doen.

 

Op dit moment is de verbinding extreem traag, ping tijd van 200 a 300 seconden en een down speed van 0,5 mbps


SSID:    
Protocol:    Wi-Fi 4 (802.11n)
Beveiligingstype:    WPA2-Personal
Fabrikant:    Intel Corporation
Beschrijving:    Intel(R) Dual Band Wireless-AC 8260
Stuurprogrammaversie:    20.70.26.2

Netwerkband:    2,4 GHz
Netwerkkanaal:    6
Snelheid van de verbinding (ontvangen/verzenden):    39/39 (Mbps)
IPv6-adres:    2a02:a45a:a10e:1:ad03:776e:bd77:1fa1
Link-local IPv6-adres:    fe80::ad03:776e:bd77:1fa1%19
IPv6-DNS-servers:    fe80::8ec5:b4ff:fe1f:9b07%19 (niet-versleuteld)
IPv4-adres:    192.168.2.1xx
IPv4-DNS-servers:    192.168.2.254 (niet-versleuteld)
Zoeklijst voor DNS-achtervoegsels:    kpn
Fysiek adres (MAC):    98-2C-BC-F0-DE-3F
 

Verbinding WIFI is ook extreem “bud”, dit op 2,5 meter van de Box 12


Na een vliegtuigstand en nieuwe opgebouwde verbinding is het weer verbetert

 

SSID:    
Protocol:    Wi-Fi 5 (802.11ac)
Beveiligingstype:    WPA2-Personal
Fabrikant:    Intel Corporation
Beschrijving:    Intel(R) Dual Band Wireless-AC 8260
Stuurprogrammaversie:    20.70.26.2
Netwerkband:    5 GHz
Netwerkkanaal:    60
Snelheid van de verbinding (ontvangen/verzenden):    866/866 (Mbps)
IPv6-adres:    2a02:a45a:a10e:1:ad03:776e:bd77:1fa1
Link-local IPv6-adres:    fe80::ad03:776e:bd77:1fa1%19
IPv6-DNS-servers:    fe80::8ec5:b4ff:fe1f:9b07%19 (niet-versleuteld)
IPv4-adres:    192.168.2.1
IPv4-DNS-servers:    192.168.2.254 (niet-versleuteld)
Zoeklijst voor DNS-achtervoegsels:    kpn
Fysiek adres (MAC):    98-2C-BC-F0-DE-3F
 


Ook nu weer,  ik zit “naast” mijn Box 12, maar de laptop verbind met de EW boven via 2,4GHz en op een vreselijk slechte snelheid

Ik denk dat hier een groot deel van het probleem zit. De diverse gebruikers worden met het verkeerde punt verbonden met heel veel nadelig gedoe tot gevolg.

Zijn hier instellingen voor beschikbaar om dit aan te passen?


Wat ook opvalt is dat alle gebruikers aan de EW verbonden, zijn aangesloten via 2,4 GHz, terwijl dit enorm onlogisch is en diverse veel beter via de 5 GHz zouden moeten lopen


Tevens heeft alles wat aan de EW boven en of op zolder hangt een Signal Strengt van rond de -100dbm, terwijl de afstond tot de EW van sommige items minder als 1,5 meter is


wat aan de Box 12 is verbonden zit tussen de -45 en -55 dbm met een uitschieter van een Nest Mini op 25 centimeter van de Box 12 op -68dbm

 

onee, het is nog gekker. De Nest van beneden was verbonden met de EW boven en de Nest boven was verbonden met de Box 12 beneden

 

 

 

 


gekke test gedaan.

 

Beide EW's uitgeschakeld. De niet gebruikte SW gereset en op zolder aangesloten.

Alle apparatuur is verbonden, slechtste verbinding is nu -78 dbm

Wifi snelheid is een kleine 10 Mbps verhoogd nu


Vooralsnog draait het vele malen beter, nu zonder de EW's.

Ga even stoeien of ik de SW  op de 1ste verdieping of op de 2de moet plaatsen, en hiermee beide verdiepingen goed kan dekken, zodat ik niet weer iets hoef bij te kopen.

En graag een inhoudelijke reactie van KPN, waarom het mesh systeem van een Box 12 met 2 x een EW niet voldoende goed werkt, of dit wordt opgelost en per wanneer. @Kpn 


DE SW op de 1ste gaf op de 2de niet de fijnste verbinding en beneden juist een hele sterke aanwezigheid. Daarom vooralsnog de SW op de 2de, de Box 12 op de begane grond en op de eerste verdieping niets.

Even afwachten hoe dit het doet de komende dagen


Gisteravond, EW 1ste verdieping met hele slechte verbindingen ondanks items die er heel vlak bij stonden

 

 

Box 12 gisteravond waarbij de laptop die hier het dichtste bij is, hier juist niet mee verbonden was
EW 2de verdieping met ook zeer slechte resultaten, waarbij apparatuur niet ver verwijderd was
Vandaag Box 12 icm de SW
SW op 2de verdieping

 

Dit laat mijns inziens prima zien dat het MESH systeem met de EW in ieder geval niet werkt zoals het zou horen.


Op zich loop het nu met de SW vele malen beter als met de EW.

Dus ik dacht, ik schaf via de Wifi Manager de SW2 aan, zodat het een Mesh wifi 6 netwerk wordt. Krijg ik deze niet meer aangeboden,.

Wat zit nu de onderbouwing en verklaring dat het met de EW niet goed werkt? Graag inhoudelijke reactie hierop.


Roaming en dualband zijn gewoon zwaar out of date bij EW het is bijna niet meer seamless te noemen.
Schakelen tussen de 2 banden gebeurd veelste traag waardoor je als je naar andere band wilt toeschakelen de enige oplossing is opnieuw te verbinden met je wifi. Weinig tot geen ondersteuning meer voor EW kwa updates. Zeg altijd dat in de laatste 2 jaar we best een voorruit sprong hebben gemaakt in wifi apparatuur zie dikwijls nog de oude witte experia wifi staan bij mensen of ze gebruiken devolo's uit het jaar 0. Tijd gaat hard ook met technologie ik zeg upgrade die handel en ga naar SWP2.0


Kijk, da's helder.

 

Nu moet KPN ze via de wifi manager, of zonder, maar wel ff aanbieden.

 

Heb daar ook wel vertrouwen in


vandaag 3600 keer de wifi manager gebruikt, tig keer met KPN gebeld, en uiteindelijk komt er maandag een monteur om de SW2 te leveren, op een andere manier kregen ze het niet geregeld……….

Ik hoop dus vanaf maandag een goed werkend WIFI 6 mesh netwerk te hebben, ik ben benieuwd.


@sschot Dan moet KPN nog wel effe snel die SW2 update er doorgooien voor maandag, de SW2 kan wifi6 aan maar doet het nog niet, daar moet nog een firmware voor uitgerold worden.