Skip to main content

Vanmorgen kon ik mijn mail niet ophalen, en mijn website was onbereikbaar. 
Een kijkje in mijn router leerde me dat niet alleen mijn externe IP adres was veranderd, maar tevens alle port forwarding instellingen gewist waren!

drie keer navraag gedaan bij kpnwebcare op twitter, waar ik geen antwoord op kreeg.   Toen maar gebeld en wat bleek :  KPN had een update gepushed naar mijn router.  volgens  (de zeer onbeschofte ) kpn medewerker aan de telefoon was dat het goed recht van KPN om dat ten alle tijden zonder aankondiging te doen.  Mocht ik dat niet willen, dan moest ik maar KPN zakelijk nemen.   En daar moest ik het mee doen.

Ik ben furieus.  Niet alleen over de zeer onbeschofte manier van communiceren van medewerker van KPN , maar ook over het feit dat KPN meent het recht te hebben, ten alle tijden, zonder aankondiging alle instellingen uit mijn router te mogen wissen en mijn externe ip adres te mogen veranderen. 

 

Ik verwacht een reactie van KPN hierover  en blijft deze uit dan zeg ik vandaag nog op. 

Je kan op een consumenten lijntje toch niet verwachtten dat je de zakelijk faciliteiten krijgt zoals vast ip e.d. ?


... maar ook over het feit dat KPN meent het recht te hebben, ten alle tijden, zonder aankondiging alle instellingen uit mijn router te mogen wissen en mijn externe ip adres te mogen veranderen. 

Ja, toch werkt het ongeveer zo. Het ding word geleverd door KPN. KPN verzorgt de updates, u heeft hier zelf geen enkele invloed op. U kunt zelf geen updates installeren. U heeft ook geen invloed op het moment dat updates geïnstalleerd worden. Bij het updaten gaan soms alle instellingen verloren.

Bent u het hier niet mee eens? Neem dan een fritzbox. Of andere eigen router. Zo werkt het, iets anders valt er niet van te maken.

Wat betreft het ip: niemand bij een particulier abonnement bij KPN heeft een vast ip adres. Iedereen heeft een dynamisch ip. Wat in de praktijk bijna nooit wijzigt, maar heel soms wel.


Het is me wat zeg dat KPN firmware update op een apparaat dat hun eigendom is. 
Gewoon even een schermafdruk maken van de pagina’s met belangrijke instellingen dan heb je met een paar minuten alles weer ingesteld.


Het is me wat zeg dat KPN firmware update op een apparaat dat hun eigendom is. 
Gewoon even een schermafdruk maken van de pagina’s met belangrijke instellingen dan heb je met een paar minuten alles weer ingesteld.


Ik vrees dat een discussie over het verschil eigendom en bezit wellicht wat ver gaat, maar als illustratie wellicht de keuze voor laminaat of vloerbedekking in een huurhuis dat eigendom is van een woningbouwcorporatie. Die kunnen ook niet ongevraagd binnenkomen om de boel even aan te passen. Het modem behoort (ongeacht eigendom) tot het netwerk van de klant (zie ook vrije modemkeuze).

Dan nog blijft het raar dat een update leidt tot verlies van settings.


Je kan op een consumenten lijntje toch niet verwachtten dat je de zakelijk faciliteiten krijgt zoals vast ip e.d. ?


Waarom niet? Een deel van de KPN-klanten (XS4ALL) heeft dat wel. Ik heb dat in een mail van een jaar geleden nog bevestigd gekregen door XS4ALL.


Je kan op een consumenten lijntje toch niet verwachtten dat je de zakelijk faciliteiten krijgt zoals vast ip e.d. ?


Waarom niet? Een deel van de KPN-klanten (XS4ALL) heeft dat wel. Ik heb dat in een mail van een jaar geleden nog bevestigd gekregen door XS4ALL.

Volgens mij betalen die daar extra voor. Toch? KPN heeft die optie niet. Nog niet althans. 


Het modem behoort (ongeacht eigendom) tot het netwerk van de klant (zie ook vrije modemkeuze).

Dat kan zo zijn, maar dat zegt nog niets over het updatebeleid.


Je kan op een consumenten lijntje toch niet verwachtten dat je de zakelijk faciliteiten krijgt zoals vast ip e.d. ?


Waarom niet? Een deel van de KPN-klanten (XS4ALL) heeft dat wel. Ik heb dat in een mail van een jaar geleden nog bevestigd gekregen door XS4ALL.

Volgens mij betalen die daar extra voor. Toch? KPN heeft die optie niet. Nog niet althans. 


Ik betaal er echt niks extra voor. Het XS4ALL-abo is sowieso iets duurder, maar was altijd verklaarbaar door het betere netwerkdeel vanaf de wijkcentrale en de uitgebreidere service en mogelijkheden. Die uitgebreidere service biedt KPN nu tegen extra bijbetaling en de eerste mogelijkheden bij XS4ALL (IP4-range) worden nu al gesloopt.


Het modem behoort (ongeacht eigendom) tot het netwerk van de klant (zie ook vrije modemkeuze).

Dat kan zo zijn, maar dat zegt nog niets over het updatebeleid.


Nu ja, reageerde op de opmerking dat het eigendom van het modem voldoende grondslag is voor het gevoerde updatebeleid. Dat is het niet. Zie ook de hele juridische discussie bij Ziggo.


Ik betaal er echt niks extra voor. Het XS4ALL-abo is sowieso iets duurder, maar was altijd verklaarbaar door het betere netwerkdeel vanaf de wijkcentrale en de uitgebreidere service en mogelijkheden.

Er was helemaal geen "beter netwerkdeel vanaf de wijkcentrale" bij XS4ALL immers XS4ALL gebruikte 100% de infrastructuur van KPN. Wel had XS4ALL wat extra services op die infrastructuur zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid om een /29 subnet adres af te nemen.

 

Overigens heeft KPN formeel wellicht een dynamisch IP adres maar in de praktijk is het IP adres 100% fixed en is het beleid ook om IP adressen niet te wijzigen.

 

Dat een reset van de Experia Box leidt tot het verlies van eigen instellingen is ook mij een doorn in het oog mede ook omdat er geen enkele mogelijkheid is om een backup te maken van de instellingen zodat die dan na een reset teruggezet zouden kunnen worden.

KPN denkt mijns inziens veel te veel "voor" de abonnee i.p.v. "samen met" de abonnee.


Ik betaal er echt niks extra voor. Het XS4ALL-abo is sowieso iets duurder, maar was altijd verklaarbaar door het betere netwerkdeel vanaf de wijkcentrale en de uitgebreidere service en mogelijkheden.

Er was helemaal geen "beter netwerkdeel vanaf de wijkcentrale" bij XS4ALL immers XS4ALL gebruikte 100% de infrastructuur van KPN. Wel had XS4ALL wat extra services op die infrastructuur zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid om een /29 subnet adres af te nemen.

https://blog.xs4all.nl/internet-hoe-werkt-dat-eigenlijk/

citaat:” Voor een deel gaat de internetverbinding over het netwerk van KPN en voor een deel gaat het over eigen kabels. Die in het datacentrum zijn van XS4ALL zelf. De mensen die daar werken hebben het ontworpen, zij zijn ook de mensen die het controleren en onderhouden. ”

Een netwerk is meer dan de hardware (OSI). Juist datgene wat daarbovenop lag zorgde voor een stabielere omgeving (AMS-IX vs NL-IX bijv.)