Skip to main content

Sinds een paar weken valt af en toe de internet verbinding helemaal weg. Zowel wifi als bekabeld valt er niks meer van de wereld te ontdekken. Ik heb niks aangepast aan mijn kant. Alle apparaten zijn verbonden maar kunnen niet internetten. Op een na… dat is de laptop van mijn werk die via een VPN is verbonden aan het netwerk van mij werkgever. De hele handel van het stroom halen een paar minuten wachten en dan weer opstarten helpt vaak. Maar dat zou niet moeten! Bellen met 0800 0402 is ook kansloos. Na 10 minuten wachten iemand aan de lijn en dan wordt vrolijk de verbinding verbroken… Dacht nog even dat ze klantvriendelijk als KPN is, ze me wel zouden terugbellen maar helaas… 

De optie doe een factory reset van je modem (Fritzbox) ga ik niet doen! Daar zijn twee dingen op aangepast. De wifi-naam met bijbehorend wachtwoord en ik heb een eigen DNS-server. Deze heb ik al vier jaar en doet het altijd! 

Was ooit XS4ALL klant maar nu dus KPN. Iets is er in de malle molen aangepast waardoor het nu in eens niet meer werkt. Maar zoals gezegd, ik heb niks aangepast aan mijn kant… 

Dus KPN wat doen jullie eens in de zoveel tijd dat het internet er bij mijn uitvalt?

Hoi @gewooneennaam het eerste de klantenservice vraagt is heb je heb glasvezelkastje en/of het modem al gereset.  Daarna vragen ze te testen zonder aangesloten randapparatuur om er zeker van te zijn dat het niet door iets in jouw netwerk wordt veroorzaakt.  90% van uitval wordt veroorzaakt door iets in het klantdomein. Laat even weten hoe het afloopt. 


Eventueel kan je met de FritzBox een backup maken en daarna alsnog naar fabrieksinstellingen, dan hoef je enkel de backup terug te plaatsen en je kunt weer gaan als een banaan. Hopelijk lost dat wat op.


Hallo @gewooneennaam 

 

Internet valt blijkbaar niet uit anders had die VPN verbinding ook niet meer gewerkt.

Eerste verdachte is toch die DNS, kan je nog wel b.v. 8.8.8.8 pingen op het moment dat de verbinding ‘wegvalt’?

Staat in die eigen DNS server misschien nog een forwarding o.i.d. naar de niet meer bestaande XS4ALL DNS servers?

Kan je als test de DNS server instelling veranderen naar de standaard DNS of anders b.v. 1.1.1.1 (CloudFlare)


Hi @GeSp, dat is het bizarre. Modem staat zolang ik het heb al zo ingesteld (met eigen DNS) werkte altijd probleemloos tot 3 a 4 weken geleden. Ik heb niks aangepast (het werkte immers) dus ligt het aan KPN zou ik zeggen of een update van Fritz...

Apparaten blijven verbonden met Wifi maar geen internet, kan zelfs pagina van modem met moeite benaderen. TV-kastje start dan ook niet meer op (bekabeld).

De DNS server is eigenlijk een pihole (haat reclame). Alle instellingen in de Fritz box mbt DNS verwijzen naar mijn pihole (twee plekken), of zijn er meer mogelijkheden om naar een specifieke DNS te verwijzen op een Fritzbox?

De VPN blijft wel een tijd goed gaan maar ook daar valt soms eea weg. Vandaag in een meet zag ik niet het scherm wat gedeeld werd maar de rest had geen problemen.


Hoi @gewooneennaam 

 

Dan lijkt het mij toch handig om eerst de tip van @Ik_Hussel uit te voeren, eerst een backup maken van de instellingen en dan de Fritz!Box resetten.

Als test dan eerst even weer helemaal instellen en proberen of het met de standaard instellingen wel allemaal naar behoren werkt, werkt het dan weer goed dan kan je die backup weer terugzetten en hopelijk blijft het dan ook werken met je eigen DNS.


Zag zojuist dat XS4ALL nog als ISP ingesteld stond. Dat heb ik nu maar omgezet naar KPN, misschien lag het daar aan.


Heb je sindsdien nog uitval @gewooneennaam? Want dat is wel een goede zet.


Heb je sindsdien nog uitval @gewooneennaam? Want dat is wel een goede zet.

Tot nu toe nog geen problemen…. 


Dat klinkt top. Mocht het wel weer voorkomen, laat het dan weten.