Skip to main content

Recentelijk heeft KPN mijn modem (Experia Box v10) vervangen door een KPN Box 12 modem wegens een haperende internetsnelheid. Sindsdien is mijn internet download snelheid (bekabeld en onbekabeld) omlaag gegaan van (oorspronkelijk) 14 Mbps naar 7 Mbps. Ik heb een standaard internet abonnement van KPN omdat de downloadsnelheid van KPN waar ik woon (Maastricht) niet hoger uitkomt dan 14 Mbps. De telefonische helpdesk biedt geen uitkomst. Wat kan de oorzaak zijn?

Misschien mag ik een reactie ontvangen van een KPN-moderator?


De wachttijd is momenteel een een dag of vijf. Wat zegt deze site over de te behalen snelheid op jouw adres https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl graag een screenshot zonder je postcode plaatsen. 


Hierbij de screenshot

 


Dat is niet veel qua snelheid.  En daar dus nog maar de helft van over begrijp ik.  Was die snelheid er ook met het vorige modem?


De huidige snelheid van de KPN Box 12 is slechts 7 Mbps. Zoals in mijn bericht van 1 dag geleden staat was de snelheid van het vorige modem 14 Mbps. En dat terwijl de KPN Box 12 een sneller modem is dan de Experia Box v10.


Waarom zou de KPN Box 12 ‘sneller’ zijn dan de V10, voor zo’n beperkte dsl verbinding als bij jou maakt het niks uit welk modem er staat.

Maar het feit dat je met de vorige modem op 14Mbit zat en een “haperende” verbinding had, en nu met een KPN Box 12 maar 7Mbit, zegt me dat het waarschijnlijk in de bekabeling (binnen of buitenshuis) gezocht moet worden. Je modem traint lager in maar waarschijnlijk stabieler, dit zelfde effect had bij je v10 ook kunnen krijgen als de klantenservice voor een dlm reset had gekozen voordat ze de monteur hadden aangestuurd.

Dan is de vraag, heb je een monteur of een monteur gehad...

Verschil is dat de ene monteur een nieuw modem plaatst en weer weg is en de andere monteur zijn meetapparatuur erbij pakt en kijkt wat er daadwerkelijk aan de hand is. Modem wissels zijn 9 van de 10 keer zinloos.

Een webcare medewerker kan binnenkort wel meekijken en misschien opnieuw een monteur aansturen om fatsoenlijk naar je verbinding te kijken.


Betreffende de KPN Box 12 baseer ik mij op de informatie hierover van KPN zelf in haar bericht van 28 mei 2020: “Nieuw modem heet KPN Box 12: klaar voor een nog betere wifi!” Dat schept uiteraard verwachtingen.

Wat bedoelt u met “traint lager in”? En “welk effect” dat ik bij de Experia Box v10 ook had kunnen krijgen? En wat is een “dlm reset”? 

Ik ben eengemiddelde doorsnee KPN klant zoals de meeste particulieren/afnemers van internet diensten, die verwachten dat de aangeboden diensten werken zonder dat zij verondersteld worden de techniek in te moeten gaan om problemen op te lossen zoals de door u genoemde technische termen. Dat laat ik graag aan de KPN over.

Ik heb met de klantenservice (eerste lijns helpdesk) over de trage internetsnelheid van de vorige modem gebeld; zij hebben niet over een “dlm reset” gesproken, noch dat zij “de monteur hadden aangestuurd”. De betreffende medewerker van de klantenservice kon het probleem tijdens het telefoongesprek niet oplossen en gaf toen aan dat mij een KPN Box 12 wordt toegestuurd ter vervanging van de Experia Box v10. En dat is gebeurd. Dus het antwoord op uw vraag of ik een monteur heb gehad is nee.

Als modemwissels 9 van de 10 keer zinloos zijn dan is er iets aan de hand met de dienstverlening van de eerstelijns helpdesk van KPN, zou ik zo zeggen.

Ik ben het met u eens dat het een goede zaak is dat een webcare medewerker respectievelijk monteur eerst eens kijkt wat er daadwerkelijk aan de hand is en naar mijn verbinding kijkt. Ik heb zelf inmiddels de “Wifi” manager” van KPN via internet doorlopen, waarbij ik de melding kreeg dat “KPN een kanaalwissel heeft uitgevoerd (wat dat ook moge zijn). De speedtest die ik daarna deed kwam uit op slechts 7 MBps.


Geen idee waarom ik er vanuit ging dat er een monteur is geweest, denk de manier waarop je het had verwoord wat bij mij het idee van een monteursbezoek na voren bracht.  “Kpn heeft mijn modem omgeruild” ipv bv ‘Kpn heeft mij een modem opgestuurd’.

De DLM past de snelheid van je verbinding aan op basis van meerdere meetwaarden, dit is eigenlijk een proces wat continue aan de gang is, maar wil wel is vastlopen en daarop helpt dan een DLM reset. Je lijn kan dan opnieuw ‘ingetraint’ worden (24-48 uur). Bij veel verstoringen, door interferentie, slechte isolatie van de kabesl etc kan dus opeens de maximaal haalbare snelheid opeens een stuk lager uitvallen, maar nog wel stabiel zijn. Dat lijkt nu met de nieuwe Kpn box te zijn gebeurd, de oude V10 heeft het altijd prima op 14mbit gedaan, totdat er problemen kwamen, met die DLM reset had je dan hetzelfde resultaat gehad. Maar goed, je hebt gelijk, behoorlijk technisch en voor jou misschien niet interessant, dus mijn excuses voor de overbodige technische termen.

 

De wifi manager zal helaas niet helpen, als er maar 7mbit binnen komt, zal er via wifi nooit meer uitkomen.

Hoop dat je snel een reactie ontvangt, succes!


Bedankt voor de gegeven, nu begrijpelijke technische uitleg.

Wat bedoelt u concreet dat u hoopt dat ik snel een reactie ontvang? Ik heb de (eerste lijns) helpdesk meerdere malen over dit soort problemen gebeld en dan moest ik telkens weer opnieuw een standaard riedel van handelingen verrichten (modem resetten, bekabeld en onbekabeld snelheid meten enz. enz.). Dit alles heeft niet gewerkt en ik heb geen zin om de helpdesk hierover opnieuw te moeten bellen met dezelfde klachten zodat ik van de betreffende medewerker - die alleen maar op afstand haar/zijn dingen doet - weer het zelfde standaardlijstje moet afwerken. De tweede lijns dienstverlening van KPN is nu aan zet om het probleem eens en voor altijd op te lossen. En dat probleem hoeft niet bij mij thuis te spelen maar kan ook bij de KPN in een of andere centrale of verbinding tussen KPN en mijn modem aan de orde zijn.

Begrijp ik dus uit uw woorden dat u, wat u eerder noemde, een webcare medewerker dan wel monteur inschakelt om fatsoenlijk naar mijn verbinding te laten kijken (ter plekke en bij de KPN zelf)? Dus dat ik een telefoontje of mail hierover van de KPN krijg? Graag hierover duidelijkheid.


Betreffende de KPN Box 12 baseer ik mij op de informatie hierover van KPN zelf in haar bericht van 28 mei 2020: “Nieuw modem heet KPN Box 12: klaar voor een nog betere wifi!” Dat schept uiteraard verwachtingen.

Dat is gewoon marketing bulshit. Van elk nieuw model word dat gezegd.

Is Ziggo bij u beschikbaar? Dan zou ik daar maar eens gaan kijken. Want of u nou 17, 14 of 7 heeft, het is allemaal prut.


Beste “Gjtm Topper”: mag ik uw antwoord vernemen op mijn laatste bericht aan u? Bvd.


Ik zelf schakel niemand in, ben net als u gewoon klant. Wat ik er mee bedoelde was dat ik hoop dat iemand van webcare snel dit topic leest en vervolg stappen onderneemt (waarschijnlijk monteur aansturen) en je verder helpt. Het is de laatste tijd druk hier op het forum dus het duurt soms enkele dagen voordat je een reactie krijgt helaas.

Als je sneller geholpen wilt worden zou ik toch adviseren 0800 0402 nog is te proberen. 1ste stap bij dit soort storingen is bij hun vaak een modem wissel, dit is inmiddels gedaan en de snelheid is ver onder de oorspronkelijke beloofde haalbare snelheid. Als je nu weer contact opneemt en hun stappenplan weer doorloopt zullen ze uiteindelijk ook op een monteur uitkomen vermoed ik.


Is het mogelijk dat na 5 dagen wachten een KPN expert aandacht aan mijn probleem wil besteden? Bvd.