Skip to main content

Ik ben dus weer klant en gebruik internet van KPN. Zoals toen ik voorheen klant was meet ik nu ook weer max 50Mb/s (sowieso tussen 30 en 50Mb/s) op 2.4 Ghz op alle apparaten, verbonden a.d.h.v. WiFi met een abonnement van 100Mb/s. Deze situatie hoort niet want 2.4Ghz hoort gewoon 100Mb/s te halen. Ik heb een Experiabox v10a, waar ik 2.4Ghz en 5Ghz niet kan scheiden.

Ik zat bij online.nl en daar had ik ook 100Mb/s. Via WiFi ontving ik netjes tussen de 93 en 100Mb/s via zowel 2.4Ghz als 5Ghz. Het ligt dus niet aan het feit dat ik via WiFi of 2.4Ghz verbonden ben. Ik heb de forum doorgespit en zie geen oplossing voor dit probleem. Overigens ontvang ik op 5Ghz wel netjes 100Mb/s. Echter zou ik dit ook op 2.4Ghz moeten ontvangen. Gezien de meeste van mijn apparaten geen 5Ghz-frequentieband ondersteunen, moet ik hier helaas een punt van maken.

Ik betaal nu voor 100Mb/s maar zie eerlijk gezegd niet waarom ik hiervoor moet betalen. Als iemand mij hiermee kan helpen, zou ik het erg op prijs stellen. Bij voorbaat dank.

 

Ik meng mij er toch even in. Allereerst gaat het in de afbeelding om een V10, voor zover ik begrepen heb heb jij de V10a. Dat is een ander apparaat. Ook kloppen er een aantal dingen niet, zo heeft de V10 wel bandsteering en is hier ook een gastnetwerk op mogelijk. Ook doet de V10 aan MU-MIMO (dit is onderdeel van de AC-standaard) en heeft de V10 ook beamforming. Ik kon niet makkelijk accurate specs omtrent de V10a vinden, ik kwam uit op de website van een provider uit Nieuw Zeeland die hem ook gebruikt: https://www.bigpipe.co.nz/faq/faq-hardware/faq-smart-modem/smart-modem-technical-specifications. Helaas staat hier geen info bij over de hoeveelheid antennes.

Wel valt op dat de T50 inderdaad beter is op een aantal zaken dan de V10 zoals het aantal antennes op de 5Ghz en de maximale snelheid op beide frequentiebanden (ondanks dat de genoemde waarden niet haalbaar gaan zijn, iets met marketing).

Het gaat niet om de v10. Deze mag iedereen negeren. Ik heb geen v10 als router maar een v10a. Het gaat om de (MIMO-)specificaties van de Zyxel, die voorheen nog onduidelijk waren voor Laurens en mij. Nu zijn deze wat beter in beeld.


 

Ik meng mij er toch even in. Allereerst gaat het in de afbeelding om een V10, voor zover ik begrepen heb heb jij de V10a. Dat is een ander apparaat. Ook kloppen er een aantal dingen niet, zo heeft de V10 wel bandsteering en is hier ook een gastnetwerk op mogelijk. Ook doet de V10 aan MU-MIMO (dit is onderdeel van de AC-standaard) en heeft de V10 ook beamforming. Ik kon niet makkelijk accurate specs omtrent de V10a vinden, ik kwam uit op de website van een provider uit Nieuw Zeeland die hem ook gebruikt: https://www.bigpipe.co.nz/faq/faq-hardware/faq-smart-modem/smart-modem-technical-specifications. Helaas staat hier geen info bij over de hoeveelheid antennes.

Wel valt op dat de T50 inderdaad beter is op een aantal zaken dan de V10 zoals het aantal antennes op de 5Ghz en de maximale snelheid op beide frequentiebanden (ondanks dat de genoemde waarden niet haalbaar gaan zijn, iets met marketing).

Het gaat niet om de v10. Deze mag iedereen negeren. Ik heb geen v10 als router maar een v10a. Het gaat om de (MIMO-)specificaties van de Zyxel, die voorheen nog onduidelijk waren voor Laurens en mij. Nu zijn deze wat beter in beeld.

Toch erg dat T-Mobile in de handleiding het apparaat van de concurrent slechter gaat presenteren dan hij in werkelijkheid is.....


Toch erg dat T-Mobile in de handleiding het apparaat van de concurrent slechter gaat presenteren dan hij in werkelijkheid is.....

Als dit het geval is dan is dit inderdaad vrij zwak ja.


Goedemorgen @MG1000, ik zie dat de discussie al mooi op gang is.
Misschien heb ik er overheen gelezen maar in het onderstaande topic kun je alles vinden wat je nodig hebt voor het gebruik van een eigen modem:

En voor de compleetheid ook het topic voor de Fritzbox:


Ik kan me heel goed voorstellen dat je het er niet mee eens bent maar om heel kort door de bocht te zijn, zien we de snelheden die je noemt als acceptabel en kunnen we daarin eigenlijk niet zo heel veel betekenen. Uiteraard denken we hier ook graag met je mee hoe we het meeste uit je verbinding halen. De wifimanager wil ook wel helpen het maximale uit je verbinding te halen en als er wifiversterkers nodig zijn kun je die daar met korting bestellen.