Ik heb problemen met mijn v12 modem waarbij hij op meerder ethernet poorten steeds maar maximaal 100 mbps weergeeft(zie screenshot) terwijl dit zeker 1gbps zou moeten zijn voor 2 van de 4 devices.
Ik heb al van alles geprobeerd en denk nu dat de modem zelf het probleem is maar wellicht weet iemand op het forum een oplossing die ik over het hoofd zie.
Er zitten 4 type devices aangesloten
1 mesh wifi punt(ondersteund 1gbps) heeft in screenshot als enige dit ook.
1 kpn tv ontvangen (onbekend of deze 1gbps ondersteund niet heel belangrijk ook)
1 apparaat voor zonnepanelen(onbekend of deze 1gbps ondersteund minst belangrijk ook)
1 hub voor canara system (ondersteund 1gbps)
Dingen die ik geprobeerd heb:
- Modem herstarten
- Modem resetten naar fabrieksinstellingen
- Ander device aansluiten aan 1 kabel die nu op mesh systeem wel 1gpbs geeft. Geeft vervolgens op andere device geen 1gbps. Dat divice aansluiten op een andere kabel geeft wel weer 1gbps
- Nieuwe cat 6a kabels gekocht en aangesloten op device wat voorheen wel 1gbps gaf, met nieuwe kabel niet. Sluit ik de oude cat 5 e kabel weer aan geeft die maar 100 mbps.
Na de reset van de modem was er ook een update beschikbaar die heb ik ook toegepast dit bracht ook geen oplossingen.
Ik ben een beetje te einde raad zeker na het laatste punt snap ik er niks meer van. De nieuwe kabels moeten zeker 1gbps ondersteunen ( zijn u/utp cat 6a kabels van halve meter)
Alle devices zijn direct aangesloten op het modem en zit niet meer dan 5 meter kabel tussen. Sommigen gaan door een muur met een buis waar alleen die kabels door lopen ander apparaten staan in de zelfde meterkast.
Ik hoor graag wat te doen.
Alvast bedankt
Met vriendelijke groet,
Roland