Skip to main content

Na wisseling slaapkamers werkt internet naar tv ontvanger slaapkamer niet meer. Kabel werd voorheen gebruikt voor Huey lampen en deed het goed. Draad zit in Experia V10, daarnaast op poorten aangesloten: Experia wifi die in de meterkast staat, Experia wifi die op zolder staat en de TV in de woonkamer.

TV ontvanger geeft F842 geen verbinding aan. Bij de poort waarop deze draad is aangesloten branden ook geen lampjes. Na wisseling van poort met zolder brandt er wel groen lampje op dezelfde poort maar blijft die ‘nieuwe’ poort, voor de betreffende TV slaapkamer, gedoofd. Is er een max aan capaciteit ofzo? 

Doorlussen vanuit de Experia wifi in de meterkast (ipv ethernet poort) werkt ook niet.

Herstart Experia box heeft geen effect.

Kabel op slaapkamer direct in TV pluggen geeft wel mogelijkheid tot bijv Netflix ed; lijkt dan dus internet te hebben, of kan dit ook door wifi komen?

Ben een behoorlijke leek op dit vlak, wat kan/moet ik nog proberen?

Dank!  Nens

 

@NensM  Kunt u misschien een foto hier plaatsen van de achterkant van de Experia V10, zodanig dat de aansluitingen goed zichtbaar zijn. Daarbij omschrijven welke kabel waarop is aangesloten ?

Een foto zegt soms meer dan 1000 woorden. :wink:


Het gele blok ethernet poorten, van links naar rechts:

TV woonkamer (1 groen lampje); Experia wifi zolder (1 groen lampje); TV slaapkamer (geen lampjes-het probleemgeval); Experia wifi in de meterkast (1 groen + 1 oranje lampje).


Nou zeg.... dat is geen wonder dat het niet werkt. Met zulke kabels. De grijze buitenkant hoort tot in het stekkertje door te lopen.


@NensM

Dat lijken drie kabels met zelf aangeknepen connectors. Die kabels zou ik controleren en opnieuw aansluiten. Door een slecht of verbroken contact komt de verbinding mogelijk niet (goed) tot stand. Alleen de kabel op Ethernet 4 toont de juiste lampjes. Maar die is niet zelf in elkaar gezet.

Één led groen en één led uit:  100Mbps verbinding
Één led groen en één led oranje: 1Gbps verbinding


Inderdaad zelf aangeknepen connectors die het al jaren prima doen. Moesten we zelf dor loze leiding trekken dus met stekker was geen optie.

Moeten bij de andere ethernetpoorten ook oranje lampjes branden normaal-gesproken? Of anders gesteld; doordat ik de stekkers zelf aan de kabels heb geplakt, verlies ik daardoor snelheid?

100 is genoeg voor TV heb ik altijd begrepen, en als gezegd: werkt allemaal al jaren prima. 


Zijn het wel cat 5e kabels en op de juiste manier (volgens 568B) in de connectors aangesloten ?
En ook aan beide uiteinden van de kabel op dezelfde manier?

 


De volgorde heb ik al zitten te bestuderen, daar zal niet veel aan mankeren denk ik.


Inderdaad zelf aangeknepen connectors die het al jaren prima doen. Moesten we zelf dor loze leiding trekken dus met stekker was geen optie.

Moeten bij de andere ethernetpoorten ook oranje lampjes branden normaal-gesproken? Of anders gesteld; doordat ik de stekkers zelf aan de kabels heb geplakt, verlies ik daardoor snelheid?

100 is genoeg voor TV heb ik altijd begrepen, en als gezegd: werkt allemaal al jaren prima. 

De tv werkt inderdaad op 100 mbit, dus daar gaat nooit meer dan 1 lampje branden.


Als ik het goed begrijp is de kabel die het meest kaal is de probleem kabel. Daar zou ik een nieuw stekkertje aan zetten.


Als ik het goed begrijp is de kabel die het meest kaal is de probleem kabel. Daar zou ik een nieuw stekkertje aan zetten.

Maar ook de andere kabels zijn ‘verdacht'. Een Experia WiFi laat wel de 1 Gbps led oplichten, kijk maar naar kabel 4.


Volgorde is moeilijk te zien, maar hebben we destijds weldegelijk gecheckt en daarbij; alles werkte wel…

Ok, even stekkertjes scoren en een tang lenen om zelf opnieuw te fröbelen dan maar..


@NensM  Je hebt ook connectoren die je zonder tang kan aansluiten. Toolless RJ45 Connector monteren? (utp-kabel.nl)


 Kan ik op een kabel waar op staat cat 6 een stekker, bijv die toollees die @HansaanZet noemt cat 5 koppelen als alleen TV wordt gekeken? Ik bestel er nu een paar cat 6, als dan op een andere categorie kabel cat 5/5e ook een nieuw stekkertje moet, kan die cat 6 stekker er dan op? Of andersom?


Er is geen onderscheid tussen de volgorde voor het maken van een RJ45plug bij CAT5(e) of CAT6. Deze worden beiden op dezelfde wijze aangesloten.

Volgorde UTP aders in RJ45 stekker - Netwerk Aanleggen


De pin-aansluitingen (volgorde) zijn uiteraard hetzelfde, maar de constructie van de kabels niet. Dat er verschillende connectors zijn voor cat5e en 6 is niet voor niets lijkt mij.


Het kan best zijn dat de impendantie (weerstand) van die kabel te hoog is voor de TV ontvanger.

De kans is aanwezig dat als je boven een switch plaatst en daar de TV ontvanger op aansluit het probleem dan verholpen is.

Desalniettemin zou ook ik je willen adviseren om die pluggen opnieuw te knijpen en daarbij de mantel tot in de plug door te laten lopen.


hoe kan ik nagaan of dat zo is @wjb ? 

Voorheen zat de Philips Huey lamp op deze (cat 6)draad en was er geen probleem.


Dat er voorheen geen probleem was met Philips Huey, zegt niet zoveel. Meer geluk dan wijsheid, met dat soort “bras” aansluitingen wat je laat zien met je afbeelding. Daar kan veel op mis gaan.

Je laat de trekontlasting volledig afhangen van de kwetsbare doordruk puntjes bij elke draadkern van zo'n RJ45 stekkertje. Een beetje aan draad wrikken, en je hebt al geen optimaal contact meer.

Hoe kabels te kunnen controleren, zie bijv. een eerder onderwerp < HIER > en achterliggende verwijzingen met informatie naar andere onderwerpen.


hoe kan ik nagaan of dat zo is @wjb ? 

Voorheen zat de Philips Huey lamp op deze (cat 6)draad en was er geen probleem.

Aangezien de televisie ook werkt via die kabel is het reëel om te mogen verwachten dat de impendatie (weerstand) net te hoog is voor de TV ontvanger. Het opnieuw knijpen van de pluggen zou al.voldoende kunnen zijn om het probleem te verhelpen.

Sluit ander ook nog eens een laptop of accesspoint op die kabel aan. Als die ook werken dan zou dat voor mij voldoende zijn om de gok te wagen en er een switch op aan te sluiten.


Keurig nieuwe stekker gemonteerd, maar helaas, nog steeds foutcode F842… Werkt overigens prima zo'n toolless stekker en ziet er zeker wat strakker uit dan het was.

Nu dan toch maar voor een switch gaan, of nieuwe kabel trekken…

Qua switch nog aandachtspunten cq tips?


Werkt de televisie zelf wel weer via die kabel?


Nee. lijkt van niet. Ik denk trouwens dat ik vorige melding tav werking Netflix bij direct aansluiten kabel met oude stekker te voorbarig was; Wifi stond aan, dus ik vermoed  dat dat signaal werd opgepikt… :-(

Nu bij rechtstreeks aansluiten met nieuwe stekker op TV, en Wifi uit, blijft hij zoeken naar signaal va router.

Dus toch andere kabel gaan trekken denk ik.