Skip to main content

Misschien een gekke vraag of te simpel gedacht etc.

 

De vraag is, waarom knijpt bijna iedere provider hun internetsnelheid? Dat kost toch alleen maar geld?

 

Wij hebben al vanaf het begin KPN glasvezel, wij waren 1 van de eerste gemeentes.. Mij is altijd gezegd, dat glasvezel zonder diverse belemmeringen een snelheid van 1GB moet halen. Wij hebben nu abonnement 200mb, dus mijn glasvezel snelheid wordt verminderd.

Daar zit nu mijn punt. Om snelheid te verminderen moet er (extra) apparatuur aangeschaft worden, dit kost dus extra stroom en ook nog eens onderhoud. Het knijpen van de snelheid kost dus geld!. Of toch niet? Want internetsnelheid is een goede marketing. Zie ons..., wij bieden 1GB aan voor de eerste 3 maanden € x. Dat levert weer geld op.

Sommige zullen zeggen, als een provider standaard de volledige snelheid aan zal bieden, dat het netwerk/server het niet aan? Maar is dat in de praktijk ook zo? Iedere provider schreeuwt van de daken, wij hebben 1GB snel kom naar ons. Nu de vraag, wie heeft er de afgelopen jaren of vandaag de dag 1GB nodig? Ik denk niet heel veel huishoudens. Hebben we deze snelheden in de toekomst nodig? Vast wel. 

​​​​​​Ik denk als er bij een gemiddelde huishouden de pieksnelheid word gemeten, dat ze aan 100MB meer dan genoeg hebben. Dus het verhaal, van de server/netwerk kan het niet aan, lijkt mij zwaar overdreven.

 

​​​​Nu ben ik benieuwd, of jullie ook er zo over denken. Knijpen internetsnelheid kost geld.

 

 

 

 

 

 

Welk abonnement heeft u? Als u een 1 GB abonnement heeft, dan zou u gewoon ongeveer 1 GB moeten halen, en geen 200 mbit. Bekabeld uiteraard. 


Welk abonnement heeft u? Als u een 1 GB abonnement heeft, dan zou u gewoon ongeveer 1 GB moeten halen, en geen 200 mbit. Bekabeld uiteraard. 

Soort abonnement zit niet in. Wij hebben een 200MB abonnement, en die snelheid hebben wij ook. 

Toen de glasvezel in 2008 of 2009 werd aangelegd, kwam het signaal met ruim 1GB binnen. Deze snelheid werd door de monteurs van BAM met een speciaal apparaatje gemeten. 

 

Dus zonder eenige belemmering, kunnen wij zeker ruim 1GB krijgen. Nu bied KPN bij ons 4 abonnement soorten aan, 50mb, 100mb, 200mb, 1GB.

Om deze verschillende snelheden aan te bieden, moet de snelheid geknepen worden. Daar heb je na mijn weten, apparatuur voor nodig. Ik dacht altijd dat dit in de experiabox, dat blijkt niet waar te zijn.

 

Volgens mij is het voor iedereen goedkoper, om de volledige snelheid aan te bieden. Geen extra apparatuur meer nodig om deze verschillende abonnementsvormen aan te bieden. Scheelt ook weer in onderhoudskosten en stroomkosten. 


Om de Gigabit-snelheid te promoten heeft KPN vorig jaar de prijs van het Gigabit-abonnement fors verlaagd, zodat het per maand nog maar een paar dubbeltjes scheelde met het 500Mbit/s-abonnement.

Laatstgenoemde abonnement is nu in de meeste regio’s niet meer verkrijgbaar.

Delta levert momenteel een 8 Gigabit verbinding, dan zou je je ook af kunnen vragen, waarom knijpt Delta dat af naar 1 Gigabit, want dat afknijpen zou geld kosten?

Ik denk eerlijk gezegd dat het technisch anders in elkaar steekt dan jij denkt @gert30 

Misschien dat een van de KPN(Netwerk)-technici, die hier op persoonlijke titel actief zijn, hier hun licht over kunnen laten schijnen, bijvoorbeeld @Ward_  of @NHendriks 

 


Welk abonnement heeft u? Als u een 1 GB abonnement heeft, dan zou u gewoon ongeveer 1 GB moeten halen, en geen 200 mbit. Bekabeld uiteraard. 

Soort abonnement zit niet in. Wij hebben een 200MB abonnement, en die snelheid hebben wij ook. 

Wat is dan het probleem? 

Toen de glasvezel in 2008 of 2009 werd aangelegd, kwam het signaal met ruim 1GB binnen. Deze snelheid werd door de monteurs van BAM met een speciaal apparaatje gemeten. 

 

Dus zonder eenige belemmering, kunnen wij zeker ruim 1GB krijgen. Nu bied KPN bij ons 4 abonnement soorten aan, 50mb, 100mb, 200mb, 1GB.

Om deze verschillende snelheden aan te bieden, moet de snelheid geknepen worden. Daar heb je na mijn weten, apparatuur voor nodig.

Nee. Geen speciale aparte apparatuur. Het aanbieden van verschillende snelheden gebeurt gewoon via de apparatuur die providers toch al gebruiken voor het doorgeven van internet.

Ik dacht altijd dat dit in de experiabox, dat blijkt niet waar te zijn.

Nee. De klant kan die vervangen, dus dat zou niet handig zijn.

Volgens mij is het voor iedereen goedkoper, om de volledige snelheid aan te bieden. Geen extra apparatuur meer nodig om deze verschillende abonnementsvormen aan te bieden. Scheelt ook weer in onderhoudskosten en stroomkosten. 

Die redenatie klopt niet. Er zou dan 1 gemiddelde prijs uit komen die een stuk hoger ligt dan de prijs van het laagste abonnement. Daarmee zou je dus de mensen die het laagste abonnement hebben onevenredig treffen. Dat moeten we niet willen. Want daaronder zijn er ook heel veel die het geld helemaal niet missen kunnen. 


Om iedereen die gigabit snelheid standaard te geven is er juist extra apparatuur nodig en zal het alleen maar duurder worden. Nu komt de internetverbinding uit een zogenoemde ISAM (ookwel bekend als OLT of bij KPN DSLAM), dit is in feite een grote core switch waarin door middel van verschillende lijnkaarten bepaald kan worden wat voor verbinding er uit kan komen. Zo kan er uit zo'n ISAM bijvoorbeeld zowel een DSL-verbinding als een gigabit glasvezel verbinding komen. Het ‘knijpen’ gebeurd softwarematig en aan de specifieke poort wordt een profiel toegewezen die bepaald wat er aan maximale snelheid toegelaten wordt.

Als er standaard gigabit vrijgegeven wordt dan moet er een veel grotere uplink naar die ISAM toe geplaatst worden. Nu is dat gemiddeld 20, 30 of 40Gbit per AON-ISAM. Op één zo'n ISAM kunnen 512 (16x32) klanten aangesloten worden op glasvezel. Als al deze klanten gigabit zouden kunnen gebruiken dan zal die 20Gbit uplink al snel tekort schieten, we verbruiken het niet vaak maar zaken als 50 klanten te gelijk een download uitvoeren dan kan dat de gehele uplink al dichttrekken. Om dit te compenseren zou er dus een veel grotere uplink gerealiseerd moeten worden. Hiervoor zal er in het gehele netwerk een flinke upgrade plaats moeten vinden met meer core switches in onze core-locaties en uiteindelijk een grotere uplink naar de AMS-IX. De ISAM's zelf zouden mogelijk ook niet meer voldoen, ik durf niet te zeggen wat de maximale uplink nu is maar ik dacht dat dit rond de 100Gbit ligt, mogelijkerwijs is dit ook nog uit te breiden met extra lijnkaarten maar zo ver ken ik die apparaten niet.

De uplink van het totale netwerk is iets wat continu gemonitord wordt en als er ergens tekort komt dan wordt er indien er aan bepaalde criteria voldaan wordt, deze zijn mij niet bekend, extra uplink gerealiseerd.


Om iedereen die gigabit snelheid standaard te geven is er juist extra apparatuur nodig en zal het alleen maar duurder worden. Nu komt de internetverbinding uit een zogenoemde ISAM (ookwel bekend als OLT of bij KPN DSLAM), dit is in feite een grote core switch waarin door middel van verschillende lijnkaarten bepaald kan worden wat voor verbinding er uit kan komen. Zo kan er uit zo'n ISAM bijvoorbeeld zowel een DSL-verbinding als een gigabit glasvezel verbinding komen. Het ‘knijpen’ gebeurd softwarematig en aan de specifieke poort wordt een profiel toegewezen die bepaald wat er aan maximale snelheid toegelaten wordt.

Als er standaard gigabit vrijgegeven wordt dan moet er een veel grotere uplink naar die ISAM toe geplaatst worden. Nu is dat gemiddeld 20, 30 of 40Gbit per AON-ISAM. Op één zo'n ISAM kunnen 512 (16x32) klanten aangesloten worden op glasvezel. Als al deze klanten gigabit zouden kunnen gebruiken dan zal die 20Gbit uplink al snel tekort schieten, we verbruiken het niet vaak maar zaken als 50 klanten te gelijk een download uitvoeren dan kan dat de gehele uplink al dichttrekken. Om dit te compenseren zou er dus een veel grotere uplink gerealiseerd moeten worden. Hiervoor zal er in het gehele netwerk een flinke upgrade plaats moeten vinden met meer core switches in onze core-locaties en uiteindelijk een grotere uplink naar de AMS-IX. De ISAM's zelf zouden mogelijk ook niet meer voldoen, ik durf niet te zeggen wat de maximale uplink nu is maar ik dacht dat dit rond de 100Gbit ligt, mogelijkerwijs is dit ook nog uit te breiden met extra lijnkaarten maar zo ver ken ik die apparaten niet.

De uplink van het totale netwerk is iets wat continu gemonitord wordt en als er ergens tekort komt dan wordt er indien er aan bepaalde criteria voldaan wordt, deze zijn mij niet bekend, extra uplink gerealiseerd.

 

Thanks, dan Klopt de logica van mij niet.

Dat het gemiddeld iets duurder is, als je "normaal gesproken" voor een lagere snelheid zal kiest, zal logisch zijn. Mooi voorbeeld is een vergelijkbare abonnement bij Tweak. Bij een KPN 100mb of 200mb en voor de rest vergelijkbaar (op het voetbal na), ben je bij Tweak ook duurder uit.