Skip to main content

Hoi allemaal!

 

Oké, zelf ben ik recent verhuisd en heeft het probleem zichzelf al opgelost. Voor mijn buurman stel ik alsnog deze vraag. Wij hebben sinds kort een glasvezel aansluiting in onze meterkast, maar die zit buiten, naast de voordeur (huur appartement).

 

Hij wil graag glasvezel internet van KPN, maar de vraag is of die mogelijkheid er wel is? Een andere buurvrouw heeft het met super wifi opgelost, maar goed. Dat is echt niet fantastisch, het internet is tergend langzaam en de verbinding simpelweg niet optimaal hiervoor.

 

Zij heeft niets durven zeggen verder, maar gaat na dit jaar direct opzeggen en dat begrijp ik.

 

Goed. In de voorwaarde staat toch echt dat KPN 1 televisie en 1 computer aansluit. Hoe zit dat dan? Aangezien het TV kastje dus bekabeld internet nodig heeft (en het modem zich dus in de meterkast bevind)

Meterkast naast de voordeur betekent niet meteen dat er geen kabel naar de woonkamer kan toch? In dat geval plaatst de monteur de hele Experiabox in de woonkamer namelijk. En vanaf daar een kabeltje naar de TV.


Sorry, wellicht niet duidelijk genoeg uitgelegd. Het gaat om glasvezel, de hele aansluiting hiervoor zit buiten in de meterkast.

 

Binnen zit alleen een coax aansluiting


Sorry, wellicht niet duidelijk genoeg uitgelegd. Het gaat om glasvezel, de hele aansluiting hiervoor zit buiten in de meterkast.

 

Binnen zit alleen een coax aansluiting

Ik snapte je wel in het eerste bericht. Maar vanaf de glasvezelaansluiting in de meterkast moet dan een UTP kabel naar de woonkamer komen. Als je meterkast direct naast de voordeur zit, moet dat eventueel toch wel lukken?


Onder de deur door vind de kabel zelf niet zo heel fijn en het is daarbij niet praktisch om die daar door het appartement te trekken. Je moet langs meerdere deuren (zonder drempels, appartementen zijn voor 55+’ers en lichamelijk gehandicapten) door de keuken naar de woonkamer. Ik begrijp best dat mensen (inclusief ikzelf toen ik daar nog woonde) dat niet willen.


Maar vanaf de glasvezelaansluiting in de meterkast moet dan een UTP kabel naar de woonkamer komen. Als je meterkast direct naast de voordeur zit, moet dat eventueel toch wel lukken?

Ik ben al genoeg (split-level) woningen tegengekomen waar de FTU in de meterkast zit naast de voordeur zit maar er geen mogelijkheid is om op een nette manier bekabeling aan te leggen tot aan de woonkamer. Achter de meterkast zit vaak ook het toilet en kruipruimtes zijn te laag om goed te kunnen betreden. Dus nee, het is in veel gevallen niet mogelijk 😉


Ik ben al genoeg (split-level) woningen tegengekomen waar de FTU in de meterkast zit naast de voordeur zit maar er geen mogelijkheid is om op een nette manier bekabeling aan te leggen tot aan de woonkamer. Achter de meterkast zit vaak ook het toilet en kruipruimtes zijn te laag om goed te kunnen betreden. Dus nee, het is in veel gevallen niet mogelijk 😉

Nijmegen... Meterkast buitenpandig, daarachter de keuken daarna badkamer dan helemaal aan de andere kant de woonkamer..

Geen loze of bruikbare leidingen en appartement dus je kruipruimte zijn je onderburen..

Hey monteur succes...


@LaurensZalm en @NHendriks : ik hoef jullie niet te zeggen dat dit eigenlijk niet toegestaan is vanuit KPN Netwerk...

Je zou toch willen dat we alles konden checken maar helaas…

En dan? Ticket verplaatsing FTU indienen?


@LaurensZalm en @NHendriks : ik hoef jullie niet te zeggen dat dit eigenlijk niet toegestaan is vanuit KPN Netwerk...

Je zou toch willen dat we alles konden checken maar helaas…

En dan? Ticket verplaatsing FTU indienen?

Jep, nadeel is dat deze alleen geaccepteerd wordt bij huidige oplevergebieden, bij netwerken die ooit zijn overgenomen van Reggefiber of XMS Net is zoiets niet mogelijk. Nadeel is alleen dat er lang niet altijd geschouwd wordt en de HAS’ser die per aansluiting betaald wordt uiteindelijk de FTU op een onlogische plek plaatst, soms ook omdat het niet anders kan omdat de hele hoofdkabel aan de verkeerde kant van de woningen aangelegd is.

Maar dit is niet echt de juiste plek om dit tot in detail te bespreken, ik wilde eigenlijk alleen even een punt maken dat het lang niet altijd mogelijk is om een kabel aan te leggen vanuit een meterkast.


@LaurensZalm en @NHendriks : ik hoef jullie niet te zeggen dat dit eigenlijk niet toegestaan is vanuit KPN Netwerk...

Je zou toch willen dat we alles konden checken maar helaas…

En dan? Ticket verplaatsing FTU indienen?

Verplaatsen FTU, daar had de buurjongen voor gebeld. Zou zo'n €300 kosten. Heeft ook niet iedereen even liggen. Voor de oudjes ook niet echt meer iets waar ze aan beginnen denk ik zo. Gemiste kans en jammer voor de mensen die nu nog bij KPN zitten.


Verplaatsen FTU... hoe moet die kabel dan lopen? Als een utp kabel niet kan?


Verplaatsen FTU... hoe moet die kabel dan lopen? Als een utp kabel niet kan?

Met verplaatsen FTU kan er bijvoorbeeld gekeken worden om de glaskabel ergens anders het huis binnen te laten komen. Ik heb recentelijk bijvoorbeeld een hoekhuis gehad waar geen toegang tot de kruipruimte mogelijk was door de aanwezigheid van isolatieparels maar waar de FTU prima in de woonkamer kon komen door de glasvezel buitenom aan te leggen en daar door de gevel te boren. Eigenlijk vragen we met een ticket voor het verplaatsen van de FTU een nieuwe schouw aan waarbij er gekeken wordt naar de mogelijkheden.


Hoezo geen toegang door de glasparels, daar zijn oplossingen voor hoor.

Dit is de oplossing die wij in huis hebben.


Hoezo geen toegang door de glasparels, daar zijn oplossingen voor hoor.

Dit is de oplossing die wij in huis hebben.

Met isolatieparels bedoel ik van die zwarte schuimbolletjes die je steeds vaker als goedkope oplossing in kruipruimtes tegenkomt. Volgens de VCA-richtlijnen mogen wij de kruipruimte niet betreden als de bodem niet zichtbaar is. We kunnen immers niet zien wat er allemaal onder ligt en kruipruimtes willen nog wel eens volgegooid worden met puin of ander snijgevaarlijk afval. De enige optie die je dan zou hebben is om de bewoner de hele kruipruimte leeg te laten pompen, dat gaat KPN of KPN Netwerk niet doen voor een klant.


Verplaatsen FTU... hoe moet die kabel dan lopen? Als een utp kabel niet kan?

Met verplaatsen FTU kan er bijvoorbeeld gekeken worden om de glaskabel ergens anders het huis binnen te laten komen. Ik heb recentelijk bijvoorbeeld een hoekhuis gehad waar geen toegang tot de kruipruimte mogelijk was door de aanwezigheid van isolatieparels maar waar de FTU prima in de woonkamer kon komen door de glasvezel buitenom aan te leggen en daar door de gevel te boren. Eigenlijk vragen we met een ticket voor het verplaatsen van de FTU een nieuwe schouw aan waarbij er gekeken wordt naar de mogelijkheden.

Ja... maar bij een appartement/flat is er geen "buitenom".

Uw voorbeeld kan overigens met een utp kabel ook. Vanaf het glasvezelpunt naar buiten, om de woning heen, en dan bij de woonkamer naar binnen. Dat kan met een utp kabel, zonder het glasvezelpunt te verplaatsen. 


Verplaatsen FTU... hoe moet die kabel dan lopen? Als een utp kabel niet kan?

Met verplaatsen FTU kan er bijvoorbeeld gekeken worden om de glaskabel ergens anders het huis binnen te laten komen. Ik heb recentelijk bijvoorbeeld een hoekhuis gehad waar geen toegang tot de kruipruimte mogelijk was door de aanwezigheid van isolatieparels maar waar de FTU prima in de woonkamer kon komen door de glasvezel buitenom aan te leggen en daar door de gevel te boren. Eigenlijk vragen we met een ticket voor het verplaatsen van de FTU een nieuwe schouw aan waarbij er gekeken wordt naar de mogelijkheden.

Ja... maar bij een appartement/flat is er geen "buitenom".

Oh zeker wel, er worden regelmatig bij appartementencomplexen via de gevel glasvezels naar boven gebracht. Als blijkt dat de meterkast geen optie blijkt te zijn dan kan er altijd nog gekeken worden naar ‘hoe moet het anders’. Over het hele traject dat KPN Netwerk dan doorgaat kan ik dan weer niets zeggen, ik vraag het aan en daar stopt het op dat moment voor mij.


Hoezo geen toegang door de glasparels, daar zijn oplossingen voor hoor.

Dit is de oplossing die wij in huis hebben.

Met isolatieparels bedoel ik van die zwarte schuimbolletjes die je steeds vaker als goedkope oplossing in kruipruimtes tegenkomt. Volgens de VCA-richtlijnen mogen wij de kruipruimte niet betreden als de bodem niet zichtbaar is. We kunnen immers niet zien wat er allemaal onder ligt en kruipruimtes willen nog wel eens volgegooid worden met puin of ander snijgevaarlijk afval. De enige optie die je dan zou hebben is om de bewoner de hele kruipruimte leeg te laten pompen, dat gaat KPN of KPN Netwerk niet doen voor een klant.

Ik weet ongeveer wat het kost, verdiend KPN er de eerste jaren geen droog brood meer mee, in mijn werk gebeurt het regelmatig dat de kruipruimte leeggezogen moet worden, leve de pareltjes leverd de baas weer extra op, zeker als het een spoedklus moet worden.


Ja... maar bij een appartement/flat is er geen "buitenom".

Oh zeker wel, er worden regelmatig bij appartementencomplexen via de gevel glasvezels naar boven gebracht. 

Maar als in een appartement op 3 hoog de glasvezel eerst helemaal via de meterkast is aangesloten, dan is het nogal een hele onderneming omdat ff te veranderen naar "via de gevel". Niet realistisch denk ik.


Een meterkast zonder buizen buiten de woning. Was beter geweest om dan maar niks te plaatsen. Totaal onbruikbaar... sommige huizen lijken gewoonweg ongeschikt om achteraf glasvezel naar binnen te werken. Daar moet slim naar gekeken worden.

Superwifi lijk mij niet de oplossing. Betreft een meterkast buiten je huis, demping zal door isolatie en keuken wel enorm zijn.

Monteur die langs komt zal moeten beoordelen of hij het fatsoenlijk kan aansluiten. Als het bij jou en buren niet goed is dan zal hij evt met manager kunnen schakelen dat die met netwerknl kan kijken wat de beste oplossing is.


Soms moet men ook gewoon niet zo moeilijk doen als er een kabel over de muur loopt. In heel veel huizen lopen de buizen van de centrale verwarming gewoon over de muur. Door het hele huis heen. Dat vindt men normaal. Maar een kabeltje is dan plots een groot probleem. Why?