Skip to main content

Hoi,

Ik heb sinds een paar weken last van dat de PPPd sessie wegvalt.
Ik heb verschillende eigen routers en de Experiabox er opgezet, NTU >30 sec uit gezet en weer aan, kabel vervangen.
Heb dit allemaal netjes in een doc gelogd.
Ik heb sterk het vermoeden dat het eenzelfde probleem is als (heb hetzelfde kastje waar het probleem in zit)

 Ik wil vooral voorkomen dat ik weken/maanden met monteurs en allerlei helpdesk mensen moet praten.

Hoe kan ik dit zsm oplossen daar dit wel een vervelend probleem is als je thuiswerkt en je PPP tunnel valt opeens weg/modem wordt opgehangen.

Mijn account bevat alle gegevens wat je nodig hebt om mij te contacteren en het contract te zien :) 

Frequentie is 1 x per 2-3 dagen ongeveer op verschillende tijdstippen met weinig of veel load (geen verschil).

Stuk log van de Experiabox met melding van vandaag (ik heb ook logging van een edgerouter X met EdgeOS, OpenWRT en een Mikrotik Hex met Openwrt):
 

12.10.2022 10:59:07

Info

SYS

Modem login was successful

12.10.2022 10:58:51

Error

PPPOE

Connection has been terminated: remote station is not answering to LCP Echo requests.

12.10.2022 10:58:47

Warning

PPPOE

Connection to the Internet has been terminated.(Reboot,Reconfiguration,forced termination)

12.10.2022 10:58:47

Error

PPPOE

Connection has been terminated: remote station is not answering to LCP Echo requests.

12.10.2022 10:50:13

Info

SYS

TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been closed

12.10.2022 10:50:11

Info

SYS

TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been initiated

@Erwin_  jij hebt mij in het verleden erg fijn geholpen. Kan jij wellicht hierbij helpen?

 Ik denk dat een monteur ea doorlichten of de NTU vervangen zoals in bovengenoemde topic soelaas bood.

 


Via de telefonische helpdesk en de robot meneer krijg ik niemand te pakken en kan mijn modem gereset worden maar dat wil ik niet :) 
Ik wil graag dat er iemand kijkt naar de NTU en de infra er omheen van KPN.
Hoe krijg ik een mens te pakken binnen KPN? :) 


Hallo @Michiel1980 je kunt een afspraak maken met een monteur via onderstaande link:

https://www.kpn.com/service/monteur.htm

Succes


Hoi @JanD dank, ik heb nu uiteindelijk eerst de helpdesk gebeld en weten te spreken, NTU nog wat langer van de stroom gehaald daar die, volgens de mevrouw, 80% van de NTU gevallen oplost.
Als het niet lukt bel ik weer KPN/de helpdesk op en dan regelen zij de monteur.
Als ik zelf een monteur inschakel moet ik er voor opdraaien en ik wil dat KPN die stap zet.


Dank voor het meedenken!


Hallo @Michiel1980 , bedankt voor de update. Een KPN-monteur kost alleen geld als het aan jouw infrastructuur in huis ligt, anders is het gewoon voor rekening van KPN.

 


Ander vraagje @JanD wellicht weet jij dat: wat gebeurd er precies als ik de NTU 5 mins van stroom onderbreek? En waarom is het meer dan 2 minuten en niet bijv ook al na 3 seconden de stroom er af?

 Daar ben ik erg benieuwd naar en wat het triggert..


Hallo @Michiel1980 die minimale 2 minuten is een norm die KPN hanteert bij G-PON en XGS-PON glasvezelkasten. Blijkbaar nodig voor een goede reset van de kast i.s.m. de straatkast c.q. centrale.

Meer weet ik er ook niet van, ben geen gecertificeerde techneut.

 


Hi @Michiel1980! Ik kwam jouw topic tegen en ik zie dat je zelf al een grondige analyse hebt gedaan. Ik was even benieuwd of het spanningsloos maken van de NTU nu dan ook daadwerkelijk verbetering met zich mee heeft gebracht? Of is er uiteindelijk toch nog een afspraak gemaakt met een monteur? 


Hi @Remco_ helaas heeft de stroom er af halen niet de oplossing geboden. Maandag komt de monteur ea controleren.


@Michiel1980 Dat is spijtig. Dan hoor ik graag wat de bevindingen morgen zijn en post gerust nog even een bericht als we iets voor je kunnen betekenen! 


@Remco_  ik heb gisteren de monteur gehad die het NTU kastje heeft vervangen voor een ander NTU kastje (zelfde model - zwarte schuif ding met 3 leds).
De Experiabox was ook nog niet helemaal goed aangemeld zag hij maar nu wel.
Gisteravond toch besloten mijn eigen router er maar eens op te gooien maar helaas vanochtend rond 8:22 was de PPPOE verbinding weer verbroken.
Ik heb nu weer 5 minuten de stroom van de NTU gehaald maar mocht hij nu bij de Experiabox weer weg vallen, dan moet ik een speciaal nummer bellen zodat er weer een monteur komt en weer andere dingen worden doorgemeten..
Ik ben zelf paar dagen weg maar zal zondag avond/maandag kijken of de verbinding stabiel is of dat deze weer verbroken is.


@Michiel1980 Bedankt voor de update. Fijn dat het gelukt is. Dan houden we contact :-) 


@Michiel1980 Bedankt voor de update. Fijn dat het gelukt is. Dan houden we contact :-) 

Hoi @Remco_  ik moet helaas gebruik maken van je hulp: de monteur heeft het NTU kastje vervangen voor eenzelfde model en adapter en ik kon gebruik maken van de 7 dagen klant bewaking/monitoring telefoon nummer maar was zelf 5 dagen in Duitsland waardoor ik mijn internet niet kon monitoren binnen die 7 dagen.
Sinds gisteren modem gecheckt en zie dat de PPPOE tunnel er om 4:00 AM uit lag en volgens mij net ook (rond 11:35/11:40 vandaag).
Ik heb getracht via het gewone KPN nummer contact te zoeken maar kreeg iemand aan de telefoon die eerst 4 minuten stil was en daarna mij aanhoorde en mij in de wacht zette voor 15 minuten en heb toen maar opgehangen na geen gehoor..

Ik begin dit erg vervelend te vinden en betaal wel netjes het volledige bedrag voor een full gigabit internet verbinding met iTV.

Wat kan ik nu doen om dit te laten op te lossen door KPN? De Experiabox brengt dus geen verschil, nieuw NTU kastje (zelfde model) ook niet, CAT6 kabel vervangen.
Alles uitgelegd aan de monteur...KPN helpdesk die mij in de wacht laat staan…
Ik ben een beetje bang dat ik eenzelfde probleem heb als in mijn begin post: https://forum.kpn.com/internet%2D9/glasvezelverbinding%2Dvalt%2Dsteeds%2Dweg%2Dna%2Dvervanging%2Dnt%2D560037/index2.html

Uiteraard kan het ergens anders aan liggen maar mijn vermoeden ligt daar wel omdat dezelfde problemen worden geconstateerd en ik hetzelfde NTU kastje heb.

Kan je mij hier bij helpen? Telefoon nummer is bekend bij jullie.

Bij voorbaat dank Michiel


PS mijn sterke vermoeden is dat het niet hardware gerelateerd is omdat ik geen rare fenomenen zie met bijv netflix streams, speedtests, teams load, etc. Ook de helpdesk van KPN ziet geen rare dingen op de lijn of ‘demping’ issues.
Het is ook alleen een PPPoE tunnel issue wat uiteraard kan optreden als de verbinding helemaal weg valt door een hardware issue maar ik ben benieuwd of jullie dan niet ergens in een centrale een soort piek/dal monitoring issue ding zou zien.
En als ik het goed begrijp maakt ik vanuit de Experiabox/eigen router een PPP tunnel op naar de NTU en niet naar een apparaat verder in de centrale of in het KPN netwerk?
Vandaar mijn vermoeden dat het toch de NTU is maar ik kan het uiteraard geniaal mis hebben maar dan hoor ik graag waar het probleem zich wel afspeelt :)


Update: fijne KPN helpdesk medewerker gesproken; over een ruime week komt weer een monteur.
We gaan het zien..hoop niet dat het eenzelfde verhaal wordt als bovengenoemde topic waar het weken duurde voordat het werd opgelost :(


Voor wie hier ook last van heeft, ik heb exact dezelfde NTU en problemen als bovengenoemde topic.
Heb al 2 dezelfde NTU kastjes gekregen dus hoop dat ik ook de nieuwere witte Nokia kan krijgen zoals genoemd hier mocht het inderdaad aan de NTU liggen:

 

Â