Skip to main content

Als ik in een browser mijn eigen publieke ip adres intik, lukt het niet om een pagina op te halen.

In mijn thuisnetwerk draait wel een webserver. Portmapping is gezet. Als ik een intern 192.168.2 adres kies, dan is er reageert de webserver en toont de website.

waar kan ik verder kijken om dit op te lossen?

groet

marc

Hallo @Mdekam probeer het eens met je mobiele telefoon via 4G, dan probeer je echt van buitenaf de server te bereiken.

Je externe ip adres kun je nooit van binnenuit bereiken.

 


Gezocht op dit forum “nat loopback”

bv dit :

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/nat-loopback-493040


Hoi @Mdekam, heb je het topic dat KeesYagi stuurde doorgelezen. Ben je er uit gekomen? Zo niet, dan horen wij dat graag.


Nee ik ben er nog niet uit.

ik ben altijd kpn klant geweest, er was geen sprake  van omzetting van telfort naar kpn. Ik heb al jaren dezelfde v8, ik zie geen nat loopback instelling. 

De experiabox resetten werkt kortdurend. De eerste 5 minuten na de reset kan ik een domeinnaam bereiken die naar mijn eigen publieke ip wijst. Dan verdwijnt dat weer, en kan ik alleen nog via het interne adres dezelfde webserver benaderen.


En heb je de tip van JanD ook geprobeerd? Lukt het dan?


Je externe ip adres kun je nooit van binnenuit bereiken.

Dat behoort gewoon mogelijk te zijn.

Het is rampzalig als NAT loopback niet goed functioneert want dan heb je voor al jouw services die je vanaf Internet wilt benaderen ineens twee configuraties nodig namelijk via het publieke IP adres als je buiten de deur bent en via het LAN IP adres van de server als je thuis bent.

Daar wordt je natuurlijk snel compleet gestoord van en dat is waarom een goed wekende NAT loopback zo belangrijk is.


Via 4G is de site bereikbaar


Via 4G is de site bereikbaar

Een NAT loopback probleem dus.

Ik ben bang dat KPN de configuratie van jouw V8 aangepast heeft waardoor NAT loopback niet meer mogelijk is.

Dat is een fenomeen wat we helaas wel vaker op het forum tegen zijn gekomen en het betreft dan steevast een V8.

Ik hoop dat @Bart_Z zijn uiterste best gaat doen om hier de bovenste steen boven te krijgen want een router zonder NAT loopback is wat mij betreft een kreupele router die uit zijn leiden verlost moet worden.


Je externe ip adres kun je nooit van binnenuit bereiken.

Dat behoort gewoon mogelijk te zijn.

Het is rampzalig als NAT loopback niet goed functioneert want dan heb je voor al jouw services die je vanaf Internet wilt benaderen ineens twee configuraties nodig namelijk via het publieke IP adres als je buiten de deur bent en via het LAN IP adres van de server als je thuis bent.

Daar wordt je natuurlijk snel compleet gestoord van en dat is waarom een goed wekende NAT loopback zo belangrijk is.

Hallo @wjb , ik heb net geprobeerd via mijn computer mijn WAN-adres te bereiken, lukt niet.

error connection time out melding


Hallo @wjb , ik heb net geprobeerd via mijn computer mijn WAN-adres te bereiken, lukt niet.

error connection time out melding

Welke service op jouw LAN probeer je via jouw WAN IP adres te benaderen?

Heb je voor die service een port-forwarding ingesteld staan?

Kan je die service wel gewwon via het LAN IP adres van de bijbehorende server benaderen?

Zo ja, dan hoort het te werken mits NAT loopback goed functioneert.

Op een Experia Box is die functionaliteit niet zelf aan of uit te zetten maar ben je overgeleverd aan KPN om dat voor je te doen.

Heel lang (jaren) geleden stond NAT loopback op de V8 standaard uit maar dat is toen gewijzigd. Helaas zien we wel vaker dat op de V8 de NAT loopback ineens niet meer lijkt te werken. Op de nieuwere Experia Boxen werkt de NAT loopback gelukkig wel.

 

Een router zonder NAT loopback gaat bij ons de vuilnisbak in.


Welke service op jouw LAN probeer je via jouw WAN IP adres te benaderen?

Hallo @wjb , ik probeer niets te benaderen, ik geef thuis achter mijn computer gewoon mijn WAN-IP-adres in en krijg dan de (fout)-melding, net als TS

 


Tja, als je geen port-forwarding hebt staan naar een apparaat op jouw LAN die bijvoorbeeld een webserver draait dan valt er natuurlijk niets te reageren, de Experia Box zelf stelt gelukkig immers geen services beschikbaar op de WAN poort. Als je die port-forwarding(s) wel hebt staan, zoals TS, dan behoor je die ook vanuit jouw eigen LAN gewoon via jouw publieke iP adres te kunnen benaderen, mits NAT loopback goed werkt.


@JanD  heb jij thuis dan services draaien die je van buiten uit zou willen bereiken?
Alleen in die situatie (en met ingestelde port forwarders) zoals bijv. voor de topic starter met een web-server is een NAT-loopback optie functioneel.
Tenminste als het met de router normaal correct werkt.

Heb je echter thuis geen services draaien die van buiten te benaderen zijn, is een NAT-loopback functie niet actief en krijg je hoe dan ook altijd een foutmelding als je je eigen WAN IP-adres in een browser intikt.


Hallo @Babylonia , ik heb geen services draaien die van buitenaf bereikbaar moeten zijn, behalve een tijdelijke forwarding naar mijn tv-decoder zodat de technische dienst van TFT/KPN de logs uit kan lezen van mijn tv-decoder en testsoftware kan plaatsen.

 


Maar die port forwarding naar je TV-decoder voor uitlezing van logs, is wellicht geen “browser” gerelateerde service.  Dus zie je nog niets met invulling van je WAN IP-adres m.b.t. NAT loopback in een browser.

Als je dat al zou willen controleren m.b.t. die logs, zul je dat via een connectiewijze moeten doen, die voor die service wordt ingezet.  Bijv. SSH terminal ??  (Ik weet niet wat KPN gebruikt).
Daarbij zul je dan achter het WAN IP-adres tevens nog het poortnummer moeten toevoegen.

Alleen bij “web-servers” hoeven de standaard poorten 80 (http) en 443 (https)
niet extra achter een IP-adres te worden ingevoerd.


Hallo @Babylonia , ik heb geen services draaien die van buitenaf bereikbaar moeten zijn, ...

Dan krijg jij inderdaad geen antwoord als je jouw publieke IP adres benadert.

Had je wel een port-forwarding naar een server op jouw LAN dan had je via jouw publieke IP adres dus antwoord moeten krijgen van die server.


Beste @Babylonia  en @wjb  zelf heb ik helemaal geen problemen, ik reageerde alleen maar op een post van @Mdekam , waarop @wjb weer een reactie gaf dat ik geen goed antwoord had gegeven.

Dus probeer @Mdekam maar te helpen, bedankt voor de reacties in ieder geval, ook ik heb weer het nodige geleerd.:relaxed: