Skip to main content

Goedemorgen,

Mijn wifi snelheid komt niet boven de 550/600 mbit terwijl mijn contract 1 gb is. Ik heb bekabeld getest op 2 nieuwere laptops. Ik begrijp dat via WiFi er verlies is, maar kan in de basis niet meer dan 10% zijn toch? 

Setup

Box12

3 superwifi zwart

cat 7 kabel glasvezel unit ->modem

Herstart modem gedaan

Harde reset gedaan + alle superwifi opnieuw gekoppeld.

Glasvezel kastje 5 min zonder stroom

Wifi manager doorlopen

Geen switch

Alles afgekoppeld aan randapparatuur

 

Wie kan er helpen?

 

 

 

Mijn wifi snelheid komt niet boven de 550/600 mbit terwijl mijn contract 1 gb is. Ik heb bekabeld getest op 2 nieuwere laptops. 

Is de genoemde snelheid nu via WiFi of bekabeld? 

Met WiFi 6 zou u misschien in de buurt van de 1000 mbit kunnen komen. Maar voor WiFi 5 Ghz is 600 mbit een hele mooie snelheid. Meer verwachten is echt niet realistisch. Ondersteunen de laptops WiFi 6?

U gebruikt draadloze SuperWiFi's. Dit levert aanzienlijk snelheidsverlies op. Beter is het om ze bekabeld aan te sluiten. Met draadloze SuperWiFi's zult u met WiFi 6 waarschijnlijk ook nooit in de buurt komen van de 1000 mbit.


Hoi, bedraad getest op 2 laptops die ax aankunnen. Snelheid rond de 550/600. Ook via WiFi kom ik tot dezelfde score. Ook getest op mijn iPhone 13. Score blijft gelijk en hangen op 500/600. Als ik kijk naar wat de superwifi aangeeft, boven de 1 gig vraag ik me af waarom dit naar voren komt op de randapparatuur?


Als ik kijk naar wat de superwifi aangeeft, boven de 1 gig vraag ik me af waarom dit naar voren komt op de randapparatuur?

Dat de backbone tussen de mesh nodes een hogere bamdbreedte heeft dan 1Gbps is leuk en aardig maar meer dan 1Gbps zal er toch niet doorheen lopen zolang er geen abonnementen zijn die meer dan 1Gbps bieden en/of het bekabelde LAN ook "maar" 1Gbps is.

Heb je overigens ooit wel eens jouw werkelijke verbruik gemeten?

Zeer waarschijnlijk verbruik je die bandbreedte bij lange na niet en de kans is zelfs zeer groot dat je ook (vrijwel) nooit meer dan 200Mbps verbruikt. Als dat zo is dan ben je dus feitelijk dief van jouw eigen portemonnee.


Hallo @Marco1908 mijn ervaring met een Gigabit-verbinding zowel bekabeld als via wifi 6 ax is:

bekabeld: ongeveer 930/930Mbit/s

draadloos met wifi 6 ax, optimaal op snelheid ingesteld binnen de router, tegen de 900Mbits,via wifi 5 ac ongeveer de helft.

CAT7-kabel is overkill en niet gecertificeerd, de KPN Box12 heeft daar vaak moeite mee, minimaal CAT5e of CAT6(a) is meer dan voldoende.

 


Als ik kijk naar wat de superwifi aangeeft, boven de 1 gig vraag ik me af waarom dit naar voren komt op de randapparatuur?

Dat de backbone tussen de mesh nodes een hogere bamdbreedte heeft dan 1Gbps is leuk en aardig maar meer dan 1Gbps zal er toch niet doorheen lopen zolang er geen abonnementen zijn die meer dan 1Gbps bieden en/of het bekabelde LAN ook "maar" 1Gbps is.

Heb je overigens ooit wel eens jouw werkelijke verbruik gemeten?

Zeer waarschijnlijk verbruik je die bandbreedte bij lange na niet en de kans is zelfs zeer groot dat je ook (vrijwel) nooit meer dan 200Mbps verbruikt. Als dat zo is dan ben je dus feitelijk dief van jouw eigen portemonnee.

Hi @wjb hoe kan ik het werkelijk verbruik checken? Wij streamen thuis, werken thuis en kijken tv via iPad, telefoon en tv. Ik heb ook een 4K abb. Gr Marco 


Hi @wjb hoe kan ik het werkelijk verbruik checken?

 

Bekabeld met je pc/laptop aan je Box12 met verder alles ontkoppeld. De speedtest.net app gebruiken en meten. 930 zal je maximaal kunnen halen.

 

Op wifi 5 is ruim 550 normaal. Op wifi 6 kun je ruim 800 halen. 


Hi @wjb hoe kan ik het werkelijk verbruik checken? Wij streamen thuis, werken thuis en kijken tv via iPad, telefoon en tv. Ik heb ook een 4K abb. Gr Marco 

Dat is inderdaad een uitdaging want de routers van veel providers bieden die functionaliteit niet. Als je een FRITZ!Box of, zoals ik, een EdgeRouter zou hebben dan zou je dat tot in detail kunnen meten en geloof me, dat verbruik is veel, heel veel, lager dan dat de marketingmachines van de providers je graag willen doen laten geloven.

Als ik jouw (blijkbaar) zwaarste toepassingen zo bekijk (streamen, thuis werken en TV kijken via iPad en telefoon) dan haal je waarschijnlijk geeneens 100Mbps want daar zit helemaal niets zwaars tussen.

Muziek streamen kost nog geen halve Mbps, thuis werken een paar Mbps tijdens een high quality teams meeting en TV kijken op iPad of telefoon maximaal 6,2Mbps per apparaat. 

Televisie kijken op jouw TV (via KPN TV ontvanger) moet je niet meetellen immers de benodigde bandbreedte voor KPN TV gaag niet van jouw Internet snelheid af. Het verschil tussen jouw gecontracteerde bandbreedte en de technisch beschikbare bandbreedte (1Gbps) is volledig beschikbaar voor KPN TV.

 


@wjb ik ga mijn abb aanpassen naar 200 mbit en de cat7 kabel vervangen door een cat6 kabel. Dank zover! 👌


Hoi, bedraad getest op 2 laptops die ax aankunnen. 

AX is alleen op WiFi van toepassing. Niet bij bekabeld aangesloten apparatuur.

Heeft u de laptops rechstreeks bekabeld op de KPN aangesloten? Of op een SuperWiFi? Rechstreeks op de KPN Box zou toch wel hoger dan 600 moeten kunnen zijn. Tenzij u een usb naar ethernet adapter gebruikt...