Skip to main content

Heeft KPN weer een onaangekondigde modem update doorgevoerd en de Experia box teruggezet naar fabrieksinstellingen?
Vanochtend ineens niets meer bereikbaar van buiten. Resetten box via servicetools werkt/helpt ook niet. Ben niet thuis aanwezig om voor de zoveelste keer de KPN rotzooi op te ruimen.

Kan KPN in ieder geval het extern inloggen op de box weer aanzetten?

Hallo @cu645490 welk merk en type modem heb je van KPN in bruikleen?

Als deze, om wat voor reden ook, weer teruggezet is naar fabrieksinstellingen kun je via de gegevens op de modemsticker hoogstwaarschijnlijk weer inloggen in je modem.

 


@JanD Experia 10. Maar gebeurd natuurlijk 1 dag nadat je naar buitenland bent gegaan en nu niet meer bij mijn netwerk en data kan. Is zoveelste keer al. Soms wordt update paar uur van te voren aangekondigd maar ook wel eens niet en staat alles weer op fabriek instellingen terwijl ik een redelijk uitgebreide port forwarding set heb die dan weer weg is. Buurman is al even wezen kijken en kan wifi connecten en internetten, ip adres is gelijk. Dus ik 'denk' dat het weer KPN instelling is van kan mij schelen wat de klant voor problemen ondervindt. Jammer dat je in NL eigenlijk geen goede provider kunt vinden en we zijn overgelaten aan geldbeluste halfslachtige bedrijven. Shareholder value is enige wat telt.
Misschien bries ik voor niets en is het wat anders. Maar er 1 keer naast zitten na al die ellende de afgelopen jaren is ook niet zo erg 🙂 toch……...


Waarom zorg je niet voor je eigen modem/fritzbox?


@janwilnl Zou toch niet nodig moeten zijn. Experia werkt naar behoren. Als ze{KPN) er maar afbleven, of in overleg. Klantvriendelijkheid mist gewoon.:-) En iets leren. Nooit te oud voor toch. :-)


Ja maar je zegt dat het al zo vaak gebeurd is, nou dan weet ik het wel. Hup eigen ding erin, maargoed.

 

Stel dit is de oorzaak, dan zouden ze eigenlijk een keer moeten denken dat ze de setting ergens speciaal opslaan en dit dan technisch na een update blijft staan ofzo. Maar dat moeten de ontwikkelaars van het modem bedenken. Wat ik mij kan voorstellen is dat dit alleen zou gebeuren bij een echt grote update. En bij kleine update niet. Maar vooral het niet aangekondigde is dan jammer.


Ben het eens met @janwilnl , je kunt blijven mopperen, of het in eigen hand nemen. 
Fritz is een forse stap betrouwbaarder. 


Even een (verlate) update dat alles weer werkt. Nog niet duidelijk wat de oorzaak nu is. Settings waren niet (volledig) weg uit de Experia zoals voorgaande keren maar ook niet alles reageert zoals van te voren. Volgende week als we weer thuis zijn verder zoeken.
Blijf me wel verbazen dat veel dat iedereen reageert behalve KPN zelf. Aangezien ze een update niet ontkennen zal het dan wel waar zijn denk ik maar. Is natuurlijk wel de omgekeerde wereld dat iedereen mijn aanraad extra te investeren zodat mijn betaalde leverancier het niet voor mij kan verkloten en ik niet moet mopperen 😁
Ik had de Experia verwijderd en eigen installatie toen het nog Telfort was maar dat werkte niet meer (althans tijdelijk) toen het naar KPN overging, later weer niet toen het van bridged naar routed overging eb een aantal maal als KPN een update installeert etc. Op zich werkt de Experia prima voor mij als KPN er maar afblijft. Zal het ook eens melden bij Authoriteit Persoongegevens of dit gedrag van KPN geen inbreuk is op privacy. Het zijn tenslotte mijn instellingen die ze ongevraagd om zeep helpen .


@janwilnl Las ook nog bij jou over opslaan van setting. Ook al vaker aan KPN voorgelegd. Zou minder erg zijn als je zetting kon downloaden en weer uploaden na zo'n situatie. Maar dat is dus niet mogelijk. Heb zelf wel netjes een doc gemaakt (na schade en schande zullen we maar zeggen) zodat ik wel redelijk snel alles weer kan terugzetten, maar vanaf het buitenland ging dat even niet. Een van de settings die dus weg was.


@cu645490, Als jij de Experia box wilt blijven gebruiken is dat je goed recht, alleen zal je wel 1 ding moeten accepteren, door de voorwaarden die er bij zitten is KPN de baas over de bij jou aan het netwerk hangende box, dus als zij iets verklooien omdat er een update word doorgestuurd is het jou probleem om het weer op te lossen, de enige garantie die jij van KPN krijgt is dat de lijn stabiel werkt zoals KPN dit bedoeld heeft, niet je achterliggende netwerk.

Dit is dus alleen af te vangen als je alles in eigen beheer neemt, en ja daar zitten kosten aan, maar complete vrije keuze vrijheid heb je daar in, ik kan uit ervaring zeggen, het is een verademing als jij mag en kan bepalen hoe je het instelt en niet afhankelijk bent van een ander die vind wat goed is voor jou als klant.

P.S. KPN reageert wel als het nodig is, maar daar zitten meestal een paar dagen tussen, dus effen geduld is dan noodzakelijk, maar er gaat weinig aan veranderen daardoor.

 

 


Hi @cu645490, logisch dat je niet blij bent als je je zelf gemaakte instellingen kwijt bent. Goed om te zien dat je hier al veel verschillende informatie en tips gekregen hebt. Ons forum is vooral voor en door klanten. Wij zijn als moderators ook aanwezig waar nodig, dat kan door drukte soms even duren, zoals @Doornekamp33 ook aangeeft.

Ik ben het met de hierboven gegeven adviezen eens: ik denk dat 't voor de lange termijn heel goed is om naar een eigen modem te kijken. Op die manier kan je je instellingen zelf beheren. We updaten onze modems geregeld en kunnen daarbij niet beloven of zelf gemaakte instellingen behouden blijven. Je leest op ons forum ook meer over de vrije modemkeuze bij KPN. Daarnaast nog een andere suggestie: kijk eens naar de FRITZ!Box bij KPN.