Skip to main content

Beste Forumers,

 

Op aanraden van een KPN medewerker ben ik hier op het forum met mijn netwerkprobleem. De medewerker heeft klachten zoals de mijne nooit eerder voorbij zien komen. De hoop is hierbij op jullie gevestigd. 

 

's Avonds vind ik het wel eens leuk om naast het gamen een Netflix serie te kijken. Netflix op het ene scherm, de game op een andere. Alleen treed er dan een probleem op. Na een aantal uur Netflix begint de Modem voor problemen te zorgen. Dit is natuurlijk meteen in de game zichtbaar met lag. Het stoppen van Netflix biedt op dat moment geen oplossing, de modem raakt helemaal van slag en werkt pas weer nadat deze gereboot wordt.

 

Ik heb aan de modem een router hangen die een extra functie heeft, deze meet namelijk ieder uur de prestaties van de verbinding. Deze gegevens kan ik via een website inzien. Dit is hele uitgebreide informatie en daaruit blijkt het volgende (nb: de modem is tot op heden nog niet gereboot, dus de problemen zijn ook op dit moment nog present):

 

  • Packet loss, normaal 0.0%, begint te pieken naar boven de 50%. De meting van 15:00 vandaag geeft 64.1% aan;
  • Latency, normaal rond de 5ms, geeft pieken tot maarliefs 600ms;
  • Jitter Down, normaal 0.03 tot 0.05ms, geeft pieken van 12.8ms;
  • DNS Response Times, normaal 8 tot 10ms, geeft pieken tot 900ms;
  • Failed DNS queries, normaal 0.0%, geeft pieken van 62,5%.

 

Een medewerker van de KPN heeft op afstand een meting gedaan, daaruit kwamen geen vreemde waarden naar voren, aldus de betreffende medewerker.

 

Onderaan de post enkele afbeeldingen van hoe de prestaties eruit zien die worden gemeten na een avondje Netflix.

 

Ik hoop dat er iemand is die mij kan vertellen wat het probleem is en hopelijk een permanente oplossing weet. Door de opbouw van het netwerk bij mij thuis is het niet zo 1-2-3 gedaan om even de modem opnieuw op te starten. Dan moeten de andere apparaten op het netwerk ook rebooted worden, in front-to-end volgorde, zoals routers en printers.

 

Alvast bedankt voor de hulp.

 

Met vriendelijke groet,

 

  1. Vrendenbarg.
Latency, Packet Loss, Jitter Down, DNS Response Time
Failed DNS queries

 

Betreft trouwens een V10a, het netwerk wordt bekabeld gebruikt.


Hoi @F. Vrendenbarg dat is wel een merkwaardig verschijnsel inderdaad!

Misschien een domme vraag, maar heb je dit ook als je geen Netflix kijkt of niet gamet? 
Welke game speel je? 
Gebeurt dit altijd rond de zelfde tijden?
Zou het ook mogelijk zijn om de andere netwerk apparaten stuk voor stuk eens uit te laten voor een avond om deze uit te sluiten?


@Nick83  heb jij nog een idee wat dit zou kunnen veroorzaken? 


Hoi @Thomas ,

 

Als ik geen Netflix kijk heb ik nergens last van. Gelukkig kijk ik dan ook niet heel vaak Netflix. Game speel ik zowat dagelijks, dus daar ligt het probleem niet. Tijden komen wel ongeveer overeen, omdat Netflix altijd 's avonds wordt gekeken. De vorige keer was het rond 11 uur 's avonds, de laatste kaar rond 1 uur 's nachts dat ik via Twitter contact op nam met het webcare team.

Alle apparaten die op het netwerk aangesloten zijn, zijn 24/7 aangesloten, dus ook in de periodes dat er geen problemen zijn met het netwerk.

Het probleem doet mij het meest denken aan Thermal Throttling, maar ik weet niet of dit bij modems een ding is… wat ik nu wel weet is dat als ik de modem niet reboot, deze na ongeveer een halve dag weer normaal begint te werken.

Latency 6 mnd

 


Misschien raakt het modem van slag door het soort films waar je naar kijkt, want een modem is in de regel nog geen 18 jaar oud:sunglasses:


Sinds vorig jaar klant, dus waarschijnlijk nog geen 1 jaar oud. Maar goed, op 1-jarige leeftijd begrijpt die toch niet veel van een moord. :wink:


Hoi @F. Vrendenbarg we hebben imiddels al een tijdje niets meer van je gehoord, ervaar je dit probleem nog steeds?  Online vind ik hier op een ander forum 85 pagina's over, als je een avondje hebt :-) 


Dat je een Experiabox niet zou kunnen rebooten omdat dan andere apparatuur ook opnieuw opgestart zou moeten worden is natuurlijk volslagen onzin.


@Thomas Ik denk dat die 85 pagina's niet relevant zijn voor mijn probleem. De problemen ontstaan bij mij niet meteen, maar pas na een langere periode kijken. Ik begrijp uit de eerste 3 pagina's van dat forum dat mensen het meteen merken wanneer Netflix wordt gekeken. Dat heb ik niet.

 

@Nick83 Ik vind het jammer dat je meteen een conclusie trekt zonder vragen te stellen. Als je ernaar had gevraagd, had ik kunnen zeggen dat de modem steeds andere IP adressen geeft aan apparaten na een reboot. Dan werken de apparaten niet meer. Die moeten vervolgens ook gereboot worden om het nieuwe IP adres op te halen. 


 

@Nick83 Ik vind het jammer dat je meteen een conclusie trekt zonder vragen te stellen. Als je ernaar had gevraagd, had ik kunnen zeggen dat de modem steeds andere IP adressen geeft aan apparaten na een reboot. Dan werken de apparaten niet meer. Die moeten vervolgens ook gereboot worden om het nieuwe IP adres op te halen. 

Ja klopt, dat is logisch, dat hoort zo. Om dat te voorkomen moet je de ip adressen static instellen. Dat kan in de Experiabox zelf, wat op zich de meest voor de handliggende optie is. Maar het kan bij de meeste apparaten ook op het apparaat zelf.


Beste Forumers,

 

Op aanraden van een KPN medewerker ben ik hier op het forum met mijn netwerkprobleem. De medewerker heeft klachten zoals de mijne nooit eerder voorbij zien komen. De hoop is hierbij op jullie gevestigd. 

 

's Avonds vind ik het wel eens leuk om naast het gamen een Netflix serie te kijken. Netflix op het ene scherm, de game op een andere. Alleen treed er dan een probleem op. Na een aantal uur Netflix begint de Modem voor problemen te zorgen. Dit is natuurlijk meteen in de game zichtbaar met lag. Het stoppen van Netflix biedt op dat moment geen oplossing, de modem raakt helemaal van slag en werkt pas weer nadat deze gereboot wordt.

Is het probleem er ook als je via een andere site willekeurige data binnen haalt?

Dus b.v. 4 uur lang van 18:00 tot 22:00 NPO1 via npostart/internet kijken?

DSL?

Glasvezel?

type modem?

firmware versie?

Die router ertussen, wat doet die zoal of nog meer?

 

Ik heb aan de modem een router hangen die een extra functie heeft, deze meet namelijk ieder uur de prestaties van de verbinding. Deze gegevens kan ik via een website inzien. Dit is hele uitgebreide informatie en daaruit blijkt het volgende (nb: de modem is tot op heden nog niet gereboot, dus de problemen zijn ook op dit moment nog present):

 

  • Packet loss, normaal 0.0%, begint te pieken naar boven de 50%. De meting van 15:00 vandaag geeft 64.1% aan;
  • Latency, normaal rond de 5ms, geeft pieken tot maarliefs 600ms;
  • Jitter Down, normaal 0.03 tot 0.05ms, geeft pieken van 12.8ms;
  • DNS Response Times, normaal 8 tot 10ms, geeft pieken tot 900ms;
  • Failed DNS queries, normaal 0.0%, geeft pieken van 62,5%.

 

Een medewerker van de KPN heeft op afstand een meting gedaan, daaruit kwamen geen vreemde waarden naar voren, aldus de betreffende medewerker.

 

Onderaan de post enkele afbeeldingen van hoe de prestaties eruit zien die worden gemeten na een avondje Netflix.

 

Ik hoop dat er iemand is die mij kan vertellen wat het probleem is en hopelijk een permanente oplossing weet. Door de opbouw van het netwerk bij mij thuis is het niet zo 1-2-3 gedaan om even de modem opnieuw op te starten. Dan moeten de andere apparaten op het netwerk ook rebooted worden, in front-to-end volgorde, zoals routers en printers.

 


Is het probleem er ook als je via een andere site willekeurige data binnen haalt?

Dus b.v. 4 uur lang van 18:00 tot 22:00 NPO1 via npostart/internet kijken?

DSL?

Glasvezel?

type modem?

firmware versie?

Die router ertussen, wat doet die zoal of nog meer?

 

 

Ik heb het probleem nog niet ondervonden bij andere streaming diensten, omdat ik daar al lang niet heb gekeken. Ik wil dit best wel eens gaan testen.

  • Glasvezel.
  • Experiabox V10a
  • v5.00.31 build420

De router na de modem meet alle snelheden, verder is het een doorgeef luik naar een andere router voor WiFi op de bovenverdieping. Onderaan de post een (engelse) omschrijving van het bedrijf erachter.

Misschien dat ik vanavond ga testen met Prime Video, kijken of het probleem dan ook optreed.

 

The Whitebox is...

  • capable of highly accurate internet performance tests available.
  • a trusted measurement unit that you can use to track your home internet performance, so you can be confident that you are getting the service you expect.
  • part of SamKnows’ specially developed Test Kit, which is used by internet service providers and government regulators, and includes SamKnows One and the SamKnows Mobile App.

The Whitebox is NOT...

  • a way to improve your internet speed or performance by itself.
  • a replacement for your router and/or modem.
  • a replacement for any other Wi-Fi access points in your home.
  • a smart meter for energy and gas usage.

 

@Nick83 Ik vind het jammer dat je meteen een conclusie trekt zonder vragen te stellen. Als je ernaar had gevraagd, had ik kunnen zeggen dat de modem steeds andere IP adressen geeft aan apparaten na een reboot. Dan werken de apparaten niet meer. Die moeten vervolgens ook gereboot worden om het nieuwe IP adres op te halen. 

Ja klopt, dat is logisch, dat hoort zo. Om dat te voorkomen moet je de ip adressen static instellen. Dat kan in de Experiabox zelf, wat op zich de meest voor de handliggende optie is. Maar het kan bij de meeste apparaten ook op het apparaat zelf.

Ik moet nog uitzoeken hoe ik de apparaten een static IP kan geven. Via de apparaten heb ik ingesteld dat zij het adres automatisch ophalen, maar dit werkt niet. Vandaar de ellende dat ik ze moet rebooten, bij een reboot halen ze wél het nieuwe IP op om te kunnen functioneren.


Is het probleem er ook als je via een andere site willekeurige data binnen haalt?

Dus b.v. 4 uur lang van 18:00 tot 22:00 NPO1 via npostart/internet kijken?

 

Ik heb over de afgelopen paar dagen een aantal keer meerdere uren films gekeken via Discord streams. In hoeverre dit vergelijkbaar is met netflix weet ik niet, de kwaliteit is slechter, want de bitrate zal daar uiteraard veel minder zijn. Ik heb daarmee geen problemen ervaren. Bij Prime heb ik geen motivatie gehad om langer dan 1.5 uur te kijken, dus dat was geen optimale test.