Skip to main content

Ik ben sinds Jan 2021 aangesloten op het glasvezelnetwerk van Delta Fiber NL.

Nu zou ik graag overstappen naar KPN als provider, omdat ik niet erg tevreden ben over mijn huidige provider.

KPN werkt ( nog )niet samen net Delta Fiber NL.

Gaat hier in de toekomst verandering in komen ?

Waarschijnlijk niet. Waarom bent u niet tevreden over de huidige provider? 


Geregeld storing.

TV terugkijken werkt niet altijd

Opnemen werkt niet altijd


Hallo @Gerard Godlieb , waarschijnlijk kun je wel naar KPN via de koperlijn, kijk eens bij www.kpn.com en doe een postcode-check.

 


Ik kan zeker naar KPN over koper. 

Daar heb ik in januari afscheid van genomen omdat ik wat sneller internet wilde hebben.

Terug naar koper is niet erg handig, mede omdat KPN het kopernetwerk stapsgewijs gaat uitschakelen 


Dat uitschakelen van koper gebeurt alleen als er een alternatief van KPN is.
Dus óf samenwerking met Delta óf KPN gaat zelf glas uitrollen.


Ik kan zeker naar KPN over koper. 

Daar heb ik in januari afscheid van genomen omdat ik wat sneller internet wilde hebben.

Terug naar koper is niet erg handig, mede omdat KPN het kopernetwerk stapsgewijs gaat uitschakelen 

Hallo @Gerard Godlieb je kunt kijken wat op jouw adres de maximale snelheid is, bij een recente straatkast kun je wel tot 200Mbit/s halen, dat is voor 99,99% van de gebruikers meer dan ruim voldoende.

Geen angst voor dat uitfaseren van koper, KPN moet dan ook een alternatief bieden en t.z.t. werken ze misschien wel samen met Delta, de toekomst zal het leren.

 


Hallo Jan,

Ik woon in het buitengebied en bereik alleen een redelijke snelheid als ik Sneller Internet Buitengebied toe pas. Daarbij wordt het 4G signaal aan je bandbreedte van het kopernetwerk toegevoegd.

Ook werd bij ons dual bonding toegepast, dus signaal over 2 koper aderlating.

Ik kwam meestal rond de 30/35 Mbit/sec


Aderparen 


Aderparen 

Hallo @Gerard Godlieb , ik begrijp wat je bedoelt, dan zit er niets anders op dan bij Delta te blijven en even flink met de klantenservice in conclaaf gaan over je klachten, die trouwens ook bij KPN wel eens voorkomen.

Succes.

 


Misschien kunt u NLZIET eens proberen? 

https://www.nlziet.nl/nl/


Delta Fiber NL verzorgt hier alleen de infrastructuur.

Solcon heb ik nu als provider.

Dit is een KPN dochter, maar is qua service een stuk minder.

Zou fijn zijn als KPN eens met Delta Fiber NL zorgbaan praten…

Ik ken veel burenbdie wel weer naar KPN zouden willen overstappen ( via glas)


Terug naar koper is niet erg handig, mede omdat KPN het kopernetwerk stapsgewijs gaat uitschakelen 

In jouw gebied, waar kpn nog niet over glas levert, wordt het kopernet niet uitgezet. 

Heb daar toevallig onlangs een bericht aan gewijd:

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/2021/09/28/wanneer-beeindigd-kpn-het-kopernet-dsl-pstn/


Delta Fiber NL verzorgt hier alleen de infrastructuur.

Solcon heb ik nu als provider.

Dit is een KPN dochter, maar is qua service een stuk minder.

Maar is in principe dezelfde apparatuur. Toch? Als u KPN klant zou zijn, en u zou hiermee op dit forum komen:

Geregeld storing.

TV terugkijken werkt niet altijd

Opnemen werkt niet altijd

Dan zou de eerste vraag zijn: gebruikt u een draadloze verbindingset? 

Gooi die er dan eerst eens uit en leg gewoon een kabel.


@Nick83 

De TV is gewoon bekabeld.

Ik ben alleen niet tevreden met sommige functies zoals opnemen en terugkijken.

Dat was bij KPN over koper iig beter.

Ook dat ik de KPN helpdesk in geval van een storing 24 x 7 kan bereiken spreekt mij erg aan.

Dat is bij Solcon dus niet het geval.

 


Terug naar koper is niet erg handig, mede omdat KPN het kopernetwerk stapsgewijs gaat uitschakelen 

In jouw gebied, waar kpn nog niet over glas levert, wordt het kopernet niet uitgezet. 

Heb daar toevallig onlangs een bericht aan gewijd:

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/2021/09/28/wanneer-beeindigd-kpn-het-kopernet-dsl-pstn/

Dank je wel Peter


Deze snelheid haalde ik met KPN over koper icm met Sneller Internet Buitengebied.

Was voor mijn gebruik voldoende, maar ik wilde me op de toekomst voorbereiden ( IOT) en daarom naar glas overstapt.

Voor glas infra betaal je in het Buitengebied €13,50 per maand aan vastrecht vergoeding. 

Ga dus wellicht per Jan 22 weer terug naar het oude vertrouwde KPN.

 


@Nick83

De TV is gewoon bekabeld.

Ik ben alleen niet tevreden met sommige functies zoals opnemen en terugkijken.

Dat was bij KPN over koper iig beter.

Voor zover ik zo weet levert Solcon een Genexis glasvezelmodem en een FritzBox router standaard. Zowel modem als router kunnen in de loop der tijd van type verandert zijn.

Je zou wat dieper in de aard van de storingen kunnen duiken. Valt het internet ook weg op het moment dat TV functies niet werken?   Daarvoor zul je moet inloggen op de FritzBox en kijken wat er in het logboek staat.

Nu zo te lezen lijkt het gewoon een kwestie van dat het TV platform / TV App o.i.d. wat minder bevalt, dat heeft op zich niks met koper of glasvezel te maken. Echter kleeft dit flink aan DeltaFiberNL, ook bij ons in de regio zijn nogal wat gezinnen niet tevreden over ‘glasvezel’ maar zo langzamerhand is mij duidelijk geworden dat dit vaak komt door het TV gebeuren. Meesten weten niet het onderscheid tussen puur internet en de TV service die er eigenlijk los van staat en zien TV als belangrijkste en de internet verbinding als ondergeschikt. Werkt TV niet naar behoren om dat de hele netwerkverbinding hapert is dan de vraag, maar die kunnen mensen niet beantwoorden.

 

Ook dat ik de KPN helpdesk in geval van een storing 24 x 7 kan bereiken spreekt mij erg aan.

Dat is bij Solcon dus niet het geval.

 

 


 

Ook dat ik de KPN helpdesk in geval van een storing 24 x 7 kan bereiken spreekt mij erg aan.

Dat is bij Solcon dus niet het geval.

Moet wel gezegd worden dat KPN weleenswaar de telefoon opneemt. Maar verder buiten kantooruren meestal ook niks doet / kan doen omdat de rest niet aanwezig is.


Deze snelheid haalde ik met KPN over koper icm met Sneller Internet Buitengebied.

Was voor mijn gebruik voldoende, maar ik wilde me op de toekomst voorbereiden ( IOT) en daarom naar glas overstapt.

Dat IOT werkt ook wel over een oud DSL lijntje, jaren gedaan, ligt er wel aan wat IOT omvat. Camera’s in huis op afstand bekijken werkt natuurlijk minder of soms niet, dan is glasvezel zeker een uitkomst.

Voor glas infra betaal je in het Buitengebied €13,50 per maand aan vastrecht vergoeding. 

Dat is een nadeel ja, hoewel op lange termijn is dit peanuts vergeleken met b.v. huizenprijzen.

Ga dus wellicht per Jan 22 weer terug naar het oude vertrouwde KPN.

Ik had eerder T-Mobile 4GvoorThuis. Als ik nu voor laagste laagste prijs zou gaan, is het dat, let wel, zonder TV, had/heb alleen NPO/regionaal Digitenne.


@Gerard Godlieb 

Delta Fiber is zo slecht nog niet en glasvezel bij hun is veel goedkoper dan via de kabel, op het delta netwerk kan je ook nog naar Online.nl bijvoorbeeld.

 


Delta Fiber NL verzorgt hier alleen de infrastructuur.

Solcon heb ik nu als provider.

Dit is een KPN dochter, maar is qua service een stuk minder.

Maar is in principe dezelfde apparatuur. Toch? 

Nope, Solcon gebruikt tv-ontvangers van Amino en Fritzboxen als modem/routers.


Is een andere aanbieder dan Solcon via die glasvezel dan niet mogelijk?

Van de site https://www.deltafibernederland.nl/nl/over-ons/ .

DELTA Fiber Nederland is eigendom van het Zweedse investeringsbedrijf EQT. De merken DELTA, Caiway, DELTA Fiber Netwerk en ZeelandNet behoren tot de onderneming.

 

Leveren Caiway danwel ZeelandNet er niet zelf ook op? Ik weet dat Caiway nog heel lang vasthield aan TV via coax en dan internet/telefonie via glas, maar volgens mij is dat inmiddels verlaten.


Is een andere aanbieder dan Solcon via die glasvezel dan niet mogelijk?

Van de site https://www.deltafibernederland.nl/nl/over-ons/ .

DELTA Fiber Nederland is eigendom van het Zweedse investeringsbedrijf EQT. De merken DELTA, Caiway, DELTA Fiber Netwerk en ZeelandNet behoren tot de onderneming.

 

Leveren Caiway danwel ZeelandNet er niet zelf ook op? Ik weet dat Caiway nog heel lang vasthield aan TV via coax en dan internet/telefonie via glas, maar volgens mij is dat inmiddels verlaten.

In mijn ogen ben je generiek het beste af als je de ‘meest eigen’ provider neemt op een bepaalde (glasvezel) infrastructuur. Dus zoals provider KPN op KPNnetwerkNL glasvezel. Wel een nobel streven van Solcon om overal op te leveren, net als Online.nl o.a., maar Solcon als KPN dochter op glasvezel infrastructuur van de grootste concurrent, die notabene van plan was heel KPN over te nemen is in mijn ogen niet ideaal. O.a. heeft Solcon geen IPv6 over DeltaFiberNL en gaat ook niet gebeuren volgens hun helpdesk. Caiway wel. Maar TS zit nog in een jaarcontract, ik zou begin volgend jaar eens weer kijken. Of nu extra KPN erbij nemen, hoofdzakelijk dan voor TV.


In mijn ogen ben je generiek het beste af als je de ‘meest eigen’ provider neemt op een bepaalde (glasvezel) infrastructuur. Dus zoals provider KPN op KPNnetwerkNL glasvezel. 

Ligt er heel erg aan van wie het netwerk is. 

Verder is er besloten dat KPN Netwerk en KPN los van elkaar opereren omdat ze van mening zijn dat als KPN Netwerk iets aan KPN aanbiedt zij dit ook aan andere providers moeten aanbieden. Dit is juist in het belang van andere operators zodat KPN niet een hele grote voorrangspositie heeft ten opzichte van de anderen. In wezen is het zo dat KPN ook maar gewoon een telco is op het glasvezelnet van KPN Netwerk. Ook hier zie je nog steeds wel wholesale-partijen die bijvoorbeeld een aansluiting van KPN huren (neem bijvoorbeeld Online.nl) en waar er een KPN-monteur gestuurd wordt als er iets in de infra mankeert. Dat is een overeenkomst die zij hebben gesloten. Verder kom ik eigenlijk nooit in de glas-infra voor andere providers omdat ze dit dus gewoon zelf mogen doen.

 

Op het kopernet is dit een heel ander verhaal, hier is provider-KPN eigenaar en heeft vrijwel geen andere telco apparatuur in de centrales staan en als ze dat wel hebben dan mogen zij alsnog niet de infrastructuur in. Hier kan het dus zijn dat je langer zonder diensten zit omdat er na een monteur van de wholesale-partij ook nog een monteur van KPN moet komen om in de infrastructuur te duiken. Bij glas is dat dus niet meer zo.

 

Op het PON-netwerk is het weer heel anders, bij point-to-point kan een andere provider nog steeds eigen apparatuur inhangen net als het klassieke AON-netwerk. Bij het netwerk waar er passieve splitterkasten geplaatst worden kan dit niet meer. Hier is KPN Netwerk de enige met apparatuur in de PoP's en andere partijen huren dan van KPN Netwerk een aansluiting. Hier mag geen enkele provider meer de infrastructuur in, ook KPN mag dit niet. Dit laatste heeft allemaal weer te maken met dat voordeel wat KPN niet wenst te hebben op andere providers.

 

In de conclusie ligt het er dus allemaal aan, bij het traditionele P2P-netwerk maakt het niet echt uit als een provider zelf apparatuur heeft in een PoP. Bij het nieuwe P2MP-netwerk is er helemaal geen verschil aangezien geen enkele provider de infrastructuur in mag.


@tmoesel 

In mijn ogen ben je generiek het beste af als je de ‘meest eigen’ provider neemt op een bepaalde (glasvezel) infrastructuur. Dus zoals provider KPN op KPNnetwerkNL glasvezel.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Niet alleen op glasvezel overigens.

Of nu extra KPN erbij nemen, hoofdzakelijk dan voor TV.

Dat is dan wel een dure 'grap’ voor tv. Dat komt dan minimaal op 52,50…