Skip to main content

Beste helpdesk,

Wij hebben in onze tuin een oude ptt kast staan aan de gevel van onze poort. Wij gaan onze schuur vergroten en vragen ons af of deze kast nog in gebruik is ? En of deze verwijderd zou kunnen worden. Anders komt deze behoorlijk in de weg te staan in de schuur.

in afwachting van jullie reactie.

met vriendelijke groet, Marloes

Beste ​@Marloes 78,

zou u een foto hier kunnen plaatsen van die desbetreffende kast?

U kunt altijd een verzoek indienen via 0800-0150, maar heel eerlijk is de kans redelijk klein. Omdat er eventueel aansluitingen nog actief zijn in die kast. 

Beste Dennis,

bedankt voor de snelle reactie. Het gaat om deze ptt kast. En tevens had ik bovenstaande nummer gebeld maar daar wisten ze niet echt wat ze met mijn vraag moesten doen.

Ligt er al glasvezel van KPN bij jou? Hoe lang al? Langer dan 3 jaar?

Als er nog geen glasvezel ligt, of nog maar heel kort, dan kun je het vergeten. Dan is deze kast nog gewoon actief in gebruik. Ik denk niet dat KPN veel zin heeft om hem te verplaatsen. 

@Marloes 78 ik heb hier een melding van gemaakt die er meer van weet, kan alleen niet zeggen wanneer die persoon reageert. 

De kans bestaat inderdaad dat deze manipulatiekast niet meer in gebruik is, indien er echter nog geen glasvezel ligt dan is de kans zeer groot dat ie nog in gebruik is maar ook als er al wel langere tijd glasvezel ligt bestaat de kans dat er nog een dienst overheen loopt. Alle adressen achter deze kast moeten in feite vrijgegeven zijn voor deze verwijderd kan worden. Je ziet soms ook situaties waar wel al lange tijd glas ligt maar er toch nog een koperlijn actief is om wat voor reden dan ook. Koper Uit gaat op adresniveau en in zulke gevallen kan je dus stellen dat je hele wijk geen koper meer heeft op een handvol adressen na en tot die uit zijn zal een kabelverdeler blijven staan.

Nadeel van deze kasten is ook is dat ze per 5 in een ring aangesloten zitten, het kan dus voorkomen dat via deze kast een aansluiting naar de volgende kast gemaakt is voor de straat verderop bijvoorbeeld. Ander nadeel is dat de administratie van deze kasten niet up to date is, in het huidige systeem hebben deze kasten het niveau wat het ISRA-punt is in het conventionele aansluitnet (telefooncentrale → straatkast → klantaansluiting/ISRA) waar STAP58 net wat anders werkt (telefooncentrale → betonstraatkast → manipulatiekast (MK) → ISRA). Hoe het verder in de MK is aangesloten is altijd even uitzoeken als monteur.

Beste Dennis,

bedankt voor de snelle reactie. Het gaat om deze ptt kast. En tevens had ik bovenstaande nummer gebeld maar daar wisten ze niet echt wat ze met mijn vraag moesten doen.

Je zou het nog eens kunnen proberen en vermelden dat het om een STAP58 manipulatiekast gaat. Dan weten ze hopelijk een stuk beter waar ze mee te maken hebben. Mogelijk dachten ze dat het om de verplaatsing van een reguliere kabelverdeler ging en dat doorloopt toch een wat ander traject. Welke optie heb je gekozen in het keuzemenu? Ik weet ze niet allemaal meer maar volgens mij moet optie 2 hierbij wel de goeie zijn als ik het mij goed kan herinneren (al een flinke tijd niet meer gebeld).

Reageer