Skip to main content

Vannacht (17-06-2021) heeft KPN een modemupdate uitgevoerd. Sindsdien is het niet meer mogelijk om op smart tv of smartphone video's video de officiele apps content te streamen van o.a. videoland en disney plus. Ik heb hierover gebeld met de helpdesk, en diegene dacht dat het te maken heeft met de update waarin DNSSEC is aangezet en het ip-adres van de modem is veranderd. Hij denkt dat videoland en disney plus niet overweg kunnen met DNSSEC. Verder kon hij me niet helpen.

Hoe kan dit gefixed worden? 

Beetje een raar verhaal want er is naar mijn wetenhelemaal geen update geweest van de Experia/KPN Box en DNSSEC is ook niet iets dat op de Experia/KPN Box ingesteld wordt maar op de DNS server. DNSSEC is bij KPN ook al actief sinds half maart 2020.


Bedankt @wjb  voor je reactie. 

Apart verhaal he, dit is de info die ik van de klantenservice heb ontvangen.

Ik kreeg een email over de update waar oa dit in stond: 

Op 17 juni 2021 verbeteren we 's nachts tussen 00:00u en 06:00u de software van uw modem. Hierdoor is deze weer voorzien van een nieuw IP-adres, de nieuwste software en de laatste veiligheidsupdates.

 

En nog wat info eronder. Als ik doorklik voor meer informatie zie ik oa staan Software update van je modem (kpn.com):

Wat verandert er?

We zetten je modem om binnen het kpn netwerk.
Hierdoor krijgt je modem een ander WAN IP-adres. Dat is het openbare IP-adres.

Dit heeft geen invloed op je vaste telefoon of tv. En meestal ook niet op je internet, behalve als je hele geavanceerde functies van je internet gebruikt.

 

Geen idee hoe dit nu te fixen is. Als ik bv youtube afspeel op android tv, dan hoor ik wel geluid maar is het beeld zwart.. 


Aha, je bent technisch omgezet van Telfort naar KPN en daarbij is de Telfort variant van de firmware dus vervangen door de KPN variant van de firmware.

Ook dan zou je eigenlijk geen problemen moeten ondervinden met YouTube, Videoland en Disney+. Als dat aan de firmware van de Experia Box zou liggen dan was dit forum vast al uit zijn voegen gebarsten en dat is niet het geval.

Wat je wel zou kunnen proberen is de TV (ontvanger) eens opnieuw op te starten om er zo voor te zorgen dat in ieder geval de juiste DNS servers gebruikt worden.


@Jeftepa was jij een Telfort abonnee? Dan was de software update van het modem mogelijk de technische migratie van Telfort naar KPN. Dat proces wordt op dit moment in fases uitgevoerd.


@wjb ja ik ben inderdaad omgezet van telfort naar kpn! Inderdaad, ik zie op het forum ook geen zelfde soort problemen voorbijkomen.

 

Wat kan ik hier aan doen? Klantenservice van KPN zegt zelfs niks te kunnen. Het ligt wel aan mijn modem, want op 4g werkt alles perfect.

 

 


Wat kan ik hier aan doen? Klantenservice van KPN zegt zelfs niks te kunnen. Het ligt wel aan mijn modem, want op 4g werkt alles perfect.

De gebruikte DNS server controleren of anders de TV (ontvanger) opnieuw opstarten.

Niet geschoten is altijd mis. :wink:


@wjb Oke thanks, wat is de juiste DNS server? (sorry voor alle vragen, ik heb hier geen kaas van gegeten. Tevens de tv al opnieuw opgestart en modem herstart, dat had geen effect.


@RBxx  Bedankt voor je reactie! Ja ik had inderdaad een Telfort abonnement, dat werd idd omgezet naar KPN. 

Dat het in fases wordt uitgevoerd, betekent dit dat er bij mij nog iets aangepast moet/gaat worden?


Als je de televisie herstart hebt dan zou deze sowieso al wel de juiste DNS server ingesteld hebben staan. Wat de oorzaak wel is durf ik niet te zeggen.


@wjb Oke dankjewel sowieso voor het meedenken :)


@RBxx  Bedankt voor je reactie! Ja ik had inderdaad een Telfort abonnement, dat werd idd omgezet naar KPN. Dat het in fases wordt uitgevoerd, betekent dit dat er bij mij nog iets aangepast moet/gaat worden?

Sorry, ik bedoelde in 'batches’, dus groepen ex-Telfort klanten. Als je aan de beurt bent, zou dat in één keer klaar moeten zijn.


@RBxx Ah precies.. Dus het moet nu eigenlijk goed werken (na herstarts en resets), wat het niet doet. Dan bel ik denk ik maar voor een nieuw modem. Bedankt voor het meedenken 🙂.


Hoi @Jeftepa . Wat voor soort experiabox heb jij eigenlijk thuis staan?

 


Heb je de tv via wifi met je modem verbonden?


na een modem update op 10-8-2021 ben ik blijkbaar van Telfort gemigreerd in het Kpn netwerk.

ook ik kan Disney plus niet meer openen en krijg een error 73.

Ik kan ook de website niet openen van disneyplus.com

Na chat met Disney Plus, daarna met Kpn, en daarna weer met DIsney hebben ze mijn ip ge-whitelist en kan ik weer kijken :)
 

 

Â