Skip to main content

Hoi,

Recent zijn we verhuisd en hebben de Experia Box 10A meegenomen. Zodra ik thuis inlog op mijn WiFi netwerk, schiet de locatie van de gps van mijn telefoon naar mijn oude woonadres.

Zet ik de WiFi van mijn telefoon uit, dus naar 4G, dan ziet mijn telefoon (na verloop van tijd) wel weer de goede locatie. Ik heb alles op mijn telefoon gereset, in Google Maps mijn nieuwe woonadres opgegeven, maar daar ligt het niet aan. Ik heb het idee, dat de router nog op het oude adres denkt te zijn? Kan dit en hoe kan ik dit oplossen?

 

Hoi @WiFi-locatie geeft oud adres . Welkom op het forum.

Wat een merkwaardig verschijnsel. GPS zou toch onafhankelijk een check moeten doen bij de GPS satellieten? Speelt dit fenomeen nog steeds?


Hoi, 

Dank voor je reactie. Ja helaas wel. Het is ook niet de GPS (als ik Wifi uitzet, wordt de GPS wél nauwkeurig). 

 

Mvg Mark 


Dat is dus geen GPS. GPS werk helemaal niet via WiFi. Waar het hier om gaat is locatiebepaling.

GPS is een methode om de locatie te bepalen. Kijken naar welk WiFi netwerk actief is, is een andere methode om de locatie te bepalen.

Telefoon ziet het WiFi netwerk, denkt: dat dat is thuis, dus de locatie is je oude woonplaats. Oplossing is om de naam van je WiFi netwerk te veranderen. 


Dank voor de tip. Dat ga ik proberen! 


@WiFi-locatie geeft oud adres : via deze tool kun je in de meeste gevallen je wifi gegevens aanpassen: 

https://www.kpn.com/service/servicetools.htm


Dank voor het meedenken! 

Ik zal laten weten of het gelukt is (wrs morgen). Laat fijne jaarwisseling. 

 

Mvg


Morning en een gelukkig nieuwjaar!

Vanochtend heb ik de naam van mijn WiFi aangepast en het modem opnieuw opgestart. Even  een uurtje zo gelaten, maar helaas geen verschil: het modem denkt nog steeds op het oude adres te zijn. Ik zal KPN hierover bellen. Is het storend? Nou enkele apps werken op geolocatie (beveiliging, Hue, life360) en die werken nu dus niet ;-) 

Dank in elk geval voor het meedenken.

Mvg

Mark


Heeft u de tool van @Erwin_ gebruikt? En is uw WiFi netwerk ook echt gewijzigd? Heeft u naast de Experiabox ook nog versterkers of andere WiFi punten?


De servicetool geeft een technische storing, de Thuis app werkt niet (omdat mijn gps aangeeft dat ik niet thuis ben….) dus moest inloggen in de router zelf. Daar heb ik naam en wachtwoord aangepast. Alleen met mijn eigen telefoon ingelogd en dit een uurtje zo gelaten. Echter zonder resultaat. 

Ik heb inderdaad nog 3x een super-wifi punt in mijn huis. Deze heb ik niet verbonden met het nieuwe netwerk, omdat ik het eerst wilde testen.

Aparte is overigens dat de Iphone  van mijn zoon, wél de goede locatie geeft? Hierdoor krijg ik toch het idee dat het ligt aan de telefoons van mij en ook mijn vrouw (Samsung). Daar heb ik ook alles op gereset, onze adressen aangepast (Google Maps) en internetgeschiedenis verwijderd. Tja, om hier nu een Iphone voor te kopen gaat beetje ver. 

Mvg


de Thuis app werkt niet (omdat mijn gps aangeeft dat ik niet thuis ben….)

Dat heeft niets met locatiebepaling te maken. Maar dat komt omdat u uw SuperWiFi's uitgeschakeld heeft.

Andere manier proberen. Zet bij de instellingen, bij locatie de precisie verbeteren uit:

Bij mij te vinden via Biometrie en beveiliging > Locatie.

En dan:

Je hoeft in de instellingen niet te zoeken naar GPS, want dat kent die niet eens:

Vergeet GPS, het is locatiebepaling. 


Done! Ik zie voor nu nog geen verschil, moet misschien wat de tijd geven


Misschien opnieuw opstarten.


Done. Ook hier geen verschil. WiFi stond nog uit en toen gaf hij  een globaal adres aan, waar wij nu daadwerkelijk wonen. Ik zet WiFi weer aan en binnen 10 seconden schiet hij weer naar mijn oude adres -) 

Dank voor het meedenken Nick83


Ik vrees dat ze bij de telefonische ingang ook met hun oren staan te klapperen, @WiFi-locatie geeft oud adres .

Kun jij je profiel aanvullen en mij hier een seintje geven? Ik wil graag meekijken. 

Is die experiabox wel eens helemaal gereset?


Ik zal mijn profiel aanvullen. De router is idd nog niet gereset. Deze is losgekoppeld op oude adres en aangesloten op nieuwe adres. 

Mvg


Het wifi netwerk is dan op het oude adres in een centrale database opgenomen en gekoppeld met de GPS locatie van dat adres. Dat kan gebeurt zijn doordat op een telefoon ook jouw GPS een keer aan stond terwijl er een wifi verbinding was of dat er ook andere wifi netwerken van bijvoorbeeld de buren zichtbaar waren die al met GPS locatie in die database stonden. 

Nu wordt er vaak gedacht dat zo'n wifi netwerk geïdentificeerd wordt door zijn naam (SSID) maar niets is minder waar, een wifi toegangspunt wordt geïdentificeerd door zijn MAC adres (BSSID). Het wijzigen van de naam van de wifi (SSID) heeft dan ook geen zin immers het MAC adres (BSSID) blijft hetzelfde.

Er zijn twee oplossingen:

1) Zorg dat die registratie in die centrale database vernieuwd wordt.

2) Vervang de Experia Box.


@WiFi-locatie geeft oud adres  Je moet Google (dat is heel veel, o.a. het Android OS) de gelegenheid geven om een nieuwe match van GPS coordinaten en WiFi te maken. Google bewaart op meerdere plekken op de wereld een database met daarin unieke identificatie van je WiFi, o.a. MAC adres, maar zal nog meer zijn. Als je GPS uit zet in huis of naast je huis heeft je smartphone alleen maar het mobiele netwerk om heel grof je locatie te bepalen. Die Google database is dus nog niet ge-update. Apple heeft een eigen database met WiFi punten gekoppeld aan locatie, dus die zijn in dit geval sneller.

Met een vreemd, nieuw WiFi punt heb je kans dat de Google cloud sneller iets update, maar dat is allemaal gissen van mij. Het kan kan in principe in een paar minuten, maar er zijn vele mitsen en maren.

Met googlemaps actief rondom huis zou je iets kunnen forceren. Ik heb iest dergelijks zo wel een keer opgelost, maar is al een tijd terug en was denk ik oudere Android versie.


Interessante suggesties en dank voor het meedenken. Mijn ouders waren vanmiddag op bezoek. Beiden een iPhone en ook zij zonder problemen.

We wonen in nieuwbouw, nog niet opgenomen in Google Maps... 


We wonen in nieuwbouw, nog niet opgenomen in Google Maps... 

Google Maps staat hier volledig buiten, dat heeft geen invloed. Jouw locatie zou dan gewoon in het "weiland" zijn.


Interessante suggesties en dank voor het meedenken. Mijn ouders waren vanmiddag op bezoek. Beiden een iPhone en ook zij zonder problemen.

We wonen in nieuwbouw, nog niet opgenomen in Google Maps... 

Bij Google is de klant het product, dus je moet je werk nog doen om het maar even bot te zeggen, je moet helpen/zorgen dat die database ge-update wordt (met GPS aan en WiFi verbonden naast je huis staan en wachten ...). Of misschien per direct de komende tijd  als je met de auto naar huis rijd altijd met Google Maps Navigatie aan, dat zal ze leren.


Ok! Helder. Ga ik morgen doen. Zal jullie laten weten hoe het afloopt. 

Mvg Mark 


Hier precies hetzelfde euvel. Ook Samsung. Ik woon in een huis uit 1818, dus het ligt niet aan dat het een nieuwbouwwoning met een nog niet bestaand adres is. Het lijkt mij toch vreemd dat dit iets heel onbekends zou zijn. Eerder een combi van IP adres en Google apps?

 


En opgelost: ik ben door die Google apps aan het denken gezet. Ik heb locatie verbeteren via Wi-Fi uitgezet, wat hierboven werd getipt en ik heb voor nu even locatiegeschiedenis bijhouden in Google aangezet. Ik hou er niet van dat mijn telefoon bijhoudt waar ik ben, maar voor nu wel even handig. Ook daar ergens in Google locatie verbeteren via Wi-Fi uitgezet. Telefoon opnieuw opgestart, even wachten en voilà, ik woon op mijn nieuwe adres!


Ik probeer er juist voor te zorgen dat mijn wifi niet te herleiden is naar een locatie.

Ik heb op al mijn machines de locatie services uit staan, die marketing jongens van o.a. Google hoeven echt niet te weten waar ik ben.


Beste WJB, dat snap ik, maar dat is onze vraag niet. 

Nieuwe dag, nieuwe locatie. Alles staat weer terug op het oude adres :worried: .  Dit was de oplossing dus niet. Het gaat dus eigenlijk alleen om de apps op een samsung telefoon die de wifi locatie gebruikt en die nog het oude adres aanhoudt. Iemand nog een idee?