Skip to main content

Hoi,

 

Sinds deze week heb ik een glasvezel aansluiting met het KPN sagemcom F5359 modem.

In mijn thuis  netwerk heb ik een synology NAS staan die ik kan bereiken met een domeinnaam (voor het voorbeeld mijn.domein.nl) Helaas werkt dit niet helemaal zoals gewenst.

 

Als ik vanaf werk/school/4G ga naar mijn.domein.nl dan kom ik netjes op de pagina van mijn NAS uit.

Als ik vanaf het eigen netwerk ga naar mijn.domein.nl krijg ik een error dat de verbinding is geweigerd.

Als ik vanaf het eigen netwerk ga naar het lokale adres192.168.x.x kom ik uit op de pagina van mijn NAS

Als ik vanaf het eigen netwerk ga naar het WAN adres 86.88.x.x krijg ik een error dat de verbinding is geweigerd.

 

port forwarding is dus juist ingesteld

 

Het is erg vervelend dat ik als ik thuis ben niet kan gaan naar mijn.domein.nl maar dat ik het lokale ip moet invoeren. En daarbij geven alle browsers nu heftige veiligheids waarschuwingen omdat het domein niet overeen komt met wat er op het SSL certificaat staat.

 

Na even zoeken lijkt dit te komen doordat in het modem de functionaliteit genaamd NAT lookback of NAT hairpinning ontbreekt of uit staat.

Na een zoektocht in de beheerinterface van het modem heb ik deze functie niet kunnen terug vinden of activeren.

 

Ik hoop dat iemand mij kan helpen zodat ik mijn NAS/webserver ook vanaf thuis kan bereiken met mijn eigen domeinnaam.

Ik ben bang dat er maar één partij is die dit kan regelen en dat is KPN.

De configuratie en misschien zelfs wel de firmware, zal aangepast moeten worden waarbij NAT loopback geactiveerd moet worden.

Ik hoop dat er snel een moderator van KPN zal reageren om dit eens aanhangig te maken bij het modemdevelopmentteam.


Ik hoop dat er dan snel een medewerker mij kan helpen.

 

Het komt nu op mij over alsof mijn router een VVV kantoor is, ik kan vragen waar een restaurantje is, pretpark, hotel ze weten alles. Maar als ik aan de VVV vraag waar de VVV is dat ze dat niet weten. En dat lijkt me toch wel een erg absurde situatie waar een eenvoudige oplossing voor zou moeten zijn.


Bij mij werkt het gewoon hoor. Ik ben verbonden met WiFi van de KPN Box. 

En ik ben verbonden met de VPN server die op de 2de router draait.

Niks aan het handje.


Appart, dus jij hebt met het zelfde modem als ik, de sagemcom F5359, en geen problemen hiermee? Ter verduidelijking, ik heb dus geen experia box. 

 


KPN noemt de Sagemcom F5359 de KPN Box 12 en dat is dus feitelijk de Experia Box V12. KPN wil blijkbaar af van de naam "Experia Box".


@Rik_G . Welkom op het forum.

Erg jammer dat je deze problemen ondervind. Ik heb nu geen zekerheid of het issue bij de v12 ligt aangezien @Nick83 geen problemen ondervind.

Ik zal voor je navragen hoe het zit met de NAT loopback functionaliteit van de box12. 


@Rik_G . Welkom op het forum.

Erg jammer dat je deze problemen ondervind. Ik heb nu geen zekerheid of het issue bij de v12 ligt aangezien @Nick83 geen problemen ondervind.

Ik zal voor je navragen hoe het zit met de NAT loopback functionaliteit van de box12. 

 

Hi @Erwin_,

Ben je iets te weten gekomen? Ben net over van Experiabox V9 naar V12 en loop nu ook tegen dit euvel aan. Kan mijn alarmsysteem (met webinterface) alleen benaderen vanuit een App op het moment dat ik de Wifi op mijn telefoon uitzet. Als ik wifi aanzet, 


Ik weet helaas nog niets en ga opnieuw mailen.


Hallo @Erwin_ ! Weet je inmiddels al iets meer? Ik loop hier tegen hetzelfde probleem aan. Sinds vandaag heb ik de Sagemcom F5359 modem. Op mijn lokale netwerk kan ik mijn Synology NAS niet benaderen via het externe IP adres. En dus moet ik steeds wisselen tussen intern (als ik thuis ben) en extern (als ik buitenshuis ben) IP, wat niet echt gebruiksvriendelijk is. Hopelijk kan dat in de toekomst worden gefixt.


Zou je die twee poorten eens in aparte port-forwardings willen zetten.

Dus één voor TCP poort 7090 en één voor TCP poort 7091.

Werkt het dan wel?

P.S. Het zou niet uit mogen maken maar toch...

Dit was de oplossing voor mij.

 


Appart, dus jij hebt met het zelfde modem als ik, de sagemcom F5359, en geen problemen hiermee? Ter verduidelijking, ik heb dus geen experia box. 

 

Ik heb er inderdaad geen probleem mee. Hier draait het prima.