Skip to main content

Hallo Forum leden,

 

Ik zat een tijdje met een Wifi probleem, andere router achter de Experiabox komt vaker met problemen, nu probeer ik een oplossing hiervoor te vinden. Na veel te hebben geprobeerd van vergelijkbare topics op dit forum ben ik er nog niet in geslaagd om de juiste Wifi snelheid en stabiliteit te krijgen die hoort. 

 

Aan de hand van dit forum, wou ik proberen om een management switch (NETGEAR GS105E) voor de Experiabox te zetten en 3 VLANS aan te maken voor TV, internet en bellen. Ik heb namelijk 1 timecapsule en 3 Airports Express van apple. Ik ben niet onderlegt in het opzetten van het internet, dus weet een van jullie misschien hoe ik dit zou kunnen laten werken?

 

Hallo @FHofman een switch zet je achter het modem en niet ervoor, dus: IS/RA->KPN-modem->switch.

De telefoon laat je aangesloten op het KPN-modem.

 


Zoals je in ‘dat' forum ziet wordt de switch achter het modem geplaatst. Overigens is het modem in het geval van glasvezel slechts een router. Een switch direct op de glasvezel FTU gaat je meer problemen opleveren dan verhelpen.


Zoals je in ‘dat' forum ziet wordt de switch achter het modem geplaatst. Overigens is het modem in het geval van glasvezel slechts een router. Een switch direct op de glasvezel FTU gaat je meer problemen opleveren dan verhelpen.

Een switch achter een glas-modem gaat gewoon niet werken, de routerfunctie ontbreekt.


Als u problemen hebt met draadloos internet dan moet u de oplossing ook zoeken in uw draadloze netwerk apparatuur. En niet uw bekabelde netwerk helemaal overhoop gaan gooien. Dat heeft niet veel zin :wink:

Welke specifieke problemen ondervind u met wifi? 


Om de vlans van KPN te splitsen zou je inderdaad een switch tussen de NTU en de eigen router kunnen zetten waarbij je dan ook de Experia Box op de switch aansluit.

Door vlan 4 en 6 door te leiden naar een eigen router en alleen vlan 7 naar de Experia Box te sturen zou je dan de Experia Box als "veredelde" VoIP ATA kunnen gebruiken terwijl Internet en IPTV via de eigen router lopen.

Er is dan echter nog een uitdaging en dat is de configuratie van een IGMP proxy server op de eigen router. Dat is waar het in jouw geval mank gaat lopen immers die Time Capsule beschikt niet over de benodigde functionaliteit en daarmee gaat het dan ook niet lukken.


Om de vlans van KPN te splitsen zou je inderdaad een switch tussen de NTU en de eigen router kunnen zetten waarbij je dan ook de Experia Box op de switch aansluit.

Door vlan 4 en 6 door te leiden naar een eigen router en alleen vlan 7 naar de Experia Box te sturen zou je dan de Experia Box als "veredelde" VoIP ATA kunnen gebruiken terwijl Internet en IPTV via de eigen router lopen.

Er is dan echter nog een uitdaging en dat is de configuratie van een IGMP proxy server op de eigen router. Dat is waar het in jouw geval mank gaat lopen immers die Time Capsule beschikt niet over de benodigde functionaliteit en daarmee gaat het dan ook niet lukken.

Hallo @wjb bedankt voor je antwoord!

Ik heb op Timecapsule (TC), een knop voor IGM snooping. Ik zag ook dat je bijna altijd betrokken ben in dit soort topics. Heb je ooit een setup gevonden waar de TC gebruikt kan worden met glasvezel van KPN? Het werk nu wel, maar niet stabiel, soms langzaam en soms geen WiFi. Wij hebben IPTV, internet en voip (voip bellen word echter niet gebruikt om te bellen).


Hallo @wjb bedankt voor je antwoord!

Ik heb op Timecapsule (TC), een knop voor IGM snooping. Ik zag ook dat je bijna altijd betrokken ben in dit soort topics. Heb je ooit een setup gevonden waar de TC gebruikt kan worden met glasvezel van KPN? Het werk nu wel, maar niet stabiel, soms langzaam en soms geen WiFi. Wij hebben IPTV, internet en voip (voip bellen word echter niet gebruikt om te bellen).

Igmp snooping is wat je switch moet ondersteunen om het multicast verkeer in goede banen te leiden. Echter je router in jouw geval de TC moet een IGMP proxy server aan boord hebben. En dat heeft deze TC niet. Er rest je dus niks anders als deze achter de experia aan te sluiten. In het eerste topic staat precies aangegeven welke routers deze functionaliteit hebben en dus bruikbaar zijn om een experia box te vervangen.


Ik lees elders op internet dat de laatste generatie time capsule uit 2013 komt. Los van de vraag of het kan, moet je het überhaupt willen om de Experiabox te vervangen door dit bijna prehistorische ding?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/AirPort_Time_Capsule

On April 26, 2018, Bloomberg announced that Apple's entire AirPort line had been discontinued without replacement.


Dat ben ik volledig met je eens, er is heel veel modernere en krachtigere apparatuur maar voor veel Apple bezitters valt het afscheid nemen van Apple heel erg zwaar.


Ze worden nog steeds verkocht. Oude voorraad. Van elk ander merk had dat niet meer gebeurt, dat had door de schredder gegaan.


En wat ze nog voor die dingen vragen. Met elke andere router en een goedkope nas ban je volgens mij beter uit. Maar het is denk ik zoals wjb zegt het zal wel met het appeltje te maken hebben.


Heb je ooit een setup gevonden waar de TC gebruikt kan worden met glasvezel van KPN? 

Nee en dat komt omdat de TC geen configureerbare IGMP proxy server heeft die op vlan 4 aangesloten kan worden.

Ik zou je echt aan willen raden om eens wat verder te kijken naar andere apparatuur om jouw wifi te verbeteren. Zelf gebruik ik ook geen Experia Box maar een EdgeRouter gecombineerd met vier accesspoints die alleen 5GHz gebruiken uitgezonderd voor drie apparaten (zonnepanelen en bewakingscamera's). Het bereik van 5GHz wifi is kleiner dan 2.4GHz wifi en dus is een accesspoint per verdieping zo ongeveer een must. De vierde hangt bij ons aan het plafond in de tuinkamer, een uitbouw aan de achterzijde van de woning. Tussen de woonkamer en de tuinkamer zit de keuken en al dat roestvrijstaal is killing voor wifi.

Ja correct, ik gebruik plafonnieres want daarmee heb je minder last van obstakels tussen accesspoint en mobiel apparaat en zelfs die kunnen al een behoorlijke impact hebben.

Om je een voorbeeld te geven, de onderstaande afbeeldingen geven de veldsterkte weer van de verschillende 5GHz wifi accesspoints die in mijn woonkamer zichtbaar zijn.

Op de eerste afbeelding is er een zichtlijn tussen mijn Android tablet en het wifi accesspoint in de woonkamer terwijl ik op de tweede afbeelding mijn stoel gedraaid heb en met mijn rug naar het wifi accesspoint zit.

Je ziet een verlies van 15dBm in de veldsterkte en als je je bedenkt dat elke 3dBm feitelijk een halvering van de sterkte betekent, dan heeft de rugleuning van de stoel samen met mijn lichaam dus al een behoorlijke impact.

 

Met deze opstelling halen wij overal in onze woning en op het terras in de tuin snelheden gelijk aan onze gecontracteerde snelheid van 200Mbps. Toen wij nog een 500Mbps abonnement hadden haalde we die snelheid ook op onze OnePlus 5T en Microsoft Surface Book. Andere apparaten bleven veelal op 350Mbps of lager steken.


Hoi @FHofman, welkom hier. 

Wat jij voor ogen heb, daar kan ik je niet mee helpen. Gelukkig heb je al vele reacties gekregen en hopelijk leiden deze tot een oplossing.