Skip to main content

Goedendag, ik moet de meerwerk opties doorgeven van gekochte woning. Nu vraag ik me af of een UTP aansluiting in de woonkamer genoeg is om door de gehele woning internet/wifi te hebben. Ik wil internet/tv combi meenemen vanuit huidige woning.

 

Hier mis ik soms wifi op de eerste verdieping. En wil dit probleem niet nog eens in het nieuwe huis

 

Dat hangt sterk af van wat je zelf wil en hoe de situatie precies is, maar als uitgangspunt zou ik  op iedere verdieping een wifi access point (bv. Experia Wifi) willen hebben. Als je een Experiabox V10a hebt en je kunt deze centraal opstellen dan heb je op de verdieping waar deze EB staat geen access point nodig.


Goedendag, ik moet de meerwerk opties doorgeven van gekochte woning. Nu vraag ik me af of een UTP aansluiting in de woonkamer genoeg is om door de gehele woning internet/wifi te hebben. Ik wil internet/tv combi meenemen vanuit huidige woning.

 

Hier mis ik soms wifi op de eerste verdieping. En wil dit probleem niet nog eens in het nieuwe huis

 

Als het een nieuwe woning betreft zou ik sowieso op elke kamer een utp kabel laten leggen. Je kan dan alle kanten uit zowel bedraad als draadloos middels een acces point. Ook op de plaatsen waar je een TV wil hebben zou ik een utp aansluiting willen hebben.


Dat hangt sterk af van wat je zelf wil en hoe de situatie precies is, maar als uitgangspunt zou ik  op iedere verdieping een wifi access point (bv. Experia Wifi) willen hebben. Als je een Experiabox V10a hebt en je kunt deze centraal opstellen dan heb je op de verdieping waar deze EB staat geen access point nodig.


Dank voor reactie. Dus als ik het zo begrijpt heb ik dan UTP aansluitingen nodig op 1e en 2e verdieping? voor die Acces points? 


Ik heb destijds (6 jaar geleden) bij mijn nieuwbouwwoning op een aantal kamers UTP laten aanleggen. Ook op de tweede verdieping (waar ik m'n "kantoor” heb momenteel). In de woonkamer is ook één aansluiting (in de voorkamer) maar dat hadden er beter minstens 2 (tenminste ook één in de achterkamer) kunnen zijn. Ook één van de slaapkamers hebben we overgeslagen (penny wise pound foolish). Dus wees niet te zuinig, dat breekt je later op.



Dank voor reactie. Dus als ik het zo begrijpt heb ik dan UTP aansluitingen nodig op 1e en 2e verdieping? voor die Acces points? 

 

Graag gedaan. Als je vraagt naar het minimum voor goede wifi dan is mijn antwoord ja. Ik ga er dan vanuit dat je huis bestaat uit begane grond (en hier staat een Experiabox V10a) en twee verdiepingen. Je zet dan op beide verdiepingen een access point bedraad neer en hiervoor gebruik je die UTP aansluitingen.

Zoals Frank en Henk al aangeven kan het slim zijn om meer utp aansluitingen te laten aansluiten, maar volgens mij was dat jouw vraag niet.


@dannyspelde Welkom op het forum! Ik zie dat je al advies hebt gekregen en ik snap dat er meerdere factoren een rol spelen bij deze afweging. Het is erg lastig om in te schatten hoe jouw Wifi zich gaat gedragen in de nieuwe woning. Het signaal is altijd onderhevig aan omgevingsfactoren die dempend kunnen werken. Dan moet je bijvoorbeeld denken aan de isolatie of zaken als vloerverwarming maar ook andere netwerken in de omgeving. Of je het dan alleen redt met de Experia Box is dan even de vraag. Wanneer er sprake is van UTP-punten op de eerste verdieping dan kan daar makkelijk een versterker op worden aangesloten. Maar we hebben ook een model versterker die draadloos kan functioneren.  Mocht je nog vragen hebben dan beantwoord ik die graag 🙂 .  


Meest ideaal is op elke kamer een utp wandcontactdoos.

Maar als je dat te duur vind (want elke kabel kost toch ook weer 100 - 150 euro ofzo), doe er dan in ieder geval 1 in de hoofdslaapkamer waar je misschien een tv wilt. En 1 boven aan de trap. Naast een stopcontact, zodat je daar een accespoint kunt hangen. En een kabel naar zolder.


Bij nieuwbouw betaal je voor extra’s altijd de hoofdprijs. Mocht het bekabelen te duur worden, dan kun je overwegen in de ruimtes op de verdiepingen alleen loze leidingen te laten aanleggen en die later naar behoefte zelf te voorzien van utp kabel en -aansluitpunt.


Loze leidingen zonder kabel erin moeten net zo goed betaald worden. Ik denk dat da niet veel uitmaakt.


Als het om een nieuwbouw huis gaat dan kun je na opleveren met wat creativiteit nog eenvoudig buizen leggen.

Ondiep infrezen in de cement dekvloer bv

Ja ja, opletten voor bestaande buizen, langs de kant ligt geen vloerverwarming behalve de aanvoer.

Ik had ooit een nieuwbouwhuis, voor het storten vd cement vloer foto’s gemaakt.


Ik kan me niet herinneren dat het aanbrengen van loze leidingen destijds (2014) veel verschil heeft uitgemaakt voor de prijs van onze nieuwbouwwoning. Als ze eenmaal bezig zijn met het frezen van de sleuven waar ook de overige leidingen (elektra, telefonie e.d.) maakt een leidinkje meer of minder ook niet zoveel meer uit. En een leiding voor coax is er meestal toch al en daar heb ik de UTP-kabel voor de woonkamer doorheen laten trekken, i.p.v. de coax.

Ook van het aanbrengen van de kabels en wandcontactdozen (na oplevering) heb ik geen rolberoerte gekregen.


Ik had ooit een nieuwbouwhuis, voor het storten vd cement vloer foto’s gemaakt.

Ja, handig; dat heb ik ook gedaan.


En dan moet je ook zorgen dat je een goed referentie punt op de foto hebt, een stuk vloer kan overal zijn. En/of een goede logica aanhouden, detail en dan omgeving op de volgende foto. Rolmaat er bij op de foto, enzzzz.

Via de trapkast kun je vaak uit het zicht naar de volgende verdieping komen met de kabel/buis.


Als je zelf een huis laat bouwen, dan maakt een pijpje meer of minder niets uit. Als je het echter niet zelf laat bouwen, maar een huis koopt uit een nieuwbouw project, dan is dat heel anders. Dergelijke huizen zijn aanbesteed, de goedkoopste aannemer mocht het bouwen. Elk extra pijpje is meerwerk waar flink voor betaald moet worden. En ik hoor zelf wel eens dat sommige mensen voor oplevering van hun huis helemaal nog niet mogen komen kijken.

Toen wij 15 jaar geleden ons huis hebben laten bouwen, toen hebben wij het gewoon het installatie bedrijf hier uit dorp gegund. Over wat het allemaal ging kosten is heel niet gepraat. Dat is wel ff een andere situatie natuurlijk.


Reageer