Skip to main content

In november 2019 heb ik een aansluiting aangevraagd bij KPN. Dit omdat ik alleen internet nodig heb, maar dit niet mogelijk was met de coax-verbinding van Ziggo. Aangezien bij de buren op de verdieping onder én boven mijn appartement de maximale internetsnelheid 104 mb/s is ging ik er vanuit dat een zelfde snelheid haalbaar zou zijn op de nieuwe aansluiting.

Begin augustus 2020 is de aansluiting eindelijk opgeleverd door de problemen tussen de gemeente en de kabelaar. De monteur was lange tijd bezig, maar uiteindelijk heeft hij mijn aansluiting weten aan te lassen op dezelfde kabel als mijn buren. De monteur vertelde hier nog bij dat de aansluiting zeer snel zou zijn omdat de wijkkast 100 meter verderop, waar de kabel op aangesloten is, is aangesloten op glasvezel. Het verval van 100 meter koperdraad zou minimaal zijn.

Vorige week is er een aansluitingsmonteur geweest die het modem heeft geïnstalleerd en ‘de knop’ heeft omgezet. Zo hadden wij s’ochtends 35 mb/s van Ziggo en 's avonds 12,5 mb/s van KPN; net niet genoeg om zonder kwaliteitsverlies Netflix te kijken en niet in de buurt van mijn 50 mb/s hussel abonnement. De aansluitingsmonteur is een uur langer bezig geweest om te controleren of hij de snelheid niet omhoog kon krijgen, maar helaas is dit niet gelukt. Hij gaf wel aan dat wij KPN konden bellen en zij nog iets zouden kunnen omzetten dat de snelheid zou verhogen.

Aan de telefoon werd mij duidelijk gemaakt dat de 12,5 mb/s toch echt het maximaal haalbare was en er niks aan te doen valt. Ook zou het normaal zijn dat de buren op precies dezelfde aansluiting veel hogere snelheden kunnen halen. En alle drie de medewerkers die ik heb gesproken gaven aan dat glasvezel tot de deur moet liggen en het anders nul effect heeft.

Graag wil ik weten; Wat kan er nog gedaan worden om ons internet te verbeteren? 12.5 mb/s is gewoon te weinig en als er niks aan te doen is wil ik het contract laten ontbinden.

Daarnaast wil ik graag weten wie er gelijk heeft over het verval van glasvezel snelheid door een laatste stukje koper kabel; De monteur of de medewerkers bij 0800-0402? En mocht de monteur gelijk hebben; waarom is deze informatie niet bekend bij klantcontact?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

MVG

Euhm... @Ward_ ... kan jij hier iets over zeggen?


Een snelheid van rond de 100 Mbit op koper is mogelijk tot een afstand van 400 tot 600 meter vanaf de straatkast (waar het verder gaat met glasvezel). Een en ander afhankelijk van de staat en leeftijd van de kabels. Bij meer dan 600 meter gaat de snelheid omlaag.

Dus wat deze mensen van de klantenservice vertellen is onzin en eerlijk gezegd beschamend om een klant zo af te schepen. 

Zonder adresgegevens kan ik niet zoveel zeggen maar ik heb het sterke gevoel dat deze aansluiting niet is aangesloten op de actieve poort in de nabij gelegen kast, maar doorloopt op een koper kabel naar de centrale toe en daar op een actieve poort zit. Of dit een fout is in de leverstraat of dat de poorten in de kast vol zijn, kan ik niet zeggen.

Als het zeker is dat dit op dezelfde hoofdkabel is ingelast behoort ook hier circa 100 Mbit gehaald te worden.

Wat zegt deze website nu over de haalbare snelheid op het adres zelf?

Laten we even wachten op webcare die wel de adresgegevens kan zien in het profiel van @Bent de Hertog en ook kan zien of dit een VDSL aansluiting of een VVDSL aansluiting is. Het eerste zou een lage snelheid verklaren.

@Bent de Hertog Heb je je adres ingevuld in je profiel? Is alleen zichtbaar voor jezelf en voor KPN Webcare medewerkers. Dus niet voor mij.

 

 


Hoi @Ward_ , bedankt voor de snelle en duidelijk reactie!

Fijn om een sluitend antwoord te krijgen over het verval van glasvezelsnelheid door een stukje koperdraad. Daar mogen ze wel even een interne notitie van rondsturen bij Klantcontact, want mij is met grote stelligheid verteld dat glasvezel tot het modem moet liggen.

De website zegt dat de maximaal haalbare snelheid op mijn adres (tweede verdieping) 16mb/s is. Bij de buren een verdieping hoger en een verdieping lager 104 mb/s en op de begane grond zelfs 200mb/s.

Bedankt voor de tip. Ik had mijn adres daar nog niet ingevuld.

Overigens vind ik het ook geen probleem om mijn adres hier te delen, maar ik weet niet of dat is toegestaan op dit forum.


Hallo @Bent de Hertog, welkom op het KPN forum. Wat vervelend dat jouw snelheid zo laag is op jouw adres, alvast bedankt voor het toevoegen van jouw gegevens.

Als ik op jouw adres kijk zie ik dat je momenteel bent aangesloten op een ADSL verbinding, momenteel is dit de enige mogelijkheid op jouw adres en is de maximale snelheid dus 16 m/bits. De mogelijkheden voor VVDSL of pair-bonding zij "dichtgezet", kortom, het is nu technisch niet mogelijk om een hogere snelheid te krijgen. Ik ga voor je uitzoeken waarom dit niet mogelijk is en of het in de (nabije) toekomst wel mogelijk wordt. Ik kom zo snel mogelijk bij je terug. 

Als je verder nog vragen hebt hoor ik het graag. 


Beste Hanna,

Misschien is onze situatie nog niet helemaal duidelijk dus ik zal het nogmaals toelichten.

Wij wonen in een huis dat per verdieping is opgesplitst; op de begane grond een winkel en daarboven 4 verdiepingen. Behalve op onze verdieping (dus 85, 85-1, 85-3 en 85-4) is de minimale snelheid via ADSL meer dan 100mb/s.

Die hoge snelheid bij de directe buren komt omdat wij vlakbij een glasvezel aansluiting zitten. Kortom, het is technisch wél mogelijk om een hogere aansluiting te krijgen.

De monteur heeft ons echter aangesloten op een verkeerde adsl kabel; een die eerst door de hele wijk is geweest.

Hoe is anders de hoge snelheid bij buren in hetzelfde huis te verklaren?

Afgelopen weekend hebben wij geen hogere snelheid dan 9mb/s behaald. 

Om die reden willen wij dat KPN de kabel nogmaals laat aanpassen óf het contract voortijdig ontbindt zodat wij terug kunnen naar de coax-kabel van Ziggo.

 

Met vriendelijke groet,

Bent le Dux


Thank you Hurley for your respons. But that is not the issue; this speed is reached by plugging a device directly into the router by cable and I have a package of 50mbps, not 9mbps. 
 

The  bottom line; KPN is not delivering basic internet speed at my adress.

Greetings,

Bent


Ik vermoed dat Hurley een automatische spambot is...


Misschien kan @Hanna_ de adresgegevens van @Bent de Hertog delen met @Ward_ ... dan kan die er wat meer over zeggen...


 

Een monteur sluit een woning niet aan op een bepaalde kabel. Dat is al veel eerder gedaan bij de bouw van de woning. 

 

Ik kan met het adres wel iets zien of laten uitzoeken indien gewenst.


Goedemiddag Ward,

Bij de splitsing van het pand (ongeveer 20 jaar geleden) is er geen adsl-aansluiting aangelegd naar ons appartement. Een monteur van KPN-Netwerk/Infra heeft daarom afgelopen zomer een kabel moeten aanlassen op het kopernetwerk. 

Maar de precieze details kan je waarschijnlijk inzien als Hanna zo vriendelijk zou willen zijn om mijn adres te delen met jou. Bij dezen mijn toestemming en verzoek daartoe.

Alvast bedankt voor de moeite!

Groeten,

Bent 


Dinsdag 24 augustus is het zo ver: terug naar Ziggo via de coax-kabel!

KPN wordt erg bedankt voor een jaar lang frustratie, standaard antwoorden en super traag internet.