Skip to main content

Inmiddels al ruim 8 jaar aangesloten op glasvezel en een duur abonnement van KPN. Na de aansluiting op glasvezel mijn internetsnelheid naar beneden bijgesteld omdat de snelheid niets verbeterd was. Tot op heden (abonnement 100 Mbit/s) volgens de speedtest 65 Mbit/s download en 35 Mbit/s. Via de chat en uiteindelijk de klantenservice bleek dat ik kennelijk nog steeds op koper was aangesloten???????

Uiteindelijk is mijn abonnement omgezet naar glasvezel en zou per 10 december mijn snelheid op niveau moeten zijn, download en upload beiden 100 Mbit/s. 

Heel vreemd dat ik door zelf actie te ondernemen uiteindelijk erachter kom dat om de een of andere reden ik niet ben overgezet naar glasvezel. Nu wordt mij ook duidelijk waarom mijn buurman (ook KPN) wel de snelheid van 100 bijna haalt. 

Kortom 8 jaar betaald voor een duur abonnement en dan de snelheid van koper geleverd krijgen. Laat duidelijk zijn dat ik tevreden ben met de service van KPN tot op heden, echter vind ik het onbegrijpelijk en onverteerbaar dat klanten niet op de hoogte gebracht worden van de omschakeling van koper naar glas, sterker nog ik vind het schandalig en hoop dat per 10-12 mijn snelheid beduidend hoger is.

De informatievoorziening naar de klanten schiet naar mijn mening hierin duidelijk tekort.

Hoe het kan weet ik natuurlijk niet maar qua prijs maakt het niets uit. Koper en glasvezel is dezelfde prijs. Een medewerker gaat hier binnenkort op reageren.


Het gaat me niet om de prijs maar om het feit dat ik al ruim 6 jaar op glas zit en dat KPN me gewoon op koper laat staan. Daarnaast krijg ik vandaag een mail over de omzetting naar glas met een download van max 200 Mbit/s en een upload van max 20 Mbit/s. Onbedraad bereik ik op koper nu nog een upload van 79 Mbit/s. Heel vreemd dat ze gisteren de garantie gaven van 100 Mbit/s op beide en de mail nu iets heel anders zegt. Ik begrijp er helemaal niets meer van, kortom zeer slechte communicatie en verkeerde voorstelling van zaken. Zit nu alweer een half uur met de klantenservice aan de lijn.


Om het best met je mee te kunnen kijken @marco131 zou ik je willen vragen even je profiel in te vullen. Dan kijk ik met je mee om te zien wat er precies is voorgevallen.

Daarnaast is het zo dat de snelheid die je binnenkrijgt is gebonden aan 2 factoren. Je neemt bij KPN een pakket af met een bepaalde snelheid. Dat kan bijvoorbeeld 50 of 100 Mbit zijn. Binnen dat pakket haal je de maximale snelheid die past over de verbinding die naar de woning toe loopt waarbij we bij overschot extra ruimte inplannen voor gebruik van de tv ontvanger. Als je dus een pakket van 100 Mbit hebt met een lijn van 200 Mbit dan kan je de volledige 100 gebruiken, ook als er een tv ontvanger aan staat. Heb je een pakket van 100 Mbit met een lijn van 79 Mbit dan is dat de maximale snelheid die je haalt. Dit hoort ook in de bevestiging te staan. 


Bram, ten eerste is mijn profiel volgens mij compleet. Daarnaast heb ik een twee mails ontvangen, de eerste dat de omzetting zou plaatsvinden en de tweede dat het gerealiseerd was. Ik zal hieronder even de tekst plakken mbt de snelheid:

Wij verwachten de volgende maximale internetsnelheid op uw adres:
Downloadsnelheid: 200 Mbit/s
Uploadsnelheid: 20 Mbit/s.

 

Dit is echter volledig tegengesteld in wat zowel via de chat als ook via de telefoon is medegedeeld. Beide keren heeft men na meerdere keren navragen aangegeven dat zowel down als upload BEIDEN 200 Mbit/s zou bedragen. Toen ik nog op koper zat haalde ik een upload van (gemiddeld) 39,4 Mbit/s. Na de overgang op glas kom ik niet boven de 21. Fijn dat de download nu wel beter is echter die upload is dus duidelijk onder de meermaals beloofde snelheid. Mijn buurman heeft hetzelfde abonnement bij KPN en hij is ook overgezet naar glas en haalt ruim 175 upload.

 

Kortom, wederom verschillend verstrekte info door medewerkers die er ook niet uitkomen en verkeerde voorlichting geven.


Dus de omzetting is gebeurt en je haalt up maar 21. Juist?


Is er een monteur langs geweest die u van koper nu op glasvezel aangesloten heeft? Want ik lees niets over een monteur. Terwijl me dat toch noodzakelijk lijkt.


Monteur is niet geweest en dat was niet noodzakelijk volgens alle bevestigde info. En btw ik zit al ruim 6 jaar op glasvezel maar kennelijk (zoals in de eerdere berichten gemeld) moet je zelf actie ondernemen om internet ook op glas te krijgen. Dat gaat kennelijk niet automatisch, zoals hier in de straat meerdere KPN klanten hebben ervaren.


Ik snap er nu helemaal niks meer van. Je koper verbinding is dus over gezet naar glasvezel.  Wat voor soort abonnement heb je dan? Geen glasvezelabonnement neem ik aan.


Monteur is niet geweest en dat was niet noodzakelijk volgens alle bevestigde info. En btw ik zit al ruim 6 jaar op glasvezel maar kennelijk (zoals in de eerdere berichten gemeld) moet je zelf actie ondernemen om internet ook op glas te krijgen. Dat gaat kennelijk niet automatisch, zoals hier in de straat meerdere KPN klanten hebben ervaren.

Dat is onzin. Abonnementen voor koper of glasvezel zijn gewoon hetzelfde.

Wat heeft u in huis? Een Experiabox? Welke versie? Waar staat die? In de meterkast? Hoe is die aangesloten, waarop? Kunt u een foto plaatsen? Heeft u naast de Experiabox een kastje (glasvezelmodem) waarop een groen lampje brand?


In de meterkast staat inderdaad mijn glasvezelmodem en vandaar bekabeld naar een experiabox V10, die in de huiskamer staat (ongeveer 2,5 m afstand). En volgens KPN is de snelheid op glasvezel hoger daarom blijft het dus vreemd dat je zelf bij KPN moet aankloppen om het (kennelijk vanwege de snelheid) om te zetten van koper naar glas. Jij kunt wel zeggen dat het onzin is, maar ik kan alleen zeggen wat door diverse KPN medewerkers aan mij verteld wordt, waarbij er echter geen enkel eenduidig verhaal is over de beloofde snelheid.


En dan nog antwoord op Joep zijn vraag; inderdaad haal ik up nu nog maar 21.


Wat is er op de grijze en rode connector van de ExperiaBox aangesloten dan?

Gewoon draden volgen en op bierviltje tekenen en hier foto plaatsen.


Hoe ziet dat glasvezel modem in uw meterkast eruit? Kunt u daar een foto van plaatsen?

Ik vermoed een beetje dat u heel geen glasvezel heeft. 8 jaar geleden werd op sommige plekken glasvezel tot op de wijkcentrale aangelegd en werd aan de mensen vertelt: u krijgt glasvezel. Ja ... alleen dat laatste stukje naar huis bleef gewoon koper.


Plaats gewoon een foto van de situatie. Zo voorkom je veel te veel aannames en verwarringen. Anders blijft het op en neer gaan zonder resultaat...


Dit klinkt niet als een glasvezel aansluiting als ik dit zie:

Wij verwachten de volgende maximale internetsnelheid op uw adres:
Downloadsnelheid: 200 Mbit/s
Uploadsnelheid: 20 Mbit/s.


Je kunt het ook achterop de Experiabox v10 zien:

Zit de stekker van de kabel uit de meterkast in de grijze DSL poort, dan heeft u een koper aansluiting. Zit die in de rode WAN poort, dan is het glasvezel. 


Om dan even alle onduidelijkheid weg te nemen: Ik heb 100% wel een glasvezelaansluiting, de aansluitingen dat wist ik allemaal evenals de aansluitingen in de meterkast etc. En 8 jaar geleden (ongeveer) zat ik al meteen op het glasvezelnetwerk. En de kabel zit inderdaad in de rode WAN aansluiting, maar zoals ik al schreef, daar had ik zelf geen twijfel over. En de twijfel na de mededeling van 200 download en maar 20 upload, dat is nou juist net het probleem waar KPN ook geen antwoord op kan geven en een duidelijke reactie of antwoord van KPN komt er ook niet (meer).


Maar heeft u het abonnement 200/200 genomen?


Mijn abonnement is 100/100, maar dan nog begrijp ik niet dat ik 200 download krijg aangeboden en maar 20 upload, twerwijl in de brief mbt de omzetting andere waardes staan aangegeven en zoals al eerder en vaker gezegd bij KPN snapt helemaal niemand er iets van en kunnen ze mij niets uitleggen of verder helpen.


Het is allemaal erg onduidelijk.  Een medewerker pakt dit over een paar dagen op en helpen je verder. Vul je profiel helemaal in met klantnummer etc dan kunnen ze meteen voor je aan de slag. 


Ik heb het nagekeken @marco131. De verbinding zelf is een 500/500 glasvezel verbinding. Ik snap ook zelf niet goed waarom die e-mail aangeeft dat er een verbinding van 200/20 zou zijn. Het is wel zo dat ik wil uitgaan van een incident. Je abonnement is een 100/10 abonnement, aangesloten op de aanwezige 500/500 glasvezel lijn.


Ik heb het nagekeken @marco131. De verbinding zelf is een 500/500 glasvezel verbinding. Ik snap ook zelf niet goed waarom die e-mail aangeeft dat er een verbinding van 200/20 zou zijn. Het is wel zo dat ik wil uitgaan van een incident. Je abonnement is een 100/10 abonnement, aangesloten op de aanwezige 500/500 glasvezel lijn.

Dus @marco131 heeft de beschikbaarheid over 500/500 maar neemt een abonnement af van 100/10 (en betaald daar ook naar gelang voor)? M.a.w. verhogen naar bijvoorbeeld 200/200 of 500/500 kan als hij desbetreffende abonnement gaat afnemen?


Beste Bram, ik ga ervan uit dat je alle berichten gelezen hebt en zoals ik eerder schreef is mijn download snelheid prime verbeterd en ook merkbaar. Echter had ik op koper een upload van (gemiddeld) bijna 40 en nu op glasvezel in een gunstig geval net 20. Dit lijkt mij toch niet normaal, leuk dat de download beter is maar de upload voor de helft geknepen wordt vind ik dan vreemd. En zoals ik verder al schreef heeft mijn buurman hetzelfde abonnement en hij haalt wel een upload van bijna 200. Wellicht wil je dat nog eens uitzoeken, voor het overige bedankt.


Hij schrijft dat je een 100/10 abonnement hebt!!! Wat is daar nou zo onduidelijk aan?


Beste Bram, ik ga ervan uit dat je alle berichten gelezen hebt en zoals ik eerder schreef is mijn download snelheid prime verbeterd en ook merkbaar. Echter had ik op koper een upload van (gemiddeld) bijna 40 en nu op glasvezel in een gunstig geval net 20. Dit lijkt mij toch niet normaal, leuk dat de download beter is maar de upload voor de helft geknepen wordt vind ik dan vreemd. En zoals ik verder al schreef heeft mijn buurman hetzelfde abonnement en hij haalt wel een upload van bijna 200. Wellicht wil je dat nog eens uitzoeken, voor het overige bedankt.

Je hebt een 100/10 abonnement. Dat je dus geen 200 haalt lijkt me logisch. Je zul dus je abonnement moeten aanpassen naar bijvoorbeeld 200/200 of 500/500 tegen de meerprijs die daarvoor geldt. Daar hoeft @Bram_ niet naar te kijken want dat heeft hij al gedaan….en je hebt een 100/10 verbinding. Als je nu dus een upload hebt van 20 krijg je zelfs het dubbele van wat je eigenlijk hebt.

Resumé: pas je abonnement aan en het werkt zoals je wilt.Â