Skip to main content

Hoi,

Ik heb vandaag de sleutel van mijn nieuwbouwwoning (appartement) gekregen. Nu zag ik in de meterkast dat er al een glasvezelkastje was geplaatst. ( zie foto)

Terwijl de monteur pas 27 maart komt en mijn abonnement 26 maart ingaat. Het vreemde is dus dat er blijkbaar/waarschijnlijk al een KPN monteur is langs geweest voordat het appartement was opgeleverd (meterkast zit op de gang en was open). Ook wijkt het kastje iets af van wat er in mijn KPN doos zit. De foto met “hoera” is de situatie zoals in mijn meterkast en de foto met het kastje waar op staat NT is hoe die in de doos zit. Heeft iemand hier meer ervaring mee? De klantenservice kon mij niet echt verder helpen.

 

ik hoor het graag.

 

groetjes,

Bram 

 

Na even navragen bij mijn familie, blijkt dat het glasvezel kastje zoals die nu in mijn meterkast hangt, ook bij een familielid hangt. Dit lijkt dus gewoon goed te zijn. Neemt niet weg dar het raar is dat er al iets geïnstalleerd is zonder dat ik daar iets van af wist. 
 


Hi Bram, welkom op het forum. 

Dit ziet er allemaal goed uit. Ik lees, erken en herken alles wat hier staat. Wat is precies je vraag en waarmee kan ik je nog helpen?

Ik hoor graag van je.

 


Dit is niet gek maar juist de bedoeling. Als je al een abonnement had besteld is dat al doorgegeven aan KPN Netwerk NL zodat zij tijdens het afmonteren van de kabel ook meteen de verbinding in de centrale maken en deze NT ophangen.

KPN Netwerk NL behoort ook juist te komen voordat de woning opgeleverd is (als netbeheerder) dus alles klopt hier.

Dit is precies zoals dat bedoeld is. Heel fijn dat het ook een keer goed nieuws is hier met een nieuwbouw woning. Meestal gaat het over niet opgeleverde aansluitingen namelijk…

 

Zodra je de experiabox aansluit op deze NT gaat het derde lampje ook groen branden en start je abonnement .


Hi Bram, welkom op het forum. 

Dit ziet er allemaal goed uit. Ik lees, erken en herken alles wat hier staat. Wat is precies je vraag en waarmee kan ik je nog helpen?

Ik hoor graag van je.

 

Het ging mij erom, dat aan de telefoon mij is verteld dat ik zelf eerst een monteur moet laten komen om de glasvezel aan te sluiten. Dus ik heb hiervoor een afspraak gemaakt en er bleek al iets bleek te hangen. Ik wist niet zeker of dat goed was. Maar fijn om te horen dat het zo goed is. Zit er nog verschil tussen de twee kastjes zoals bij mij op de foto? Ik heb mijn experiabox aangesloten, zou mijn abonnement dan meteen in moeten gaan? Want mijn contract zegt 26 maart. Want ik krijg nu een melding dat de aansluiting nog niet bekend is in het systeem. 


Dit is niet gek maar juist de bedoeling. Als je al een abonnement had besteld is dat al doorgegeven aan KPN Netwerk NL zodat zij tijdens het afmonteren van de kabel ook meteen de verbinding in de centrale maken en deze NT ophangen.

KPN Netwerk NL behoort ook juist te komen voordat de woning opgeleverd is (als netbeheerder) dus alles klopt hier.

Dit is precies zoals dat bedoeld is. Heel fijn dat het ook een keer goed nieuws is hier met een nieuwbouw woning. Meestal gaat het over niet opgeleverde aansluitingen namelijk…

 

Zodra je de experiabox aansluit op deze NT gaat het derde lampje ook groen branden en start je abonnement .

Ah fijn om te horen. Ik heb de experiabox aangesloten, maar krijg de melding dat mijn aansluiting nog niet bekend is in het systeem. Moet ik dan toch wachten totdat 26 maart mijn contract ingaat? 


Dan snap ik het nu iets beter. Nog even een laaste vraag. Heb je alle 3 kastjes die hierboven op de foto's staan in je nieuwe woning in dezelfde meterkast? Of is alleen de bovenste van je nieuwe huis?

Wat het signaal betreft zul je inderdaad moeten wachten tot het abonnement ingaat. 


Ik heb alleen de experiabox en het kastje zoals op de bovenste foto. Ik heb wel nog een NT kastje onaangesloten die in het pakket zit zoals op de tweede foto.


Ok, dan is het goed. Ik zie dat lampje Glas ook netjes brandt dus er is licht op de lijn. Dan is het even afwachten tot het signaal geleverd is.


Oke top! Dus ik kan de monteur afzeggen? Bedankt in ieder geval


Is dat een volledige installatiemonteur? Daar twijfel ik namelijk nog even over, over de plaatsing van het kastje ernaast. Zou je je KPN profiel willen aanvullen met alle relevante gegevens en hier een seintje willen geven als je dit hebt gedaan? 

Laat die monteur voor nu gewoon komen, aangezien hij niet is geannuleerd verwacht ik dat hij nog iets klaar moet maken voor je verbinding. Als je het annuleert zal het een karwei worden om het toch in te plannen als dat toch nodig is.


Ik heb het een en ander aangevuld


@Alex_P Dit is het. Meer wordt het niet. Geen idee waarom er een (oude) NT in het pakket zat. Het is ook geen GPON anders had deze (goede) NT geen glassignaal gehad.

Als het een verhuizing is zal het abonnement inderdaad pas op 26 maart ingaan. Bij een nieuwe klant gaat het direct bij activeren van de Experiabox. Is mijn ervaring.


Nog een vraag die mij te binnen schiet. Ik had nog van een geannuleerde contract de aansluit doos liggen. Nog steeds geen bericht gehad over retourneren. Nu krijg ik net bericht dat mijn aansluitdoos onderweg is. Kan ik deze gewoon weigeren? aangezien ik al een pakket heb? Of zijn die dingen genummerd aan je contract. 


Dank voor de opheldering Ward. Wat de aansluitdoos betreft; deze mag je weigeren. Ze zijn niet genummerd of gekoppeld aan je abonnement. Laat het me hier weten mocht je ooit nog een verzoek krijgen om te retourneren. 


Bedankt. Dan Stuur ik deze morgen retour. Ik ben trouwens een nieuwe klant. Ik ga wel verhuizen maar ben nieuw bij de KPN. Zou mijn internet het nu dan wel al moeten doen?


Nee, helaas niet. Ik zie dat het signaal op de 26ste actief zal worden van onze kant. Nog even afwachten dus.


Ik heb het idee dat in het pakket wat ik nu heb een oude ontvanger heb zitten? Een vriend van mij heeft een veel kleinere variant. Klopt dit?

 


Bijzonder. Dit lijkt inderdaad op een oude ontvanger ja. Maar misschien is dat omdat de nieuwe nu ff niet geleverd worden vanuit China. Of weet ik veel welke ander verweggistan land...


Welk jaartal staat er onderop op het stickertje? 


Dat zou ik van de week even moeten kijken. Dit pakket ligt echt al paar maanden bij mij thuis. Ben dan toch benieuwd wat er in het andere pakket zit.


Als dit uit een doos komt die u al een paar maanden in huis hebt, dan is het niet zo heel vreemd dat het een Arris is.

Maar ... u heeft er wel een behoorlijk rommeltje van gemaakt zo. Eerder al internet aangevraagd, apparatuur ontvangen en toch weer geannuleerd? 


De enige die er een rommel van gemaakt heeft is de KPN. Ik heb met de black Friese actie een abonnement afgesloten voor mijn nieuwbouw woning. Hierbij kreeg ik een gratis tv. Echter werd de oplevering van mijn huis een maand vertraagd. Dus toen wilde ik graag mijn contract datum een maand opschuiven. Aangezien dit niet mogelijk was, moest ik dit annuleren en een nieuw abonnement aanschaffen. Hierbij werd mij verteld dat ik de KPN moest bellen en dat ik alsnog de tv kon ontvangen. Toen ik terug belde om dit allemaal te regelen kreeg ik te horen dat ikzelf het contract keihard had geannuleerd en de tv actie er niet meer was. Niet echt een hele fijne medewerker aan de lijn gehad trouwens. Hier was ik natuurlijk verbaasd over. Uit eindelijk heeft een andere medewerker mij keurig geholpen en diverse compensaties aangeboden. Maar dat is dus de reden dat ik opgescheept zit met nog een pakket. Ik heb ook de KPN laten weten dat ik al een pakket heb. (Waar ik tot op heden nog geen retour melding van heb ontvangen) Echter kunnen ze het niet zo krijgen dat het tweede pakket geannuleerd wordt. 


Dan snap ik het nu iets beter. Nog even een laaste vraag. Heb je alle 3 kastjes die hierboven op de foto's staan in je nieuwe woning in dezelfde meterkast? Of is alleen de bovenste van je nieuwe huis?

Wat het signaal betreft zul je inderdaad moeten wachten tot het abonnement ingaat. 


de 2e foto is van mijn meterkast wat ik jaren geleden had 100mbit verbinding (1 lampje oranje)

deze zelfde NT heb ik goed draaien met 500/500 glas verbinding (3 lampjes groen)

wat op de eerste foto staat is een nt wat mij niet bekend is en denk ik vervangen moet worden

of het moet een nieuwer model zijn maar ik ken hem niet

 


correctie

de zte f3100 is de nieuwe media converter

zoals op de foto 1 te zien is

dus plug en play mogelijk zonder monteur


Ik heb het idee dat in het pakket wat ik nu heb een oude ontvanger heb zitten? Een vriend van mij heeft een veel kleinere variant. Klopt dit?

 

Dat klopt. Als je géén 4K-televisie hebt aangevraagd, kan men een HD-decoder sturen. Deze worden gewoon nog uitgegeven. Zijn prima decoders, al zijn ze inderdaad iets groter dan de 4k-decoders.