Skip to main content

Afgelopen week kwamen twee werknemers van Volker Wessels om het glasvezelaansluitpunt in de meterkast aan te leggen. Ik neem tenminste aan dat ze voor Volker Wessels werkten maar ze kwamen in een gewone personenauto. Nu is het zo dat vanuit mijn meterkast mantelbuizen naar buiten lopen en dat is volgens de huidige voorschriften de manier om telecom en andere bedrading naar binnen te krijgen. Maar dat zagen de werknemers van Volker Wessels anders. Zij wilden een gat in mijn tegelvloer boren, onder de drempel door naar buiten. En dan de glasvezelkabel een stuk langs de muur en met weer een boorgat de meterkast in. Op mijn uitleg dat dit via de mantelbuis moest zeiden ze dat dat niet was wat ze wilden doen. Dan moesten ze wel een gat van 1.5m graven (onzin) en er zou puin liggen (nog meer onzin). Ze wilden zich er gewoon met een Jantje van Leiden vanaf maken.

Wat een stelletje prutsers. Weet Volker Wessels niet wat de richtlijnen zijn? En waren dit onderaannemers van onderaannemers. En hoe belachelijk is het dat ik de juiste methode aan die mensen uit moet leggen? Geklaagd en gebeld met KPN en Volker Wessels maar zonder het gewenste resultaat.

Wat moet ik in vredesnaam doen om die glasvezel op de correcte manier mijn meterkast in te krijgen?

U moet het zelf doen. Daar komt het gewoon op neer. Zelf die buis opzoeken buiten. Dat gat graven dus. Want hun doen het niet. Hun kiezen de makkelijkste route. 

Bij mij wilden ze ook zo naar buiten boren. Ik wilde het via de kruipruimte. Hun wilde de kruipruimte niet in. Dus ik ben zelf de kruipruimte in gegaan. Maar anders was het nooit gebeurt zo als ik wilde.


U moet het zelf doen. Daar komt het gewoon op neer. Zelf die buis opzoeken buiten. Dat gat graven dus. Want hun doen het niet. Hun kiezen de makkelijkste route. 

Bij mij wilden ze ook zo naar buiten boren. Ik wilde het via de kruipruimte. Hun wilde de kruipruimte niet in. Dus ik ben zelf de kruipruimte in gegaan. Maar anders was het nooit gebeurt zo als ik wilde.

Dat is echt wel kolder Nick. KPN of de collega’s van onze netwerkafdeling zijn gewoon verantwoordelijk voor een nette aansluiting. Als meneer een buis naar buiten heeft (geen geribbelde want dan blijft hij vast hangen) en die is breed genoeg kan de vezel daar mooi doorheen worden gelegd. Uiteindelijk is de woningeigenaar in de lead hoe het gebeurd. @topicstarter ik zou vooral even bellen met KPN afdeling Netwerk voor het maken van een nieuwe afspraak. Telefoonnummer: 0880063744

@Ward_ heeft misschien een toevoeging maar ik denk het niet.


Ik heb zeker wel een toevoeging: Ten eerste zijn er geen regels of NEN normen voor zoals de vraagsteller bedoelt. Niet bij bestaande bouw verglazing in ieder geval. Ook niet in het contract tussen VWT en KPN.

Dan is het nog zo dat die mantelbuizen al in gebruik zijn. Die van electra, gas en water mogen absoluut niet gebruikt worden voor glasvezel. Die van Coax (meestal Ziggo) ook niet zomaar zonder toestemming vooraf te vragen.

Blijft alleen nog de mantelbuis van KPN zelf over en die is niet altijd (vaak niet) te gebruiken omdat de koperkabel deze buis al te veel gevuld houdt.

Alle genoemde mantelbuizen die in gebruik zijn, zijn eigendom van de netbeheerder, niet van de pand-eigenaar (horizontale natrekking). Dus nee, de bewoner heeft niet altijd het laatste woord.

Voor de duidelijkheid: ik ben zeker voor het gebruiken van een mantelbuis als deze beschikbaar is, maar ik wil benadrukken dat het niet zo zwart-wit is als @Mart58 schetst.

 


https://community.kpn.com/members/ward-255469  en https://community.kpn.com/members/ik-combineer-360231

Het zit zo: de mantelbuizen zijn van de eigenaar van de woning en die is daar verantwoordelijk voor. De kabels zijn van de netwerkleverancier. Dus de KPN kabel die mijn huis binnenkomt is van KPN.

Wij hebben geen kruipruimte die toegankelijk is en daar zijn nu normen voor, hoe de meterkast wordt ingedeeld en hoe die bereikt kan worden: NEN2768. Op de website van bijvoorbeeld Enexis kun je een document vinden dat uitlegt hoe het zit. Voor de plaatsing van mantelbuizen zijn dus regels, zie de volgende link

https://www.enexis.nl/meter/richtlijnen-meterkast-en-bouwkast

En inderdaad, elektra, gas en water hebben hun eigen buis en die mogen niet voor nog iets anders worden gebruikt.

In mijn woning liggen drie mantelbuizen, gladde van 5cm diameter. Die zijn in gebruik door KPN, Ziggo en Enexis. Ook zijn er twee grotere buizen voor de stadsverwarming. Ik heb de buis van KPN met een inspectiecamera bekeken en die glasvezel kan er gemakkelijk bij. De enige reden waarom Volker Wessels dat niet wil doen is omdat ze dan een gat moeten graven van 60cm en ook opletten dat ze geen kabels beschadigen. Blijkbaar teveel werk. En als toppunt hebben ze aan hun baas gerapporteerd dat het aanleggen technisch onmogelijk is. 

Als eigenaar heb ik wel degelijk het laatste woord: ik hoef geen glasvezel van KPN. Ik kan ook overstappen naar Ziggo, die kabel ligt er al. Maar ik wil graag die glasvezelkabel hebben maar dan wel op een goede manier en zonder schade aan te richten.

En dat telefoonnummer van KPN daar wordt je gek van. Voor het maken van een nieuwe afspraak kom je gewoon weer bij Volker Wessels terecht en daar krijg je een telefoniste die alleen maar afspraken maakt en verder van niets weet.


Zodra die mantelbuis is gevuld met een kabel of leiding wordt deze automatisch eigendom van de netbeheerder. Sorry, maar zo is het. Daarom noemde ik horizontale natrekking.

Anders zou jij als eigenaar toestemming kunnen geven aan VWT om de mantelbuis van de electra kabel te gebruiken. Of zoiets. 

Verder refereer je nu aan richtlijnen voor nieuwe meterkasten of nieuwbouwwoningen. Dat geldt hier dus niet. 

 

Maar verder heb je gelijk hoor. VWT zou gewoon die mantelbuis moeten gebruiken. Ook veel minder kans op schade en zo. 


Oké, dat van die horizontale natrekking had ik niet begrepen, en inderdaad dat is logisch.

Dus KPN heeft al een mantelbuis. Dan kom ik terug bij mijn originele vraag: hoe krijg ik KPN/VWT zo ver dat ze die ook gaan gebruiken voor de glasvezelkabel?


Dat is echt wel kolder Nick. KPN of de collega’s van onze netwerkafdeling zijn gewoon verantwoordelijk voor een nette aansluiting.

Maar hier kwam een - waarschijnlijk ingehuurderde - werknemer van Volkertwessels langs. Zo was dat bij mij ook. Busje waar niks op stond. 0,0 werkmotivatie. Als ik zelf de kruipruimte niet ingegaan had, dan hadden ze bij mij ook zo weer weggegaan.

En als toppunt hebben ze aan hun baas gerapporteerd dat het aanleggen technisch onmogelijk is. 

Ziet ze er nu nog maar weer eens bij te krijgen. Ik denk dat da helemaal niet meer gaat gebeuren zolang Volkertwessels bezig is met het project. Als Mart naar KPN belt, dan verwijst deze Mart door naar Volkertwessels. En Volkertwessels zal stug vol blijven houden dat het niet kan. Want dat hebben ze nu in hun systeem staan.


Reageer