Skip to main content

vandaag 75 minuten aan de telefoon gehangen met Leonie, Ik hem bedraad 200Mbps, gemeten.

met wifi kom ik niet verder dan 45 Mbps, en dit is evenveel als ik heb bij mijn 100Mbps abonnement.

Dit kan online blijkbaar niet opgelost worden. Nu wordt ik verplicht om een monteur te laten komen, waarbij waarschijnlijk voor mij kosten aan verbonden zijn terwijl ik er van overtuigd ben dat het modem gewoon niet goed functioneert.

Hoe lossen we dit op, zonder dat het mij geld kost?

Hallo @toon.lammers, welkom op het KPN Forum!

Ik snap dat je op zoek bent naar een oplossing om jouw wifi verbinding te verbeteren. Het beste advies dat ik je kan geven is om onze Wifi Manager te gebruiken. Wifi is namelijk heel erg afhankelijk van de omgevingsfactoren en ieder huis is anders. Daarom geeft onze Wifi Manager advies op maat aan de hand van vragen en metingen op locatie. De Wifi Manager heeft bijna 100 verschillende resultaten. Daarvan kunnen er 1 of meer dé oplossing voor jouw situatie zijn.


Beste Denise,

bedankt voor je reaktie.

Ik heb alle 100 mogelijkheden uitgeprobeerd, ik ben er van overtuigd dat het modem de oorzaak is maar KPN wil me geen nieuw modem sturen dus ga ik weg binnenkort weg bij KPN en op zoek naar een betere provider.

Ik heb namelijk in het verleden wél de 100 Mbps gehaald met de wifi, en toen hing hij nog in de meterkast. 

Het is toch niet normaal dat je bij een abonnement van 200Mbps maar 40 Mbps wifi hebt? 

of ben ik nou gek?

En dan meet ik de wifi op 50 cm van het modem, zonder een enkele hindernis.

op dit moment gemeten haal ik 26,9 Mbps download en 15,8 upload in de huiskamer.

en 25,8 Mbps download en 31,6 Mbps upload op 50 cm van het modem???

 

Met vriendelijke groet,  Toon Lammers.


Hmm. Je zou wat meer verwachten inderdaad. Het komt wel binnen want je meet het bedraad wel.

Overigens is voor 'normaal’ gebruik niet zoveel nodig. Een HD stream van Netflix is bijvoorbeeld 5 Mb/s. En bij kpn tot 14,2 Mb/s (indien je al de nieuwste box gebruikt én via wifi).

Ik ben wel benieuwd welk modem je van kpn momenteel hebt.


mijn modem is de KPN box 12 .

het is niet de vraag hoeveel ik nodig heb maar hoeveel ik recht op heb en daadwerkelijk krijg.

en mijn wifi is gewoon traaaaag.

mijn tv's heb ik bekabeld aangesloten en ook daar heb ik soms wel eens even kort alleen maar een zwart scherm.

overigens zou de box moeten draaien op 5 GHZ en alle aangesloten apparaten geven aan dat ze op 2,4 GHZ draaien.

Mijn laptop kan draaien op 802.11ac en krijgt 802.11c, dus dat klopt ook al niet.

 


Het was toch zo dat als de monteur constateert dat het probleem in kpn apparatuur zit, je niks hoeft te betalen?


Recht op wifi heeft u niet. U betaalt voor een goede bekabelde verbinding tot en met het modem.  Wifi is een service. Heeft u een switch in het netwerk of draadloze verbindingsets? Omvormer van zonnepanelen wellicht? Vertel zoveel mogelijk over uw netwerk na het modem. 


Kan ik het KPN modem probleemloos vervangen door een ander modem?


Niet geheel probleemloos als je ook tv van kpn hebt. Heb je geen tv en geen vaste telefoon dan kan je gewoon een modem naar keuze nemen.

Zie http://kpn.com/eigenmodem 

Voor tv moet in ieder geval IGMP Proxy en VLAN 4 ondersteunt / mogelijk zijn.

Een los, extra, wifi punt is een goedkopere oplossing bij niet overal wifi in de woning. Bedraad verbonden met het modem.


bedankt voor alle hulp.

ik weet nu dat ik er mee zal moeten leven of van provider moet veranderen.


Een eigen modem in combinatie met KPN TV kan wel. Mocht je het anders begrepen hebben.

Maar hij moet wel IGMP proxy en vlan 4 ondersteunen. Qua wifi bij voorkeur “multicast to unicast” voor de ontvanger via wifi.