Skip to main content

Wat zie ik nu? Is de oranje kleur mantelbuis voor glasvezel op?

 

Zal wel Ziggo zijn zeker?


Hallo @gensnet  en @Nick83 , het kan ook het proefproject in de wijk Dukenburg in Nijmegen zijn waar geëxperimenteerd wordt met gerecyclede materialen.

 


Zie ik het nu goed, is die buis vierkant?


Zie ik het nu goed, is die buis vierkant?

Misschien 4 dunnere bij elkaar in 1 groene seal ofzo? Of zeg ik nu iets raars?


Zie ik het nu goed, is die buis vierkant?

Dàt zie je goed. Het is mij nog niet opgevallen. Ik heb niet het idee dat deze mantelbuis van ziggo is. 't Zou overigens niet de eerste keer zijn dat bedrijven die glasvezel aansluiten elkaar in de weg zitten…… In mijn herinnering heeft ziggo hier al jaren geleden glasvezel aangelegd tot aan een wijkkast en is het laatste stukje naar huis nog coaxkabel.


Hallo @gensnet , @wjb en @Nick83 , onderstaand een paar mantelbuizen en de eigenlijke glasvezel:

Geheel rechts een zeshoekige mantelbuis van een niet_KPN-glasvezelaanbieder, 2e van rechts mantelbuis van Reggefiber (staat op de buis) die in de stoep ligt, 3e van rechts dunnere mantelbuis die van de stoep naar de huizen gaat en geheel links de eigenlijke glasvezelkabel inclusief mantel, zoals die meestal via de meterkast binnenkomt:

Diverse mantelbuizen plus glasvezelkabel

 


Ik heb wel het idee dat deze groene vierkante mantelbuis van de kpn is. Dat ze deze groene vierkante mantelbuis gebruiken als hoofdglasvezel naar de oranje mantelbuis. Vroeger gebruikte de kpn namelijk groene buis voor glasvezel.

En waarom denk ik dat deze groene vierkante mantelbuis óók van de kpn is? De diepte van glasvezel is 60 cm. en er komt eerst 30 cm. grond op die glasvezel en dan een hele strook oranje gaas en daarna maken ze het gat dicht met een stamper. Nu steekt dat oranje gaas soms boven de grond uit en de kpn gebruikt óók dat oranje gaas. Hieronder een dichtbij opname van het begin van zo'n groene vierkante mantelbuis.
 

 


 

https://lqkunststoffen.nl/producten/prefab/


Kan de nog niet aangesloten glasvezel wel tegen sneeuw?