Skip to main content

Hallo,

ik heb eergisteren KPN sneller internet buitengebied aangevraagd en gisteren al het modem binnengekregen. Tijdens het gesprek via 0800 0402 is mijn abonnement veranderd om dit toe te kunnen voegen en is ook besproken dat ik graag mijn externe antenne aan wil sluiten, wat zou kunnen. 

Vandaag de doos uitgepakt en ik heb helaas de (oude) versie van het Sagem modem ontvangen zonder de mogelijkheid om de externe antenne aan te sluiten .

Ik heb 2 vragen:
1) Kan iemand me helpen om het 4G modem om te wisselen voor de versie waarop ik de externe antenne aan kan sluiten ?
2) Mag ik de modem zonder antenne al aansluiten totdat de nieuwe binnen is, of kan ik hem daarna niet meer zo maar wisselen voor de nieuwe modem en de simkaart overzetten ? 

Alvast bedankt,

William

Voer even in je profiel je gegevens in, dan kan een moderator direct voor je aan de slag. Kan een dag of wat duren voordat een moderator reageert.

Op vraag 2; ja, je kunt hem al aansluiten.


Bedankt voor je antwoord.

Heb in het verleden al vaker hulp gehad via dit forum, dus profielinfo zou compleet moeten zijn als het goed is.
Hoop dan binnenkort wat te horen van een moderator op de vragen.

Vriendelijke groeten,
William


Hoi @williamb. Ik heb navraag voor jou gedaan en moet je vertellen dat wij alleen nog sneller internet buitengebied modems uitleveren met interne adapters. Er is helaas ook geen enkele mogelijkheid nog om jou te voorzien van (een ouder!) sneller internet buitengebied modem met externe antenne of de mogelijkheid er een externe op aan te kunnen sluiten.


@Nico_  de eerste 4G modem voor Sneller Internet Buitengebied was een modem zonder de mogelijkheid om hier een antenne op aan te sluiten (deze heb ik namelijk). De daarop volgende was er een waar je de buitenantenne op aan kon sluiten. En volgens jou wordt deze dus niet meer geleverd? Wel vreemd, omdat volgens jullie eigen website deze nog steeds geleverd worden. 
 

 


@Nico_  de eerste 4G modem voor Sneller Internet Buitengebied was een modem zonder de mogelijkheid om hier een antenne op aan te sluiten (deze heb ik namelijk). De daarop volgende was er een waar je de buitenantenne op aan kon sluiten. En volgens jou wordt deze dus niet meer geleverd? Wel vreemd, omdat volgens jullie eigen website deze nog steeds geleverd worden. 
 

 

Dat is het antwoord wat ik zojuist vanuit ons logistiek centrum als antwoord heb gekregen. Buiten gebied modems met antennes of de mogelijkheid om er een antenne op aan te sluiten worden niet meer uitgeleverd :disappointed_relieved:


@Nico_ 

Weet je het zeker, want er waren in de volgende volgorde modems in het verleden:

  1. Huawei 4G met mogelijkheid voor externe antenne
  2. Sagecom 4G modem zonder mogelijkheid voor externe antenne
  3. Sagecom 4G modem met mogelijkheid voor externe antenne

Het lijkt me gek dat ze nu weer terug zijn naar optie 2 , misschien een misverstand waardoor het logistiek centrum denkt dat ik om een witte Huawei vraag ?

Ik zit namelijk ver van de mast (3.3 km) en heb met externe antenne veel stabieler signaal is in het verleden gebleken.

Vriendelijke groeten,
William


Hier trouwens een actuele link die dit bevestigd:
https://www.kpn.com/service/mobiel/instellen/dongel/sagemcom-fast-4360-air.htm

Ik vermoed dat er een misverstand is, zou erg fijn zijn als de mijne omgewisseld werd.
Er zijn op het forum ook diverse posts te vinden, waarbij in het verleden een dergelijke omwisseling is gebeurd.
Schijnt alleen dat de simkaart niet over te zetten is, maar aan het apparaat is gekoppeld, dus een eventueel ander 4G modem inclusief een andere geactiveerde simkaart dient te zijn.

Vriendelijke groeten,
William


Ik zal het nogmaals voor je uitzetten, zodra ik meer weet hou ik je op de hoogte!


Heel fijn, dankjewel!


Hallo,

vandaag mijn internet buitengebied 4G modem (Sagem zonder externe antenne optie) aangesloten (in afwachting van een ander modem met antenne optie)

Alle lampjes op het modem branden blauw, UTP poort lampjes knipperen, maar de internet snelheid is niet hoger.

0800-0402 gebeld, 2 personen aan de telefoon gehad, maar kom niet verder. Eerste verbrak de verbinding door mijn modem zonder overleg op afstand te resetten naar fabriekinstellingen (vermoed ik, want wachtwoord was er uit en al mijn port forwards zijn weg)  :(
Daardoor werd de telefoonverbinding verbroken en werd ook niet teruggebeld.
 

Tweede persoon ging even navragen en terwijl ik naar het wachtmelodietje luisterde verbrak de verbinding. Ook door deze werd ik niet teruggebeld.

Ik ga het maar proberen via het forum. Kan ik ergens checken wat er mis is ?
Wat is het IP adres van deze 4G modem zodat ik kan pingen ? Kan ik zien in de experiabox of hij het zou moeten doen ? 

Ik zie in de Experiabox V10:

  • Bij status / geavanceerd / tabblad 3g/4g bij dongelinformatie: Sluit eerst je 3g/4g apparaten aan
  • Bij internet / tabblad 3g/4g staan wel een aantal parameters ingevuld

Kan iemand me helpen ?

Vriendelijke groeten,
William

 

 

*admin: samengevoegd met je bestaande topic


De info in de GUI van de Experiabox gaan over een LTE/3G dongle aan de USB poort van de Experiabox en hebben niets te maken met het Sagemcom 4G buitengebied modem.

Het adres van het Sagemcom modem is 192.168.2.252. Wat zie je als dit in een browser ingegeven wordt?

Het activeren kan soms een dag duren. Hoeveel streepjes (blauwe lampjes) 4G signaal is er?


Er staat volgens mij op de doos dat het activeren 24 uur kan duren, maar meestal wel eerder.

Zowel je v10 als het 4g modem resetten kan helpen. 

192.168.2.252 is inderdaad het ip adres wat het moet wezen, en hij moet altijd direct met je v10 worden aangesloten. Zonder switch of wat ook ertussen.

Een aantal speedtests kan triggeren dat het 4g modem gaat bijschakelen.

 

Is er wel een goed 4g signaal waar je woont?


@Ernst-Jan  Bedankt voor de informatie, ik moet blijkbaar niet in de Experiabox V10 zijn om te zien wat er mis is.
Als in in het Sagemcom modem kijk via 192.168.2.252 zie ik dat hij verbonden is met het internet, maar dat hij (bij de statistics) heel weinig data sent/received. 
Hij zou geactiveerd moeten zijn, heb de datum van de sticker op de doos aangehouden en ook nog een mail van KPN gehad dat het gisteren beschikbaar was (en zijn nu een dag verder).
Qua blauwe lampjes 4G signaal : ze branden alle 3.

@DennisA78 Gisteren is mijn Experiabox V10 gereset, vandaag heb ikzelf het Sagecom modem 2x gereset (stroom eraf, wachten met UTP kabel los, stroom erop tot alle lampjes branden, UTP kabel erin en ook hetzelfde terwijl de UTP kabel er gewoon steeds in bleef)
Ik heb tientallen speedtests gedaan, triggerde bijschakelen van de 4G niet.
Ik heb 3 lampjes signaal, ik zit 3382 meter van de 4G mast waarop ik richt, maar modem staat 8 meter hoog voor een enkel glasraam, dus moet kunnen. (weet alleen uit ervaring dat stabieler met externe antenne, maar ik wacht nog op 4G modem omwisseling)

M.a.w. het 4G modem draagt duidelijk niks bij op dit moment om aan de 50 mbps download te komen, terwijl ik voorlopig niks kan zien waaraan het zou moeten liggen. Hopelijk hebben jullie nog ideeën !

Vriendelijke groeten,
William


Resetten is niet uit en aan, maar met het pinnetje achterop ingedrukt houden.

Ok dus je richt hem wel de goede kant op. Is deze site je bekend?

Wellicht helpen de antennes, en anders buiten antenne inderdaad. 


@williamb, ik heb opnieuw als antwoord gekregen dat wij alleen nog de variant uitleveren zonder de optie tot externe antenne. Nou wil het toeval dat ik nog wat magie in mijn vingers heb en ergens via via tussendoor achter deurtjes jou een  SIB modem kan toesturen met de optie tot het aansluiten van een externe antenne. Je krijgt hier nog een bericht over qua verzending. Laat je mij je bevindingen nog wel even weten zodra je die ander binnen hebt?


Ik kom er nog 1 keer alvast aan, ik heb ook alvast een retourdoos toegestuurd voor het SIB modem wat je nu hebt, deze moet uiteraard dan wel weer terug naar ons zodra je de andere hebt. Alvast bedankt ook voor de medewerking hier in :D


@DennisA78 : reset via resetknopje 20 seconden ingedrukt houden en verder niks doen, zorgde er i.d.d. voor dat het 4G modem nu wordt bijgeschakeld!  Bedankt voor de tip.

@Nico_ GEWELDIG!  Handig zulke magie ;)  en dat je de moeite wilt nemen mij zo goed te helpen.
Ik zorg er uiteraard voor dat de oude netjes wordt geretourneerd, zodra de nieuwe werkt.

Dank jullie wel!

Vriendelijke groeten,
William


@DennisA78 : reset via resetknopje 20 seconden ingedrukt houden en verder niks doen, zorgde er i.d.d. voor dat het 4G modem nu wordt bijgeschakeld!  Bedankt voor de tip.

@Nico_ GEWELDIG!  Handig zulke magie ;)  en dat je de moeite wilt nemen mij zo goed te helpen.
Ik zorg er uiteraard voor dat de oude netjes wordt geretourneerd, zodra de nieuwe werkt.

Dank jullie wel!

Vriendelijke groeten,
William

Mooi dat het nu werkt. Wat is nu je snelheid? Hier wisselend tussen 25 en 50 Mbps bovenop VDSL (17 Mbps).

Reken er op dat het omwisselen wordt bij een post.nl punt. Dus dat je het nieuwe modem krijgt als je daar de oude inlevert.


@Ernst-Jan Snelheid varieert,  zit op een kleine 20 mbps gemiddeld meer, maar ga even goed kijken wanneer ik de modem binnen heb met externe antenne-optie, dan zal het stabieler en naar verwachting beter zijn.

Zeer blij mee.

Vriendelijke groeten,

William


@DennisA78 : reset via resetknopje 20 seconden ingedrukt houden en verder niks doen, zorgde er i.d.d. voor dat het 4G modem nu wordt bijgeschakeld!  Bedankt voor de tip.

@Nico_ GEWELDIG!  Handig zulke magie ;)  en dat je de moeite wilt nemen mij zo goed te helpen.
Ik zorg er uiteraard voor dat de oude netjes wordt geretourneerd, zodra de nieuwe werkt.

Dank jullie wel!

Vriendelijke groeten,
William

 

Reken er op dat het omwisselen wordt bij een post.nl punt. Dus dat je het nieuwe modem krijgt als je daar de oude inlevert.

Normaal gesproken wel met andere apparatuur, maar omdat dit via een behoorlijke omweg is gegaan niet. Dit pakket wordt aan de deur afgeleverd zonder bijkomende bezorgkosten. :grinning:


@Nico_ 

Modem en retourdoos kwamen keurig binnen en vandaag de boel aangesloten inclusief externe antenne.
Werkte allemaal direct prima en stabiel zover, (aansluiten en aanzetten en verder niks hoeven doen) dus helemaal blij mee.

Ik zal er zorg voor dragen dat het 1ste modem via de retourdoos binnenkort op de post gaat.

Nogmaals zeer bedankt voor je hulp!

Vriendelijke groeten,
William


Ah super om te lezen! Doet me goed dat je er blij mee bent :grinning:

Mocht je meer vragen hebben dan weet je mij/ons te vinden. Voor nu wens ik je nog een hele fijne dag toe en we zien vanzelf wel het 1e modem tegemoet komen.