Skip to main content

Weet iemand hoe het zit met de netwerkcapaciteit qua overcommitten van glasvezel (en hoe dat bij Ziggo zit)?

 

Bij XGS-PON neem ik iig voor het eerste stuk aan dat dat potentieel 1:3,2 is ( 10Gb delen met potentieel 31 andere gebruikers met 1 Gb verbinding), AON 1:1, maar daarna begint het pas echt interessant te worden... Bijv. de route tot aan AMS-IX…

Admin: Titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

Hallo @edwin.vdb , @NHendriks weet hier veel van, die wil je misschien wel wat uitleggen.

Ik heb hem even ingeseind.

 


  

Hallo @edwin.vdb , @NHendriks weet hier veel van, die wil je misschien wel wat uitleggen.

Ik heb hem even ingeseind.

 

Ik was al wat aan het tikken 😁


Bij PON-netwerken worden er twee typen netwerken van elkaar onderscheiden: MVP1 en MVP2. Op het type MVP1 worden er traditionele P2P-POP's gebouwd maar gebeurd het splitten in de pop, hier kom je uit op een ratio van 1:32. Bij MVP2 gaan er 48 vezels naar een OAP, dit is een passieve kast waar het nog eens 1:16 gesplitst wordt, de eind-ratio hier is 1:48 maar dit varieert een beetje per OAP. Op een PON OLT kunnen tot 16 lijnkaarten met 16 poorten geplaatst worden met in zijn totaliteit tot ruim 12.000 aansluitingen in de MVP2-ratio's. Dit zijn dan 16 lijnkaarten met 16 poorten. De uplink van de OLT is mij zo niet bekend.

AON is overigens niet 1:1, er zit wat meer achter en eigenlijk is het verschil met PON onderaan de streep niet heel groot, het is en blijft immers een gedeeld medium, nu deel je dan niet de aansluiting van de OLT (bij AON ‘ISAM’) maar de uiteindelijke uplink naar de core-switch is natuurlijk wel gedeeld. Op een AON ISAM kunnen maximaal 576 klanten aangesloten worden, dit zijn dan 16 lijnkaarten van 36 poorten. Deze ISAM's hebben een uplink van 10Gbit tot 40Gbit tot aan de core switch. Hier zal die uplink dus de bottleneck zijn maar gelukkig wordt dit strak gemonitord.

De uplink van een core-switch dieper het netwerk in is mij verder ook niet bekend, dat is het stuk waar ik nooit mee in aanraking kom maar volgens mij is het geen ‘enkele’ uplink. KPN is eigenaar van NL-IX en die hebben locaties in onze vier ZARA-panden die samen de backbone van het KPN-netwerk vormen. Ik acht het dan ook waarschijnlijk dat KPN niet direct op de AMS-IX zit maar via NL-IX maar dat kan ik natuurlijk ook fout hebben.


Hallo @NHendriks ,

Duidelijk verhaal, een ding snap ik niet: 

  

Bij MVP2 gaan er 48 vezels naar een OAP, dit is een passieve kast waar het nog eens 1:16 gesplitst wordt, de eind-ratio hier is 1:48 maar dit varieert een beetje per OAP. A...]

 

Dus die 48 vezels, daarvan worden er nu 3 gebruikt en gesplitst 1:16 zodat je op 1:48 (3x16) komt en de rest ligt er alvast op voor de toekomst? Of zit het anders?

 

AON is overigens niet 1:1, er zit wat meer achter en eigenlijk is het verschil met PON onderaan de streep niet heel groot, het is en blijft immers een gedeeld medium,

Klopt wat capaciteit betreft. Maar bij AON kan je nooit last hebben van de “buren”. Bij PON gaat het misschien al mis als de buren bijv. een AON NT aansluiten of de apparatuur zich niet goed aan de PON timesharing houdt… Met eigen modemkeuze is de kans van een inferieur product op de glaslijn groter… En omdat de splitter passief is, moet een monteur fysiek de kabel eruit gaan trekken om iemand volledig af te sluiten denk ik, dat kan niet via beheer op afstand. Dus jammer dat KPN van AON afstapt...

 

Wat ik me afvraag: dat PON is passief, dus geen stroom nodig om de signalen te splitsen en dat bespaart de KPN geld, maar aan de andere kant komt er op mijn glasvezellijn dus ook de data van de buren binnen, potentieel 10 Gbit terwijl ik 100 Mbit glasvezel neem. Is mijn ONT dan niet energie aan het verspillen doordat die 10Gbit aan data staat te verwerken (en 9,9 GBit weggooit) en maar 100 Mbit daadwerkelijk nodig heeft. M.a.w. die stroom die de KPN bespaart, ben ik die als consument niet extra aan het verbruiken om mijn eigen data uit de stroom te vissen? Ben benieuwd hoeveel stroom het nu echt bespaart t.o.v. AON, als je ook de (O)NT meeneemt...

 

Ik heb denk ik 2 Reggefiber glasvezels liggen (overgenomen door KPN-netwerk), volgens mij volgens AON aangelegd en binnenkort word ik op de glasvezel aangesloten; wordt dat dan toch (XGS)PON, of bestaat er een kans dat het AON blijft?


Hallo @edwin.vdb , aleen als je in een GPON gebied woont krijg je XGSPON, anders gewoon AON, is niet door elkaar te gebruiken, althans nog niet.

 


@edwin.vdb Haha, je bedoelt natuurlijk bij hoe dat bij KPN zit 😉

 

Verder interessante vraag


 

 

  Bij MVP2 gaan er 48 vezels naar een OAP, dit is een passieve kast waar het nog eens 1:16 gesplitst wordt, de eind-ratio hier is 1:48 maar dit varieert een beetje per OAP. A...]

Dus die 48 vezels, daarvan worden er nu 3 gebruikt en gesplitst 1:16 zodat je op 1:48 (3x16) komt en de rest ligt er alvast op voor de toekomst? Of zit het anders?

In totaal liggen er 96 vezels van City Pop naar een OAP, daar worden er 48 gebruikt om meerdere splitters te voeden om de maximaal 768 aansluitingen te kunnen voorzien van een verbinding.

 

 

AON is overigens niet 1:1, er zit wat meer achter en eigenlijk is het verschil met PON onderaan de streep niet heel groot, het is en blijft immers een gedeeld medium,

Klopt wat capaciteit betreft. Maar bij AON kan je nooit last hebben van de “buren”. Bij PON gaat het misschien al mis als de buren bijv. een AON NT aansluiten of de apparatuur zich niet goed aan de PON timesharing houdt… Met eigen modemkeuze is de kans van een inferieur product op de glaslijn groter… En omdat de splitter passief is, moet een monteur fysiek de kabel eruit gaan trekken om iemand volledig af te sluiten denk ik, dat kan niet via beheer op afstand. Dus jammer dat KPN van AON afstapt...

Mwah, met GPON bestond dit probleem inderdaad maar met XGS-PON is dat probleem niet aan de orde aangezien de hele andere lichtfrequenties gebruikt die je niet zo snel tegen zal komen als AON-apparatuur. Het is misschien jammer dat KPN afstapt van AON maar het maakt het upgraden van het netwerk veel gemakkelijker en goedkoper, kijkend naar de toekomst wanneer we bijvoorbeeld richting de 2.5Gbit-abonnementen gaan en dit misschien ook wel nodig hebben. 25GPON is al in de maak en Huawei werkt al aan 50GPON, dat is een flinke upgrade ten opzichte van het huidige XGS-PON. Het enige wat ik jammer vind aan de huidige netwerkstructuur die wordt aangelegd is de beperking in operators, KPN Wholesale blijft als enige over waardoor het voor een concurrerende provider mogelijk lastiger wordt om een eigen product op de markt te zetten.

 

 

Wat ik me afvraag: dat PON is passief, dus geen stroom nodig om de signalen te splitsen en dat bespaart de KPN geld, maar aan de andere kant komt er op mijn glasvezellijn dus ook de data van de buren binnen, potentieel 10 Gbit terwijl ik 100 Mbit glasvezel neem. Is mijn ONT dan niet energie aan het verspillen doordat die 10Gbit aan data staat te verwerken (en 9,9 GBit weggooit) en maar 100 Mbit daadwerkelijk nodig heeft. M.a.w. die stroom die de KPN bespaart, ben ik die als consument niet extra aan het verbruiken om mijn eigen data uit de stroom te vissen? Ben benieuwd hoeveel stroom het nu echt bespaart t.o.v. AON, als je ook de (O)NT meeneemt..

 Ja en nee. De totale hoeveelheid stroom die bespaart wordt is nog steeds gigantisch ten opzichte van een AON-netwerkstructuur. Ik kan zo niet de datasheet vinden van een Genexis P2110 die onder andere voor AON toegepast wordt maar ik kan wel de ZTE F3100 vinden die rond de 3W gebruikt volgens de datasheet, een XGS-PON ONT van Genexis verbruikt rond de 8W. Dat is meer maar doordat er minder ISAMs geplaatst moeten worden, minder POPs gebouwd, minder apparatuur om te koelen worden er nog steeds grote hoeveelheden energie bespaard.

 

 

Ik heb denk ik 2 Reggefiber glasvezels liggen (overgenomen door KPN-netwerk), volgens mij volgens AON aangelegd en binnenkort word ik op de glasvezel aangesloten; wordt dat dan toch (XGS)PON, of bestaat er een kans dat het AON blijft?

Als het een AON-netwerk is dan wordt dat op korte termijn geen PON bij KPN. Andere providers mogelijk wel maar dat ligt er maar net aan bij welke operator zij hun diensten in kopen. Hoewel er geen plannen voor zijn op dit moment zie ik het wel gebeuren dat op termijn alle AON-POPs omgebouwd gaan worden naar PON MVP1 waar het splitsen in de POP gebeurd in plaats van in een passieve straatkast. Dit is wel echt lange termijn visie maar ik voorzie wel dergelijke ontwikkelingen. 


Mwah, met GPON bestond dit probleem inderdaad maar met XGS-PON is dat probleem niet aan de orde aangezien de hele andere lichtfrequenties gebruikt die je niet zo snel tegen zal komen als AON-apparatuur.

 

Ah slim, zo voorkom je idd ook problemen 🙂

 

 Het enige wat ik jammer vind aan de huidige netwerkstructuur die wordt aangelegd is de beperking in operators, 

Ja, dat is eigenlijk de beste reden tegen de aanleg van PON-netwerken; totale vendor lock-in.

 

maar ik kan wel de ZTE F3100 vinden die rond de 3W gebruikt volgens de datasheet, een XGS-PON ONT van Genexis verbruikt rond de 8W.

 

Stroomverbruik is voor mij de voornaamste reden om het aantal apparaten te willen reduceren. Voor de Experiabox heb ik mogelijk al een goede vervanger gevonden. (Als de Parental Controls op de Experiabox goed zijn en men de USB-poort zou vrijgeven zodat ik er een SSD op aan kan sluiten, en het stroomverbruik is laag, was die Experiabox ook prima). De TP-Link Media Converter MC220L gebruikt trouwens maximaal 1.7 Watt, de MC901 1.5 Watt. Ik ben benieuwd welke MC ik krijg.

 

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat er geen technologische mogelijkheden te bedenken zijn om ethernet componenten energiezuiniger te maken. Niet op alle momenten van de dag is 1Gbps nodig. Alle WIFI-punten en switches en routers 's nachts uitzetten kan natuurlijk ook, maar dat is niet echt gebruiksvriendelijk en ook 's nachts/'s ochtends wil ik WhatApp berichten kunnen ontvangen. Een netwerkkaart kan terugschakelen naar 10MBit en toch nog enigzins operationeel zijn, waarom zou zoiets ook niet kunnen voor de modems, routers, switches, ap's etc. etc.

 

Als het een AON-netwerk is dan wordt dat op korte termijn geen PON bij KPN. Andere providers mogelijk wel maar dat ligt er maar net aan bij welke operator zij hun diensten in kopen. Hoewel er geen plannen voor zijn op dit moment zie ik het wel gebeuren dat op termijn alle AON-POPs omgebouwd gaan worden naar PON MVP1 waar het splitsen in de POP gebeurd in plaats van in een passieve straatkast. Dit is wel echt lange termijn visie maar ik voorzie wel dergelijke ontwikkelingen. 

Ja ik vrees het ook. Ik heb 2 glasvezels, dus ik hoop dat er tenminste 1 AON blijft 😉. In ieder geval hoop ik niet dat de bestaande glasvezels tussen straatkast en POP verdwijnen/ingekort worden bij overgang op PON; dat zou zonde zijn. Dan liever de splitters in de POP.


Zou je het trouwens merken als iedereen tegelijk gaat downloaden? Omdat je met (XGS-) PON toch een soort van deelt. En ja met AON ook maar dan is dat delen op een ander punt.


Zou je het trouwens merken als iedereen tegelijk gaat downloaden? Omdat je met (XGS-) PON toch een soort van deelt. En ja met AON ook maar dan is dat delen op een ander punt.

Theoretisch wel ja, als iedereen binnen dezelfde wijkkast ineens zwaar films gaat downloaden zou je kunnen merken dat de snelheid terugzakt, net als bij de kabel vroeger. Ik heb nu 8 maanden glasvezel, maar nog nooit iets gemerkt daarvan.

@janwilnl 


Zou je het trouwens merken als iedereen tegelijk gaat downloaden? Omdat je met (XGS-) PON toch een soort van deelt. En ja met AON ook maar dan is dat delen op een ander punt.

Bij iedere provider op iedere netwerkstructuur gaat dat merkbaar zijn. Op DSL misschien iets minder omdat daar makkelijker een grotere uplink te realiseren is ten opzichte van de afname. Alle netwerkstructuren zijn gedeelde netwerken, van kabel tot DSL tot glas tot fixed wireless en ga zo maar door. Stel inderdaad, iedereen op een bepaalde POP besluit om te gelijk een speedtest te draaien bij verschillende servers dan gaat de snelheid lager uitvallen.

En om nog even door te gaan over het ‘gedeelde netwerk’, juist omdat PON zo veel klanten bediend is het mogelijk om deze relatief goedkoop te upgraden. Ja, een PON OLT is duurder dan een ISAM maar nog steeds goedkoper dan 4 ISAMs zoals in sommige POPs staan waar nog steeds een lagere totale capaciteit aanwezig is op het gebied van aantallen klanten die aangesloten kunnen worden. AON gaat geen upgrades meer krijgen, hooguit dat ze de uplink opschalen maar verder is AON op dit moment uitgespeeld wat KPN Wholesale betreft.


Is het niet zo dat AON POP's op termijn omgebouwd worden naar MVP1 POP's? Lijkt me een logische strategie.


Is het niet zo dat AON POP's op termijn omgebouwd worden naar MVP1 POP's? Lijkt me een logische strategie.

Op termijn zal dat vast een keer. KPN heeft nu als prioriteit zoveel mogelijk glasaansluitingen uitrollen, als dat klaar is zal er in het netwerk vast het nodige aangepast worden, hogere snelheden, nieuwe technieken enz. enz.


Ik heb vandaag mijn AON glasvezel aansluiting gekregen met Genexis FiberXport OCG-GN-P2110-EU-1 op een FTU_GN01 (voormalig Reggefiber gebied). 

Zonder XPeriabox, die heb ik vervangen door een Synology RT1900ac, met dank aan @Babylonia . Internet en IP-TV lijkt goed te werken…

Qua energieverbruik heb ik nog geen datasheet kunnen ontdekken van de Genexis, maar de adapter is max 6 Watt, dus zal wel 3W of minder zijn. Wat is eigenlijk het verhaal achter die Genexis spullen? Googlen op internet geeft bar weinig resultaten; is het iets wat speciaal voor destijds Reggefiber is ontwikkelt?


Dat het speciaal voor Reggefiber ontwikkeld is kan ik me niet voorstellen. Welk "verhaal" wilt u er van weten dan? 


Reggefiber is nu KPNnetwerknl

KPN gebruikt gewoon standaard spullen, is ook het goedkoopste.

 


Voor de meeste hardware kan je het e.e.a. vinden op internet, bijvoorbeeld een datasheet, maar van de Genexis mediaconverter OCG-GN-P2110-EU-1 is vrijwel niets te vinden.  En het weinige dat te vinden is (16 getoonde Google hits, waarvan sommige ergens anders over gaan), leidt tot Nederlandse providers…

 

Dus vandaar dat ik me afvroeg of het een niche product is voor de Nederlandse markt.


Voor de meeste hardware kan je het e.e.a. vinden op internet, bijvoorbeeld een datasheet, maar van de Genexis mediaconverter OCG-GN-P2110-EU-1 is vrijwel niets te vinden….


Misschien als je direct contact opneemt met Genexis.
Er is een kantoor in Eindhoven:   https://genexis.eu/contact

(Eerder heb ik daar wel NT kastjes kunnen vinden op hun website).