Skip to main content

Sinds 11 mei 2021 heb ik mijn internetsnelheid van mijn KPN glasvezel compleet gewijzigd naar 1Gig.

Ik heb alle stappen gevolgd, waaronder herstarten en resetten van de Experia V10a modem.

Met een bekabelde aansluiting van een laptop op de Experia V10a haal ik een downloadsnelheid van ca

650 Mbps en upload ca 500Mbps.

De wifi snelheden op circa 2 meter verwijderd van het Expereria V10a modem zijn

ca 240 download en upload.

Vandaag heb ik contact gehad met de KPN helpdesk en die geven aan dat het normale snelheden zijn en niet beter kan bij een 1Gig/s abbo.

Ik heb geopperd dat het msschien aan het V10a modem ligt maar de medewerker wilde mij geen ander modem toezenden. Ik werd door haar verwezen naar de procedure van de WIFI-manager van KPN voor het aanvragen van een nieuw modem en het verbeteren van mijn internetsnelheid. 

 

Wat zijn jullie ervaringen met 1Gig/s abbonementen?

Welke snelheden halen jullie daarmee, bedraad en via wifi?

Weet iemand raad hoe ik mijn  snelheden kan halen?

De bekabelde snelheid heb je gemeten met een bekabelde pc of laptop direct aan het modem zonder aangesloten randapparatuur? 


Ja, de laptop heb ik bedraad aangesloten op het modem zonder randapparatuur


@Tjegg 

Dan klopt er iets niet

Hou er rekening mee dat kpn 1gbit alleen down heeft up is nog 500mbit

Ik haalde toen wel redelijk de snelheid

Maar weer terug op 500/500 gezet

 

 

 

 

 

 

 


Gezien het resultaat van de geposte speedtest, klopt er inderdaad iets niet bij mijn verbinding. Dat vermoedde ik al, maar de vraag is wat is de oorzaak ? 

@peter-keetfm : Welk modem heb jij en wat bedoel je met “maar weer teruggezet naar 500/500”?


@Tjegg gebruikt u dezelfde speedtest als de speedtest die Peter laat zien?


Ik gebruik een fritzbox 7590 

Met daar achter een netgear r9000

Als router

Daar zitten weer 2 switches tussen de vaste pc waar de speedtest op uitgevoerd is

Ik heb de 1gbit even getest

Ik vindt het totaal geen meerwaarde hebben omdat up nog 500mbit is

Gebruik jij de windows speedtest app 

Pak dan als server kpn A-dam 

 


De metingen heb ik gedaan met de Windows KPN glasvezel speedtest, server Amsterdam (foto) en met de windows speedtest van Ookla (geen foto gemaakt)

Helaas op beide speedtests haal ik het resultaat upload ca 650 Mbps en download - ca 500 Mbps (bedraad)

 


Is het al wel omgezet

Via https://www.kpn.com/service/mijnkpn/uitleg.htm kun je dat bekijken

Wat ook nog een mogelijkheid kan zijn is dat de laptop die snelheid niet aan kan

Bij mij moet het ook hoger kunnen

Maar ik heb er een lange kabel en veel tussen hangen

960_mbit_moet zat kunnen volgens mij 


De verbinding is la omgezet. Ik heb dat gecontroleerd in de app. De laptop die ik gebruik zou het wel moeten aankunnen. De kabel die er tussenzit is 2 meter lang.

Ik probeer het morgen te meten met een andere laptop, of pc.

Dank voorzover!


De metingen heb ik gedaan met de Windows KPN glasvezel speedtest, server Amsterdam (foto) en met de windows speedtest van Ookla (geen foto gemaakt)

Helaas op beide speedtests haal ik het resultaat upload ca 650 Mbps en download - ca 500 Mbps (bedraad)

 

Dat is dus een webgebaseerde speedtest. Probeer eens de app van Ookla. Die gebruikt volgens mij Peter ook. Toch?


Dit is wat ik ongeveer haal met mijn 1gbit abbo:

 

Ik heb indertijd overigens ook een V10a gekregen bij mijn 500/500 abbo, maar KPN vond het toch nodig om een v12 op te sturen bij mijn upgrade naar 1000/500. Maar ik heb het ding niet aangesloten omdat ik hier een Fritz!Box 7590 gebruik.

Bovenstaande test is overigens met een netwerkkabel (de enige manier om stabiel te testen). WiFi is altijd minder. Het snelste apparaat hier doet 700/550. De traagste haalt amper 300/300. WiFi is per definitie onbetrouwbaar om de snelheid te testen.