Skip to main content

Ik ben vanwege een glasvezel aansluiting in mijn woning recent overgestapt van Ziggo naar KPN.

Op mijn adres zou ik 1 Gig/s download moeten kunnen halen. Echter het de speedtest behaal ik slechts 95 mbps (12Mb/s) zowel bekabeld als via Wifi.

Ik heb alle apparatuur al van de stroom gehad, incl het glasvezelkastje, het heeft geen effect,

De klantenservice is niet bereikbaar en geeft alleen een link door met wat ik moet doen….wat te doen?

Hallo @xlisetx haal de glasvezelkast eens minimaal 2 minuten van de stroom en na herstart geef de router een fabrieks-reset.

Alleen bekabeld meten is zinvol, draadloos niet. Voor storingen is KPN 24/7 bereikbaar op nummer 0800 0402.

 


Hoi @xlisetx . Welkom op het forum.

Meet je nog steeds zo'n lage snelheid?

  • kabel rechtstreeks van de experiabox naar de laptop/pc?
  • Kan je laptop overweg met dit soort snelheden? (controleer de specificaties van je netwerkwerkkaart)
  • Gemeten met de ookla speedtest (die kun je in de windows store downloaden) ?
  • VPN uitgezet?
  • Router/Glasvezelkastje herstart?

 


Ja, dat heb ik gedaan. Denk dat ik een monteur moet laten komen??


Als je zeker weet dat het niet in jouw eigen apparatuur zit, is dat een optie.

Ik raad mensen wel altijd aan het op meerdere pc's / laptops te proberen. En altijd bekabeld uiteraard.  

Als de bottleneck namelijk wel in je eigen spulletjes zit dan kost de monteur geld en daar wil ik je voor behoeden. 


We hadden hiervoor Ziggo, daar hadden we geen problemen om 500 mb te halen, met dezelfde spullen.

Dus lijkt mij dat de kans dan klein is?


Leuk je even gesproken te hebben, @xlisetx .  We zijn alles nog een keer langsgelopen.  Er zit een switch in jouw thuisnetwerk die waarschijnlijk de boel begrenst.

Mijn advies is om even met de laptop rechtstreeks aangesloten op een ethernetpoort van de Box12 te testen. 

Waarom de wifi begrenst is weet ik niet zeker. Ik heb het vermoeden dat je wifi verzorgd wordt door iets anders dan de Box12 en als zo'n apparaat/apparaten ook zijn aangesloten op die switch, zou dat de oorzaak kunnen zijn. Mocht dit niet het geval zijn, laat het weten.

Ik lees graag hoe het afloopt! 


hoi Erwin,

 

Ik heb mijn laptop nu rechtstreeks aan de box 12 gehangen, met een Cat5 kabel. Nu meet ik max 935 mbps = 117 mb/s, dat is iig wel een verbetering tov 12 mb/s ! Maar natuurlijk nog lang geen 800 mb/s

 

De wifi wordt verzorgd dat Unify points, maar die hangen ook rechtstreeks op de box12 en niet op de switch.

De desktop hangt er ook rechtstreeks op, maar daar is denk ik een kabelprobleem, want die meet nog steeds maar 12 mb/s

 

grt Liset

 


Hmm.  Heb je een screenshot van de meting als die die doet met de laptop rechtstreeks op de experiabox aangesloten? 


Hallo @xlisetx , die gemeten 935Mbit/s is een perfecte waarde, gemiddeld kun je up en down ongeveer 930Mbit/s halen, bekabeld gemeten. Die waarden door 8 delen is zinloos, want zo wordt nergens gerekend.

 


hoi Erwin,

 

Ik heb mijn laptop nu rechtstreeks aan de box 12 gehangen, met een Cat5 kabel. Nu meet ik max 935 mbps = 117 mb/s, dat is iig wel een verbetering tov 12 mb/s ! Maar natuurlijk nog lang geen 800 mb/s

 

De wifi wordt verzorgd dat Unify points, maar die hangen ook rechtstreeks op de box12 en niet op de switch.

De desktop hangt er ook rechtstreeks op, maar daar is denk ik een kabelprobleem, want die meet nog steeds maar 12 mb/s

 

grt Liset

 

mb met kleine letters staat voor megabits, MB met hoofdletters voor MegaBytes. Dat verhaal van die Switch vind ik persoonlijk wel onzin. Als de Switch, die dus werkt op UTP, bij Zigo 500Mbs haalde, moet hij dat ook met KPN doen. Een Ethernet switch houdt echt geen rekening met specifieke data link layering van KPN. 

Maar net als Jan vind ik  935Mbs draagelijk. Gewoon even vannacht om 3 uur proberen, zal het wel wat hoger liggen, maar zeker geen 1Gb, dat is gewoon maximaaal.  


Ik had verwarring over de mbps, maar begrijp nu dat dit wel hetzelfde is als mb/s

Dan kan ik de volgende conclusie trekken:

  • Laptop rechtsreeks aan box 12-->935 mbps, dus er komt voldoende binnen via KPN
  • Desktop hangt er ook rechtstreeks op met kabel, maar die heeft 95 mbps, dus daar iets mis met kabel?? Met Ziggo daar wel hogere snelheden gehaald
  • Wi-Fi punt 1 geeft ook 95 mbps
  • Wi-Fi punt 2 geeft 165 mbps
  • Beide WiFi punten niet via switch

Wat te doen? Bedankt

Grt Liset 


Kan gewoon een oud eindkabeltje zijn. Maar van een box 12 is het mooie dat hij dat allemaal kan laten zien.

Even met een bekabelde verbinding  een webbrowser starten (ik gebruik hiervoor Edge) met ip url  192.168.2.254, het wachtwoord staat achterop box 12 Admin is de usernaam. Je moet dan even het wachtwoord aanpassen (kinderwerk), maar dan krijg je een schitterend overzicht hoe alle verbindingen er op jouw LAN uitzien.  

De apparatuur moet natuurlijk wel allemaal aan staan.Â