Skip to main content

Als je abonnement gaat wijzigen van KPN prive naar KPN zakelijk, wordt je dan beschouwd als nieuwe klant?

Als je overstapt van KPN Consumenten naar KPN EEN wel, stap je over op Kleinzakelijk dan val je nog steeds binnen het segment ‘consumentenmarkt’ en dan wordt je niet aangemerkt als nieuwe klant.


N.B.

Gaat het je om '’gratis'’ Formule 1? Dat zie ik bij kpn zakelijk namelijk niet aangeboden voor KPN EEN MKB.

https://www.kpn.com/zakelijk/internet.htm

Als je naar KLEIN zakelijk gaat staat het er wel bij maar zal dat v.u. kpn niet als een overstap gezien worden. Dat valt namelijk onder de consumententak. Zoals NHendriks met andere bewoording ook aangeeft.
Klein zakelijk is gewoon consumenten maar dan zonder btw vermelding. Dat deel komt er nog bij wat het hetzelfde geprijsd maakt als de consumentenabo's. Bij een consumenten abonnement is het al inclusief de btw, dus zonder die specificatie.


Hallo @RayD voor een (klein)zakelijk abonnement heb je ook een KvK-nummer nodig.

 


Hoewel onderwerp al 14 dagen terug ligt, en min of meer was afgerond.
 

Klein zakelijk is gewoon consumenten maar dan zonder btw vermelding.
…..
Bij een consumenten abonnement is het al inclusief de btw, dus zonder die specificatie.

Wel apart met wat ik nu dan zelf constateer in mijn situatie?

Sinds jaren (vanaf de Telfort tijd pakweg 2016), is elke factuur m.b.t. mijn internet abonnement die ik ontvang gespecificeerd in bedragen excl. BTW  -  % BTW  -  en opgeteld totaalbedrag (incl. BTW).

Zover ik weet, betreft het toch echt gewoon een consumenten abonnement.
(Heb ook nooit een KvK nummer opgegeven bij Telfort / KPN).

Mijn mobiele abonnement (via "Mijn KPN" onder hetzelfde gecombineerde account ondergebracht), zijn de facturen niet gespecificeerd naar rato van BTW.  Gewoon één bedrag incl BTW.

Vraag ik me af hoe het bij anderen is?


Tja @Babylonia . Uiteraard vermeld ik de BTW situatie bij kpn. 

Hoe het met Telfort abonnementen zit weet ik natuurlijk niet. En een Telfort abonnement blijft bij kpn hetzelfde. Het is geen echt kpn abonnement ( TFT). 


Het is wel helemaal in de opmaak - logo en huiskleuren van KPN.
Eerste factuur in KPN stijl ontving ik indertijd in oktober 2020.

Overigens is het KPN logo sinds december 2021 versimpeld naar een zwart-wit logo.
Waar dat eerder een kleur logo betrof.

Stukje van de 1e pagina van de factuur van januari 2022 voor mijn situatie.
(Alles-in-één    -    combi-korting € 5,-    -    100/100 Mbps glasvezel).

 

 


Maar @Babylonia op blad 2 staan misschien alleen inclusief btw bedragen? Want dat is waar het om draait...


Daar draait het helemaal niet om, als alles onder hetzelfde BTW tarief is ondergebracht.
En alles met een simpele rekenmatrix aan het eind alsnog is uitgesplitst en doorgevoerd..
Niet meer niet minder.

Of wil je dat elk telefoongesprek apart per regel van een gesprek in de rekening wordt uitgesplitst op BTW. Mijn God hoe moeilijk wil je het maken, wat aan het eind als uitsplitsing ook kan.
Met welk doel of wat is daar de meerwaarde van??

(In de betreffende rekening zijn overigens geen telefoongesprekken in de factuur opgenomen = 0).


Tja, ik doe er ook niet moeilijk om. En mijn boekhouder gelukkig ook niet. Maar sommige mensen willen een factuur die volledig exclusief btw is en waarbij dan alleen het totaal bedrag inclusief btw op staat.

En ...

Daar draait het helemaal niet om, als alles onder hetzelfde BTW tarief is ondergebracht.

Dat staat er niet op. Dat alles hetzelfde btw tarief is.


Dat staat er niet op, maar kun je uit de eindbedrag uitsplitsing wel degelijk opmaken DAT het zo is.

In mijn eerdere voorbeeld factuur staat er als totaal eindbedrag bedrag:

exclusief BTW                  =   €  41,35
21%  BTW  over € 41,35  =   €    8,68
Totaal inclusief BTW        =   €  50,03

Hoe je het ook wendt of keert, ook al zou je alle losse onderdelen en regeltjes tot op detail gaan uitsplitsen, apart gaan specificeren en optellen, kom je uiteindelijk aan precies dezelfde uitkomsten.

Zouden er andere BTW percentages voor bepaalde onderdelen gelden en niet zijn beschreven,
zou je niet aan de rekensom kunnen komen zoals die hiervoor gegeven is.
En zou voor een deel met ander BTW percentage nog een extra uitsplitsing gegeven moeten zijn.


Natuurlijk kun je het narekenen. Maar dat moet niet nodig zijn. Boekhouders kosten geld hé. Die betaal je per minuut. En niet zo weinig ook.


Je hoeft niets na te rekenen, de bedragen exclusief BTW -  21% BTW - incl. BTW staan toch aangegeven?

Zoals hiervoor beschreven, zouden er andere BTW percentages gelden,
moet dat eveneens in de factuur worden opgenomen.

Hier een deel van een Telfort factuur uit 2017.


Kennelijk valt tegenwoordig alles onder het 21% BTW percentage.
Want dat is de enige uitsplitsing die op de factuur voorkomt.

 

Boekhouders kosten geld hé. Die betaal je per minuut. En niet zo weinig ook.

Als je teveel aan boekhouding kwijt bent aan deze futiliteiten, doe je de boekhouding beter zelf.
Met gebruik van een goed boekhoudprogramma die dat automatisch voor je uitrekent.
Daarmee kun je echt geld besparen (en niet zo weinig ook).