Skip to main content

Goedemiddag, het blijkt dat er een glasvezel-aansluiting UFTU-s1s2-n1-1-nl38 glasvezelaansluiting in mijn (oude) woning ligt. Mijn huidige kabelaansluiting (met download snelheden variërend tussen 100 en 50 Mbps) hikt regelmatig vanwege meerdere gebruikers tegelijk, en ik wil graag weten of ik iets zou kunnen verbeteren door over te stappen op glasvezel. Daarvoor zou ik in huis sowieso CAT6 patchkabels naar de gebruikspunten in huis willen trekken, maar het begint m.i. bij de aansluiting.

Kan iemand iets zeggen m.b.t. gebruikservaringen met glasvezel, goede modems daarvoor en wat heb ik nodig om ‘verder’ te kunnen met het type glasvezelaansluiting in de woonkamer die behalve een goed en stabiel kabelsignaal ook een sterk wifisignaal levert? Ik heb overigens nog geen glasvezelabonnement, maar overweeg dat wel te nemen als het daadwerkelijk ook iets oplevert.

 

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

 

De vraag is of het een glasvezelnetwerk is waar kpn over levert (contract mee heeft).

Als bij Fourstack geen glasvezelsnelheid staat vermeld dan kan is kpn niet mogelijk op die glasvezel. Dan is het CaiWay gebied.


Dag Peter,

 

super zo’n snelle reactie. Op Fourstack krijg ik terug dat er o.a. 1000 Mbps geleverd kan worden via een FttH?

 


Okee. Dan kan kpn er dus op leveren.

Dan zou je je abonnement van DSL naar glasvezel kunnen laten omzetten. En daarna wijzigen naar de nieuwe Hussel variant en voor 200/200 of 500/500 kiezen.

goede modems daarvoor

Je houdt of krijgt de Experiabox van kpn. Met KPN ITV kun je het beste alleen die gebruiken of een Fritzbox (via kpn te huur; Experiabox houd je dan als 'reserve’)

CAT5e is ook voldoende.

Ik weet niet of een kpn moderator deze omzetting (van DSL naar FttH) kan regelen. Je kunt i.i.g. bellen met kpn via 0800-0402 en informatie vragen. En het evt. daar regelen.

FttH staat voor fiber to the home ofwel glasvezel tot in huis.
DSL is digital subscriber line en gaat over koperdraad.


Helder. Heb nog wel enkele vragen (Gaf al aan dat ik een nieuwkomer ben :smile: ):

  • heb jij (veel) last van storingen (internet en tv)?
  • ik zag dat ik bij KPN inderdaad een Fritzbox kan huren. Enige ervaring daarmee? Of beter een Fritz-modem kopen. Dan rijst vraag welk type?
  • Op de muur zit dus die UFTU. Als ik youtube bekijk, maar daar een ZTE … 3100 opgeschoven worden. Heb ik dat nodig, of weet KPN dat? 
     

heb jij (veel) last van storingen (internet en tv)?

Ik niet. Heb een DSL 110/30 aansluiting en heb 70/30. De 40 boven die 70 gaat de ITV over (dat komt niet ten laste van het gewone internetgebruik.
Met 5 volwassenen is 100 down mogelijk wat krap. Vooral met gamers en downloaders er tussen. Een HD stream via internet is maar 5 Mb/s, maar UHD al minimaal 20.

Enige ervaring daarmee? Of beter een Fritz-modem kopen. Dan rijst vraag welk type?

Ooit jaren geleden eentje in moeten stellen voor een kennis bij xs4all. Ik vond het drama met instellen. Een experiabox is plug & play: alle instellingen worden via je internetaansluiting geladen, inclusief die voor ITV en (evt. ) de vaste telefoon.
Bij huren Fritzbox via kpn het je wel een gratis Techdesk.
Het is natuurlijk wel een prima en stabiele box.

Op de muur zit dus die UFTU. Als ik youtube bekijk, maar daar een ZTE … 3100 opgeschoven worden. Heb ik dat nodig, of weet KPN dat?

Een monteur zal de glas-NT meenemen. Die mag je niet zelf aansluiten. Bij een eerste aansluiting op FttH moet er sowieso altijd een (gratis) monteur gestuurd worden.


  • ik zag dat ik bij KPN inderdaad een Fritzbox kan huren. Enige ervaring daarmee? Of beter een Fritz-modem kopen. Dan rijst vraag welk type?

Als je overweegt een FB te kopen, neem er dan eentje die ook door kpn te huur worden aangeboden. Die krijgen kpn-profielen zodat ook daarmee het aansluiten van tv-ontvangers e.d plug-en-play wordt. Je kunt altijd eerst met de EB of Box12 beginnen zoals die door kpn geleverd wordt en dan op een later moment desgewenst altijd nog voor een FB kiezen.

Een FB heeft doorgaans meer mogelijkheden (o.a. DECT-telefonie, waarbij de FB fungeert als basisstation) dan een ExperiaBox of Box12. Maar dat betekent ook meer uitzoekwerk, als je tenminste van die extra's gebruik wilt maken. Zie ook FRITZ!Box bij KPN | KPN Community.


Hallo @nieuwmetglasvezel Welkom hier en goed dat je het kpn forum hebt gevonden. Volgens mij hebt je uitstekende tips van Peter en Henk gekregen. Kun je ermee verder zo? Misschien is het inmiddels niet meer nodig, maar op onze site vind je nog veel extra (achtergrond) informatie over glasvezel. Het topic waar ik Henk naar verwijst helpt je vast ook verder met de eventuele keuze voor een FritzBox. Geef gerust een gil als je nog vragen hebt.