Skip to main content

Op 27 december heb ik een abonnement met overstapservice afgesloten bij KPN.  Ik heb een orderbevestiging gekregen waarin onderstaande staat:

“Opzeggen van uw huidige diensten
U gebruikt onze overstapservice. Als uw internetaansluiting van KPN werkt, dan sturen wij uw huidige aanbieder een bericht. Deze stopt dan uw abonnement en de betaling daarvoor. In bijgevoegde Overeenkomst staat aangegeven welke contracten wij voor u opzeggen.

Ontvangst installatiepakket
Uiterlijk 3 werkdagen voordat u wordt aangesloten, ontvangt u het installatiepakket.
Neem contact op met de Klantenservice als u de apparatuur niet op tijd hebt ontvangen.

Aansluitdatum
Op 3 december 2019 tussen 14.00 en 20.00 uur maken wij uw verbinding gereed. Daarna kunt u zelf uw apparatuur aansluiten. Wilt u een latere datum afspreken? Bel dan uiterlijk 5 werkdagen vóór 3 december 2019 met onze Klantenservice.”

Een paar dagen na de aansluitdatum heb ik mijn apparatuur aangesloten. Eind december kreeg ik een factuur van Ziggo voor de periode 1 januari t/m 31 januari. Ik maakte me geen zorgen en ging ervan uit dat ik hier nog een creditfactuur van zou krijgen aangezien ik gebruik had gemaakt van jullie overstapservice.

Op 10 januari kreeg ik onderstaande bericht van Ziggo:

“Wat ontzettend jammer dat u weggaat! Vandaag ontvingen we het bericht van de overstapservice van KPN. De wensdatum van overstappen is 31 januari.”

Op dat moment begonnen er wel wat alarmbellen te rinkelen en heb ik Ziggo gebeld om te vragen wanneer KPN nou precies hadden opgezegd en wanneer het abonnement daadwerkelijk afgelopen zou zijn. De klantenservice van Ziggo informeerde mij dat KPN 9 januari had opgezegd en dat de wensdatum 31 januari was, maar dat het wellicht ook 9 februari kon worden aangezien een wensdatum geen garantie is dat het ook op die datum eindigt. 

Vervolgens heb ik verschillende keren jullie klantenservice gebeld. Dit in de hoop dat ik een medewerker aan de lijn zou krijgen die wel de juiste informatie zou geven. Helaas niet. Alle medewerkers gaven aan dat de medewerkers van Ziggo aan het liegen waren (dit is letterlijk gezegd) en dat er al zou zijn opgezegd op het moment dat de internetaansluiting werkte. Zoals in de orderbevestiging staat. Ziggo zou mij daarom moeten compenseren en ik werd dus weer naar hun doorverwezen.

Uit wanhoop toch maar weer Ziggo gebeld ook al was ik me ervan bewust dat ze niets fout hadden gedaan. Wellicht konden ze nog iets naar jullie communiceren, bijvoorbeeld een bewijs dat jullie te laat hadden opgezegd. Zij adviseerden mij op een doordeweekse dag weer KPN te bellen, omdat er dan bij de KPN klantenservice wat meer ervaren en bekwame medewerkers zouden zijn.

Verrassend genoeg kreeg ik de dag erna onderstaand bericht van jullie:

“U bent laatst overgestapt naar KPN Hussel Internet (en TV). U hebt ons gevraagd om het oude abonnement bij uw oude aanbieder op te zeggen. Hebt u nog geen bevestiging van uw oude aanbieder ontvangen dat het abonnement is opgezegd? Dan is dit niet goed gegaan. Sorry hiervoor. Wij lossen dit natuurlijk op.

We doen graag wat we beloven. Daarom zeggen we het abonnement bij uw oude aanbieder alsnog op. De bestelling van uw KPN abonnement is wel goed gegaan. Dit krijgt u zoals we hebben afgesproken.

Hebt u een (deel van de) maand of langer dubbele kosten? Dan betalen wij de abonnementskosten terug van KPN Hussel Internet (en TV) voor elke dag dat u aan ons en uw oude aanbieder hebt betaald. Hiervoor rekenen we met het normale maandbedrag dat u aan ons betaald na de actieperiode.

U krijgt van ons het bedrag terug op uw eerstvolgende factuur. U ziet dit bedrag op uw factuur met de omschrijving: Overstapcorrectie i.v.m. dubbele kosten periode .datum] tot kdatum].”

Zojuist heb ik een nieuwe factuur van jullie gekregen van 68,99 zonder ook maar enig spoor van de eerdergenoemde overstapcorrectie. Sterker nog, ik heb eind januari een factuur gekregen van Ziggo voor de periode 1 februari t/m 29 februari. Hier heb ik nog achteraan gebeld en ze hebben toen aangegeven dat ik een creditfactuur zal ontvangen aan het einde van februari. Echter stopt mijn abonnement pas 9 februari dus krijg ik niet het volledige maandbedrag van 77,95 terug.

Ik heb nu dus december, januari en februari dubbel betaald en er wordt vanuit jullie kant gewoon niets aan gedaan! Mijn vriendin heeft me overgehaald om over te stappen naar jullie, omdat ze zowel thuis als mobiel zulke goede ervaringen met jullie had. Goede kwaliteit en goedkoper dan Ziggo. Echter als ik dit had geweten dan had ik het nooit gedaan. Ze voelt zich dan ook zeer schuldig dat ze mij heeft overgehaald. Het is nog maar de vraag of ik na december 2020 nog klant bij jullie ben. Fouten kunnen gemaakt worden, maar er wordt gewoon niets ondernomen om het op te lossen.

Aan de meerdere berichten op het forum te zien ben ik niet de enige. Je zou het je maar niet kunnen veroorloven om die dubbele rekeningen steeds te betalen. Bij mij begint het nu ook aan te tikken. Graag zsm een oplossing!

Beste @HW84., welkom! Wat een verhaal, zeg 😞. Als wij zeggen dat je de kosten terug gaat krijgen, moeten we dat gewoon voor je in orde maken natuurlijk. Wil je je forumprofiel aanvullen met je postcode + huisnummer en evt. klantnummer(s)? Laat hier even weten wanneer je dat gedaan hebt, dan helpen we je er graag verder mee. 


Goedemiddag Marcia, zojuist heb ik mijn profiel aangevuld met de gevraagde gegevens. Ik hoop dat dit nu snel wordt opgehelderd!


Dank voor de gegevens, @HW84. 

Er zijn een aantal zaken misgegaan met de overstapservice. Er lopen herstelacties. Via interne berichten begrijp ik dat de andere abonnementen nu succesvol opgezegd zouden moeten zijn. Heb jij van ziggo al een bevestiging gehad dat het is opgezegd? 

Uiteraard staan wij garant voor de dubbele kosten maar ik wil ook even zeker weten of ziggo nu is beëindigd. 


Ik heb van Ziggo op 10 januari een bevestiging gehad dat het abonnement is opgezegd. Van de klantenservice van Ziggo heb ik eerder vorige maand vernomen dat het abonnement op 9 februari zou aflopen.


Hey @HW84., fijn om te lezen dat het abonnement bij Ziggo is beëindigd, dat is een zorg minder. Zoals Erwin al aangeeft, we gaan ervoor zorgen dat de dubbele kosten (automatisch) worden verrekend met je factuur. We verrekenen het naar verhouding met als rekenbedrag de abonnementsprijs dat je aan ons gaat betalen na de actieperiode. Nogmaals sorry voor het ongemak! We regelen het :)


Goedemiddag, op 11 januari kreeg ik een bericht van jullie dat het met de eerstvolgende factuur verrekend zal worden. Dit is niet gebeurd en nu krijg ik weer hetzelfde te horen. Ik zal het afwachten, maar ik hoop dat jullie ook begrijpen dat mijn vertrouwen niet heel groot is op dit moment. 


Begrijpelijk! Ik ga er van uit dat het op de volgende factuur allemaal netjes is gecorrigeerd. Zo niet, beloof ik dat wij het handmatig gaan verrekenen. 


Nou, er gaat bij KPN wellicht wel iets mis met de overstap service maar bij Ziggo zijn het ook boefjes hoor! Probeer ook van Ziggo over te stappen naar KPN. Heb netjes een bevestiging gehad van Ziggo dat de overstap service actief is (jammer dat u weggaat) alleen hebben de boefjes de wensdatum van overstappen ijskoud 10 dagen vervroegd dan de overstap datum. Daarbij kreeg ik lichte stress dat ik dan 10 dagen zonder internet zou komen te zitten in deze tijd van Corona en thuiswerken natuurlijk absoluut niet wenselijk. Heb met KPN gebeld en ze zeggen daar dat dit trucks zijn van Ziggo zodat je contact met ze opneemt en daarin gaan ze je proberen om te praten binnen de bedenktijd van het nieuwe abonnement zodat je toch bij Ziggo blijft.  Ik word ook al de hele week gebeld door een 0800 nummer waarvan bekend is dat het van Ziggo is. Waarschijnlijk ook om je om te praten.  Dit hadden ze moeten doen voordat ik ging opzeggen en mij bijvoorbeeld kunnen compenseren voor het feit dat er in mijn nieuwbouw huis geen Ziggo kabel aanwezig was terwijl ze echt volhielden dat dit wel het geval was en daardoor een maand zonder internet heb gezeten. Was nog een hele klus het abonnements geld van deze maand terug te krijgen.  Dan gaat alles heel stroef en moeilijk. Op zich heeft Ziggo geen slechte service maar als je een speciaal probleem hebt kan de helpdesk je niet helpen en duurt het erg erg lang voor je de juiste persoon aan de lijn hebt die wel iets kan betekenen.