Skip to main content

Wellicht dat ik hier verder kom, paar maanden geleden kort xs4all gehad met de belofte dat pairbonding aangevraagd kon worden, echter kwam Corona daar tussendoor. Volgens KPN was pairbonding niet leverbaar, volgens xs4all wel, vandaar de keuze. KPN had de voorkeur aangezien er nog steeds een e-mail only abonnement loopt.

ivm vage klachten is er wel een monteur geweest om het isra punt te vervangen en de aderparen na te meten. Aangezien niemand kon vertellen wanneer pairbonding aangevraagd kon gaan worden als bestaande klant (van 2 weken), terwijl nieuwe aansluitingen wel weer aangevraagd konden worden toch maar de stekker eruit getrokken (onder andere).

nou komt echter het bijzondere van het verhaal, het bleek (ondanks dat fourstack maar 1 vdsl2 lijn aangeeft), dat beide aderparen wel degelijk ingelast zijn.. monteur kon beide lijnen gewoon doormeten en beide waren gewoon goed en aangesloten. Toch moest xs4all een lasopdracht geven. Conclusie was dat het administratief niet goed in Kanvas staat. Monteur ook in de bon gezet dat beide aderparen wel ingelast zijn, plus de waarden.

nu loopt mijn Ziggo abonnement bijna af en wil ik toch proberen naar KPN te gaan, maar fourstack geeft aan geen pairbonding, dus niet leverbaar voor particulieren volgens de klantenservice. Maar een 45mbit is echt te weinig.
zijn er echt geen mogelijkheden om de administratie op orde te krijgen en gewoon pairbonding geleverd te krijgen?

ben ziggo wel zat, en glasvezel is helaas nog steeds uitzichtloos..

Zou voor dit moment kiezen voor XS4ALL met in je achterhoofd dat of dit jaar nog of anders volgend jaar je alsnog bij KPN terecht komt


@BramVS kijk anders eens hier wat mogelijk is, en plaats dan een screenshot hieronder. Wel even je postcode en huisnummer weghalen.

 


Toch moest xs4all een lasopdracht geven.

En wat is daaraan het probleem? Dan komt er een monteur voor niets. Nou en, dat is toch niet uw probleem? 


@BramVS kijk anders eens hier wat mogelijk is, en plaats dan een screenshot hieronder. Wel even je postcode en huisnummer weghalen.

 


zoals ik zei.

ben vooral benieuwd wat KPN te melden heeft uiteraard, weg via xs4all is idd de tweede optie


Op dit moment is het niet mogelijk om Pair bonding te krijgen. Zoals je kunt zien staat er een straatje bij onder die 47 Mbit/s. Dus XS4ALL heeft jou verkeerd ingelicht. Want het netwerk is van KPN. Niet van XS4ALL.


Op dit moment is het niet mogelijk om Pair bonding te krijgen. Zoals je kunt zien staat er een straatje bij onder die 47 Mbit/s. Dus XS4ALL heeft jou verkeerd ingelicht. Want het netwerk is van KPN. Niet van XS4ALL.

Dat streepje betekent dat er geen 2e aderpaar ingelast is. Als er nog een aderpaar vrij is in de hoofdkabel kun je bij xs4all een verzoek doen voor pairbonding zodat die alsnog (gratis) ingelast wordt. Bij KPN kun je alleen pairbonding aanvragen als dat aderpaar al ingelast is. 


Zucht, de monteur heeft beide aderparen doorgemeten en goed bevonden.. ze zijn dus wel degelijk allebei ingelast, het klopt dus alleen niet in kanvas, anders was ik hier niet geweest.. en aangezien het niet klopt administratief is het niet bestelbaar

wellicht staat het niet duidelijk genoeg in mijn topic start


Tis een gevalletje van…

En nu met corona al helemaal moeilijk moeilijk moeilijk...


Het zou ook nog een capaciteitsprobleem kunnen zijn.


Het zou ook nog een capaciteitsprobleem kunnen zijn.

Dan zou xs4all ook niet kunnen leveren toch?


ik zal t nogmaals herhalen dat xs4all je verkeerd heeft ingelicht.

als je naar xs4all zou overstappen zul je zien dat ze dan weer wat anders zeggen en pairbonding niet kunnen leveren ook al zijn 2 aderparen ingelast. maar niet geschoten is altijd mis.. 

 

zelfde verhaal als een glasvezel kabel in je huis aanwezig was met kastje en alles. en kpn zegt dat het niet moglijk is omdat het glasvezelnetwerk niet gereed is. 

 

zelfs als de 2e aderpaar niet was ingelast en je zou kpn ervan kunnen overtuigen dat ze het moeten inlassen. dan nog zou je geen pairbonding kunnen aanvragen. omdat het netwerk er (nog) niet voor gebouwd is. 

 

in meeste huizen zijn beide aderparen altijd ingelast dat is niet nieuw. de 2e aderpaar is gewoon reserve. 

 

en 47mbs is echt niet weinig. meer dan 50 is gewoon luxe waar je dus meer voor betaald. 

 

 


ik zal t nogmaals herhalen dat xs4all je verkeerd heeft ingelicht.

als je naar xs4all zou overstappen zul je zien dat ze dan weer wat anders zeggen en pairbonding niet kunnen leveren ook al zijn 2 aderparen ingelast. maar niet geschoten is altijd mis.. 

 

zelfde verhaal als een glasvezel kabel in je huis aanwezig was met kastje en alles. en kpn zegt dat het niet moglijk is omdat het glasvezelnetwerk niet gereed is. 

 

zelfs als de 2e aderpaar niet was ingelast en je zou kpn ervan kunnen overtuigen dat ze het moeten inlassen. dan nog zou je geen pairbonding kunnen aanvragen. omdat het netwerk er (nog) niet voor gebouwd is. 

 

in meeste huizen zijn beide aderparen altijd ingelast dat is niet nieuw. de 2e aderpaar is gewoon reserve. 

 

en 47mbs is echt niet weinig. meer dan 50 is gewoon luxe waar je dus meer voor betaald. 

 

 

Ik weet niet wat je aan het ijlen bent, als er 2 aderparen ingelast zijn en er is ruimte in de centrale is levering van pairbonding mogelijk. Via Vdsl of vvdsl that is, vplus is vooralsnog alleen leverbaar over 1 aderpaar.

Als het tweede aderpaar niet is ingelast (ik help je uit je droom hier, want dat is dus echt niet overal zo), moet er een inlas opdracht gegeven worden aan VolkerWessels om te graven en fysiek het tweede aderpaar in te lassen. Als dat gebeurd is en het is administratief verwerkt in Kanvas is levering via pairbonding mogelijk. Echter is dat iets wat KPN niet doet voor particuliere klanten, want daar zitten kosten aan verbonden. Xs4all doet dat wel en neemt de kosten op zich.

pairbonding is echt geen nieuwe techniek waar het netwerk nog niet klaar voor is.. (overigens is bij al mijn buren, zelfde huis uit 1988, wel pairbonding mogelijk.

Is ook niet te vergelijken met iets wat fysiek klaar is, maar nog niet opgeleverd (glasvezel of aderpaar wel ingelast maar nog niet administratief verwerkt).

en wellicht dat jij 47Mbit/s genoeg vindt, voor mij is dat dus niet genoeg en een rede om naar xs4all te gaan of bij ziggo te blijven.

sorry, maar je reactie raakt gewoon kant nog wal..


Hoi Bram, 

Bedankt voor je interesse in de diensten van KPN. Op basis van de gegevens in je Forumprofiel, heb ik nagekeken wat voor verbinding er op jouw adres mogelijk is. Helaas blijkt daar volgens onze systemen (dat is een ander systeem dan de Fourstack website die eerder in dit topic genoemd is) geen pairbonding verbinding mogelijk te zijn. Deze gegevens zijn leidend, ik heb geen redenen om te twijfelen aan de juistheid van de beschikbare informatie. Al hoewel ik je graag een ander bericht had gegeven, kan ik het helaas niet mooier maken dan dat het is. 

Ik durf niet te zeggen of XS4All op jouw adres wel een pairbonding verbinding kan leveren. Dat kan je het beste bij XS4ALL navragen. 


@BramVSWe zijn ondertussen al weer een paar maanden verder, de technische mogelijkheden kunnen (b.v. vrije modemporten of ‘modemcapaciteit’).

Wat anderen ook al aangeven, je moet daadwerkelijk via de naam/afdeling/dochter XS4ALL een contract aangaan en dan nog is het maar de vraag of die van KPNNetwerkNL gedaan krijgen wat je graag wil. Duidelijk is wel dat provider KPN ofwel wholesale KPN WBA biedt wat er nu is, n.l. internet middels 1 telefoonaderpaar.

Eenieder kan ook wel zien dat bijna 50Mbps voldoende is voor algemeen internet en thuiswerken, dus als men keuzes moet maken van kosten en uit te voeren werk, zal met eerst opdrachten doen die verglazing betreffen van locaties waar b.v. minder dan 20Mbps mogelijk is (ook e.v.t. met bonding al, en geen coaxkabel of ander partij met glasvezel), Ook FttC misschien eerst, ook al is dat veel gecanceld, i.i.g. bij ons in de regio.

En hoezo loopt je obo bij Ziggo af? Heb je dan al opgezegd?


Nog even heel kort voor de duidelijkheid:

  • er zijn 2 aderparen ingelast en operationeel/goed. Dit staat ook in het verslag nav de metingen van de   KPN monteur van 29/5, wat dus wel reden zou moeten zijn om aan de gevens te twijfelen @Heine 
  • in kanvas staat maar 1 aderpaar, ergo over 1 lijn te bestellen.

er hoeft dus fysiek niets te gebeuren, de administratie moet alleen recht getrokken worden. Dus kosten en uit te voeren werk is niet aan de orde. Als xs4all een lasopdracht moet geven om de administratieve tak te triggeren is dat een beetje zonde..

of 50mbit/s voldoende is is voor iedere persoon verschillend, voor mij niet iig


Nog even heel kort voor de duidelijkheid:

  • er zijn 2 aderparen ingelast en operationeel/goed. Dit staat ook in het verslag nav de metingen van de   KPN monteur van 29/5, wat dus wel reden zou moeten zijn om aan de gevens te twijfelen @Heine 

‘ingelast’ betekent voor mij dat het aderpaar is aangeloten electrisch gezien, hoe in detail weet ik niet, maar dat is een goeddeels analoog, deel mixed-signal geheel wat ook b.v. met grote inductie spanningen etc moet kunnen omgaan. Dat kan los gezien worden van DSP modules/capaciteit die een gedigitaliseerd analoog signaal omzetten naar een packetdata en vice-versa.

Verder is er een ander aspect, upstream capaciteit van de kast waarop jouw draden zitten aangesloten, ook rekening houdend met mate van overboeking. Kijk anders maar eens naar de KPN WBA prijzen en specifiatie. En stel nog iemand wil/stapt over van Ziggo naar DSL in diezelfde kast, dan die maar weigeren ? Lijkt me lucratiever om i.p.v. een bonding aan te bieden eerder een extra overstapper te kunnen verwelkomen.

  • in kanvas staat maar 1 aderpaar, ergo over 1 lijn te bestellen.

er hoeft dus fysiek niets te gebeuren, de administratie moet alleen recht getrokken worden. Dus kosten en uit te voeren werk is niet aan de orde. Als xs4all een lasopdracht moet geven om de administratieve tak te triggeren is dat een beetje zonde.

Als je met ‘kanvas’ bedoelt https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/ : Dat is niet leidend en kan je geen rechten aan ontlenen.

Het is simpelweg dat jij iets van provider KPN gedaan wilt hebben maar die zegt als commercieel bedrijf: Doen wij niet.

Ga er maar vanuit dat als je wel bonding via XS4ALL gedaan krijgt, iets of iemand er dan wel voordeel bij heeft, en dat zal die iets of iemand te gelde willen maken. Bedenk ook dat KPN XS4ALL heeft ‘opgeheven’. Medewerkers van voormalig XS4ALL zijn per maart dit jaar in dienst van KPN (of ze hebben ontslag genomen).


Dit topic kijkt een beetje op een ander topic waarin een snellere DSL techniek mogenlijk was. Deze heeft de topicstarter in dat topic nu gekregen, maar was jaren geleden al mogenlijk. Daar deed die nu moeilijk over, wilde schadevergoeding 😳

Dat iets mogelijk is wil nog niet zeggen dat je het krijgt. Helaas, maar het is zo. Er zitten bij KPN mensen die beslissingen nemen over welk onderhoud, welke upgrades uitgevoerd worden aan het netwerk en welke technieken beschikbaar gesteld worden de komende maanden / jaren. Zit je daar niet bij, dan zal je gewoon moeten wachten. Ondanks dat je misschien ook 100 euro overmaakt elke maand naar KPN. Terwijl een ander die misschien minder betaald wel glasvezel krijgt.


Reageer