Skip to main content

Hoi allemaal, tot recent had ik een Experia V10. Daar had ik twee SSIDs, eentje voor 2.4 en eentje voor 5ghz. Al mijn devices waren tevreden. 

Sinds ik de Box 12 heb is mijn smart wakeup light onbruikbaar geworden. Ik baal als een stekker want dat apparaat kost meer dan 200 euro en ik gebruik hem normaal de hele dag (hij heeft interessante sensors en een fijne lamp.) Ik heb het gewoon echt nodig, zal jullie dat verhaal besparen. 

Ik weet dat SSIDs splitten niet mogelijk is. Maar wat mij opvalt is dat het 5ghz signaal de verbinding verstoort. 

Als ik 5ghz radio en 5ghz SSID uit zet, dan werkt de wakeup light perfect. Echt perfect. Zodra ik 5ghz radio aanzet, met 5ghz SSID nog uit (!) dan gaat het haperen van alle kanten en wordt de app/wakeup light weer onbruikbaar. Hoe kan het dat dit signaal de verbinding van de wakeup light zo verstoort? Is daar echt geen oplossing voor? 

Mijn keuzes zijn nu een apparaat van €200+ missen of over op 2.4ghz wifi, wat half zo snel is bij mij thuis en veel minder consistent. Dit kan toch niet de bedoeling zijn? Al mijn andere apparaten doen het trouwens perfect met 5ghz aan, de wakeup light is de enige die gebruik maakt van 2.4 omdat hij niet anders kan. Ben echt benieuwd of iemand hier iets op weet.

Wat mankeerde er aan die v10? Was die kapot?

Je kunt een 2,4 GHz accespoint aanschaffen, bijvoorbeeld zoiets:

https://www.megekko.nl/product/2105/285942/Accesspoint/TP-LINK-N300-Wireless-N-Access-Point

Die sluit je bekabeld aan, daar sluit je die wakker-worden-lamp op aan. De rest van je apparaten laat je gewoon aan de KPN Box verbonden met 5 GHz aan.


Wat mankeerde er aan die v10? Was die kapot?

Je kunt een 2,4 GHz accespoint aanschaffen, bijvoorbeeld zoiets:

https://www.megekko.nl/product/2105/285942/Accesspoint/TP-LINK-N300-Wireless-N-Access-Point

Die sluit je bekabeld aan, daar sluit je die wakker-worden-lamp op aan. De rest van je apparaten laat je gewoon aan de KPN Box verbonden met 5 GHz aan.

Alleen al om de naam van dat bedrijf Me Gekko zou ik daar nooit wat kopen.
t' Geeft weinig vertrouwen.


Wat mankeerde er aan die v10? Was die kapot?

Je kunt een 2,4 GHz accespoint aanschaffen, bijvoorbeeld zoiets:

https://www.megekko.nl/product/2105/285942/Accesspoint/TP-LINK-N300-Wireless-N-Access-Point

Die sluit je bekabeld aan, daar sluit je die wakker-worden-lamp op aan. De rest van je apparaten laat je gewoon aan de KPN Box verbonden met 5 GHz aan.

Er was niks mis mee, toen er glasvezel bij mij werd aangelegd was ik opnieuw aan het kijken naar providers en toen kreeg ik van KPN een aanbieding met korting en dat ik gratis box 12 opgestuurd zou krijgen. Ik zat al te kijken naar zo’n access point inderdaad, maar eigenlijk heel absurd dat het nodig is?


Wat mankeerde er aan die v10? Was die kapot?

Je kunt een 2,4 GHz accespoint aanschaffen, bijvoorbeeld zoiets:

https://www.megekko.nl/product/2105/285942/Accesspoint/TP-LINK-N300-Wireless-N-Access-Point

Die sluit je bekabeld aan, daar sluit je die wakker-worden-lamp op aan. De rest van je apparaten laat je gewoon aan de KPN Box verbonden met 5 GHz aan.

Alleen al om de naam van dat bedrijf Me Gekko zou ik daar nooit wat kopen.
t' Geeft weinig vertrouwen.

Is een onderdeel van KommaGo. Ze hebben ook wifishop.nl en routershop.nl. Het is voor zover ik kan zien gewoon een solide bedrijf.

https://nl.trustpilot.com/review/megekko.nl


Alleen al om de naam van dat bedrijf Me Gekko zou ik daar nooit wat kopen.
t' Geeft weinig vertrouwen.

Is een onderdeel van KommaGo. Ze hebben ook wifishop.nl en routershop.nl. is voor zover ik kan zien gewoon een solide bedrijf.

Ik geloof je direct @Nick83 
Maar ik blijf de naam niet echt betrouwbaar aanvoelen en als het mijn bedrijf was zou ik echt een andere naam kiezen. Me idioot b.v.:yum:


@jazally  Volgens onderstaand topic moeten zowel 2,4 GHz als 5 GHz functioneren op de Box 12. Bij mij in ieder geval wel…. :wink:

2.4 GHz op KPN Box 12 | KPN Community


@jazally  Volgens onderstaand topic moeten zowel 2,4 GHz als 5 GHz functioneren op de Box 12. Bij mij in ieder geval wel…. :wink:

2.4 GHz op KPN Box 12 | KPN Community

Zoals ik in de post heb omschreven werkt het apparaat alleen goed als ik het 5ghz signaal uitschakel. Als allebei tegelijk aan staan hapert de wakeup light zo veel dat het onbruikbaar is. Alle andere apparaten, die op 5ghz zitten, hebben geen problemen. Maar de wakeup light werkt met dit modem alleen als 2.4 aan staat en 5 uit. Bij de V10 was dit probleem er niet.


Dan zal er toch iets niet goed zijn aan je wake up lamp. Ik heb ook een Box 12 met een 2,4 Ghz printer eraan via wifi. Doet het prima. Volgens mij zoekt de Box 12 juist zelf de nodige frequentie.


Dan zal er toch iets niet goed zijn aan je wake up lamp. Ik heb ook een Box 12 met een 2,4 Ghz printer eraan via wifi. Doet het prima. Volgens mij zoekt de Box 12 juist zelf de nodige frequentie.

Ik denk dat om eerlijk te zijn niet. Als de wakeup light het probleem was had ik dat ook moeten merken bij de V10, waar ik ook allebei de frequenties gebruikte. Ik zie op het forum ook veel vragen over smart devices en SSIDs splitten omdat het niet werkt bij de nieuwere boxen, maar had nog niemand zien benoemen dat specifiek het radiosignaal van 5ghz aanzetten hetgeen is dat de problemen veroorzaakt. 


Dan zal er toch iets niet goed zijn aan je wake up lamp. Ik heb ook een Box 12 met een 2,4 Ghz printer eraan via wifi. Doet het prima. Volgens mij zoekt de Box 12 juist zelf de nodige frequentie.

Ik denk ook dit. Sommige apparaten kunnen niet zo goed omgaan met bandsteering. Geen idee waarom maar ik heb vaker verhalen gehoord (ook bij andere providers) dat smart lights of andere IoT-apparatuur echt een apart 2.4Ghz netwerk vereiste omdat het niet om kon gaan met bandsteering. Geen idee waarom maar dat is wel iets wat ik vaker hoor. 


Van harte welkom op ons forum @jazally

Lastig dat je wake-up lamp problemen heeft sinds je de Box 12 hebt. Jouw topic is al goed gevonden zie ik,  fijn! Ik hoop dat je verder komt met deze adviezen. Het kan ook nuttig zijn om contact te zoeken met de fabrikant van jouw wake-up light, mogelijk hebben zij een oplossing of suggesties voor je. We horen hier graag van je of je verder gekomen bent, of als je vragen hebt natuurlijk.


Dan zal er toch iets niet goed zijn aan je wake up lamp. Ik heb ook een Box 12 met een 2,4 Ghz printer eraan via wifi. Doet het prima. Volgens mij zoekt de Box 12 juist zelf de nodige frequentie.

Ik denk ook dit. Sommige apparaten kunnen niet zo goed omgaan met bandsteering. Geen idee waarom maar ik heb vaker verhalen gehoord (ook bij andere providers) dat smart lights of andere IoT-apparatuur echt een apart 2.4Ghz netwerk vereiste omdat het niet om kon gaan met bandsteering. Geen idee waarom maar dat is wel iets wat ik vaker hoor. 

Ik heb vooral een probleem met de verwoording dat er iets “niet goed is met de wakeup light” als het gewoon niet supported is. Er is niets mis mee, hij werkt zoals het hoort, hij kan dit alleen blijkbaar niet… Ik heb uiteindelijk toch maar een 2.4ghz access point gekocht, en alles werkt nu top.

 

Ik ben er alleen niet echt van te spreken dat in de nieuwere betere modems functionaliteit en daarmee keuzevrijheid wordt ontnomen… Dat ik nu een lelijk los access point heb moeten kopen, kwijt moet in mijn meterkast en €30 kwijt ben hieraan. Gewoon zo onnodig omslachtig. Moet iedereen met IoT apparaten die hier niet lekker op gaan nou access points gaan kopen? Ik lees van alles, van wifi speakers tot thermostaten die plots onbruikbaar zijn. Vraag me af hoe veel mensen die problemen hebben maar deze kennis nooit te weten komen. Dat idee ligt me gewoon niet lekker...