Skip to main content

Dag allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en ik vroeg of er meer mensen zijn die een probleem hebben met een zogezegde haperende WiFi. Omdat ik het probleem niet echt kan reproduceren en ik ook niet stel op sprong van alles kan proberen wat een klantenservicemedewerker telefonisch voorstelt, probeer ik het hier maar eerst.

In eerste instantie had ik mijn KPN SuperWIFI 2.0 punt aangesloten op een Netgear ProSafe switch, welke is aangesloten op een andere Netgear ProSafe Switch welke is aangesloten op een wandcontactdoos.

Ik zou zweren dat ik met deze constructie al eens eerder hoge snelheden had behaald, ondanks dat ik voor de wandcontactdoos een UTP met soepele kern had gebruikt in plaats van een stugge kern.

Maar ik had dus problemen met de snelheid van de WiFi want die was teruggezakt en schommelde tussen de 10 en 90 mbit, terwijl ik een gigabit abonnement heb afgesloten. Ook bekabeld haalde ik slechts deze lage snelheden.

Ik had echter geen problemen met dat de wifi in zijn geheel wegviel.

Vanwege de lage snelheden heb ik de kabel in de wandcontactdoos vervangen door een kabel met een stugge kern en toen bleef het probleem aanhouden. Ik was al meteen aan het denken dat ik de kabel misschien niet juist had aangesloten, of dat er een breuk was, dus ik wilde deze alweer vervangen, maar eerst geprobeerd het wifipunt direct aan de router te hangen met eveneens een zelf gemaakte kabel. Hielp ook niet.

Uiteindelijk de WiFi manager erbij gepakt, welke ik niet zo heel fantastisch vindt en uiteindelijk was de oplossing, dat ik het super wifi punt moest resetten.

Daarna fantastische snelheden behaald. Ik zit gemiddeld rond de 700mbit down en 900mbit up. Echter de upload hapert heel vaak. Het spelen van een online spel is niet te doen, omdat de upload soms een paar minuten lang op 0 mbit blijft steken, terwijl de download snelheid torenhoog is.

Wat zou ik eventueel kunnen proberen? En hoe kan ik de kabel in de wandcontactdoos testen op breuken?

 

Alvast bedankt

Groetjes,

Michel

 

Zorg dat u bekabeld de juiste snelheid haalt. Regelmatig een speedtest doen op een bekabeld aangesloten pc of laptop is de beste manier om te testen of de kabels goed zijn.


Dank voor je suggestie Nick83, maar het punt is dat ik juist bekabeld altijd een stabiele speedtest behaal (maar dat kan ook toeval zijn). Via de wifi komt het echter regelmatig bij meerdere apparaten voor dat de upload voor een paar seconden wegvalt, terwijl de download torenhoog is.

Op zich zou dat niet heel erg moeten zijn, maar wanneer je een online spelletje speelt en het spel gooit jou er onmiddellijk uit, zodra de verbinding ook maar een kleine paar tellen wegvalt en dat gebeurt meerdere keren achter elkaar, dan is dat heel frustrerend. Zeker als je dan het icoontje voor een slechte verbinding krijgt, terwijl je ook ziet dat je een Wifi 6 verbinding hebt met 3 volle strepen.

Maar is er echt niet iets anders wat ik nog kan testen? Aangezien het probleem niet de hele dag door aanhoudt, is het ook zo lastig om te vragen of er een monteur langs kan komen, want het kan prima zo zijn, dat wanneer de monteur langskomt, er niets aan de hand is, of dat deze constateert dat de kabel die ik gelegd heb, niet goed is. In beide gevallen is dat volgens mij een zeer kostbare exercitie. Bezoek van een monteur is alleen gratis als het echt aan de apparatuur of verbinding van KPN ligt, dus ik wil heel graag uitsluiten dat het niet mijn eigen fout geweest is, voordat ik contact opneem met de klantenservice.


Ha @Miso1995, mijn eerste vraag als ik dit lees is: het klinkt alsof je verstand van zaken hebt, waarom game je dan via de wifi? 😉. Goed om te lezen dat het bekabeld wel werkt. Heb je ook al eens alles ertussen uit gehaald en alleen de Experia Box/Box 12 online en dan vervolgens via die wifi verbinden? Dus zonder de Netgears en de SuperWifi? Valt het dan ook weg? Wil je ook je forumprofiel eens aanvullen met je adres en klantnummer? Dan meet ik je lijn ook even door. 


Dag Marcia,

Goed punt, maar het gaat in dit geval om mijn smartphone. Die kan uiteraard ook bekabeld, als ik hem op mijn docking station via de usb-c aansluit, maar goed zo lang is dat kabeltje niet.

Ik merk het overigens niet alleen met spelletjes, maar ook andere apps. Als je ergens op klikt, dan heb je uploadsnelheid nodig om het achterliggende verzoek naar de server te sturen en dan merk ik dat de app blijft hangen. Zodra ik overschakel op de 5g, dan laadt de app direct. En dan als ik dan een speedtest doe via de wifi, dan valt het me op dat de ping goed is en de downloadsnelheid zit dan tussen 500 en 800 mbit, terwijl de upload tussen de 0 en 5 mbit ligt.

Als ik daarna nog een paar keer meet, dan kom ik vanzelf weer op een uploadsnelheid van tussen de 600 en 900 mbit.

Alleen wifi van de experiabox gebruiken heb ik nog niet geprobeerd. Dat kan ik van de week wel even proberen als ik weer alleen thuis ben.

Maar ook dat is lastig inschatten, want soms heb ik uren/dagen geen last van dit probleem (of nou ja, dat weet ik niet, want ik zit niet de hele dag op mijn telefoon) en soms blijft het minuten lang aanhouden en dan stopt het even en dan heb ik het een paar minuten later weer.

Ik heb mijn profiel aangevuld, dus hopelijk komt er iets naar voren wanneer je gaat doormeten.

Alvast bedankt voor de hulp

Groetjes, Michel


We kunnen bij glasvezel niet de snelheid naar je modem precies meten, maar wel je profiel controleren. Die staat gewoon goed. Er is voor mij dus niet een specifieke reden te benoemen waarom dit soms misgaat 😞. Verzoek is dus toch om echt even te proberen alles los te koppelen. Mocht je er geen last van hebben, kan je één voor een apparaten weer terug aansluiten. Hopelijk kom je er zo dan achter waar de kink in de kabel zit!