Skip to main content

Beste allemaal,

 

Thuis heb ik de v10a in de meterkast op de begane grond. Deze reikt op zich prima tot de 1e verdieping, maar op de 2e wordt het te slecht. Daarom heeft de monteur bij installatie een Experia Wifi neergelegd op de 2e (bekabeld). Ik had deze misschien liever op de 1e gehad, maar helaas krijg ik daar (door verstopte leidingen) geen kabel naartoe getrokken.

 

De installatie was ergens rond mei en tot ongeveer december heeft dit altijd perfect gewerkt (overal goed bereik en snelle verbinding), maar sindsdien is het prut.

De verbinding op de begane grond is top en op de 2e ook, maar op de 1e verdieping is het prut. Hij lijkt sinds december gewoon niet goed meer te roamen en steeds een zwak signaal op te lopen. Trek ik de Experia Wifi van de stroom, dan is het probleem op de 1e weer verholpen.

 

Gek genoeg zou de update van de Experia Wifi ergens in november juist roaming en mesh toegevoegd moeten hebben, maar dit lijkt het voor mij verpest te hebben. 

 

Zelf had ik nog bedacht om de signaalsterkte van de Experia Wifi terug te schroeven, zodat deze beperkt blijft tot de 2e verdieping, maar dit blijkt sinds diezelfde update in november juist niet meer te kunnen!(?)

 

Wat kan ik doen om dit probleem te verhelpen?

 

Alvast bedankt!

 

Hallo @bvdb10 , voor een optimale mesh- en roamingfunctie is het een voorwaarde dat de wi-fi-instellingen op beide apparaten precies gelijk zijn, uitgezonderd de gebruikte kanalen.

Bij de 2.4-band bijvoorbeeld een vast kanaal 1 en 6 en bij de 5.0-band de kanalen 36-48 en 52-64.

Verder de wifinamen en wachtwoorden en veiligheidsinstellingen dienen exact gelijk te zijn.

Na de instelling en gewijzigd en opgeslagen te hebben is het verstandig de devices even te herstarten.

Succes.

 


Hallo @bvdb10 , voor een optimale mesh- en roamingfunctie is het een voorwaarde dat de wi-fi-instellingen op beide apparaten precies gelijk zijn, uitgezonderd de gebruikte kanalen.

Bij de 2.4-band bijvoorbeeld een vast kanaal 1 en 6 en bij de 5.0-band de kanalen 36-48 en 52-64.

Verder de wifinamen en wachtwoorden en veiligheidsinstellingen dienen exact gelijk te zijn.

Na de instelling en gewijzigd en opgeslagen te hebben is het verstandig de devices even te herstarten.

Succes.

 

Beste Jan,

 

Dank voor de reactie. Voor zover ik het begreep neemt het Wifi punt toch automatisch alle instellingen (goed) over? Ik heb net gecontroleerd met Wifi Analyzer en de v10a en het Wifi punt zitten op verschillende kanalen (1/11 en 48/100). Dit lijkt dus al 'goed'  te gaan, maar de Wifi op de tussenverdieping blijft slecht.

 

Wat is er nog meer te proberen? 

 

Ik kwam er net overigens achter dat KPN Fon nog aanstond. Deze heb ik uitgezet, maar maakt ook geen verschil. De optie staat nu trouwens uit in zowel de v10a als het Wifi punt, maar ik vind nog steeds een sterk Fon signaal in huis... (en de buren hebben Ziggo)... 

 

 


Hallo @bvdb10 FON kan door meer KPN-klanten in de buurt uitgezonden worden.

Zou ik me niet druk meer om maken, FON wordt 1 augustus a.s. toch afgeschakeld door KPN, einde FON dus binnenkort, nieuwe klanten kunnen het al niet meer krijgen sinds 1 april jl.

Je zou eens kunnen kijken aan de hand van de Wi-Fi-tool of je de Experia Wi-Fi op een andere plek op de verdieping neer kunt zetten voor een beter bereik.

Succes.

 


Beste Jan,

 

Ik heb de tool al meermaals gebruikt en meermaals automatisch instellingen laten 'verbeteren', maar dat heeft niks uitgehaald. De hele ochtend getest met vastgezette (verschillende) kanalen op de v10a en het Wifi punt, maar ook dit geeft eigenlijk een verslechtering. Hij lijkt dan helemaal niet meer over te pakken op het volgende punt, totdat ik wifi uit- en weer aanzet.. Dit kan echt niet de bedoeling zijn.

 

Dus:

1) vanwege de 'wifi-garantie'  van KPN is er een Experia Wifi geïnstalleerd, maar op dit moment is de enige werkbare optie om dit Wifi punt van de stroom te halen.

2) tot december heeft het allemaal perfect gewerkt.

 

Ik hoop dus op een degelijke oplossing van KPN, want ik betaal niet voor niets mijn abonnementskosten. Ik heb nu een apparaat liggen dat bedoelt is om wifi te verbeteren - en dat heeft gedaan - maar nu de wifi verpest...

 

 

PS: de signaalsterkte van de Fon die opgepakt wordt is vrijwel identiek aan die van de v10a. Het lijkt dus weldegelijk mijn eigen modem te zijn, terwijl de instelling toch echt uitstaat (via tool en op modem zelf). Dat het in augustus toch uitgaat is natuurlijk geen oplossing voor nu, alleen een laatste redmiddel.

 


Hallo @bvdb10 , wacht s.v.p. de reactie van een moderator af.

Succes.

 


Zo, het gaat ook wel heel erg hard zo, met al die nieuwe topics. Ik vind die van mezelf niet eens terug… :)

 

@Moderator: hulp gewenst!


Hoi @bvdb10 . Jammer dat het plotseling mis gaat.

Ik wil het volgende van je vragen:

-Koppel de EW's los en reset je experiabox (resetgaatje, 10 seconden ingedrukt houden)

-Je v10a is nu weer het centrale wifi punt. Koppel vervolgens de EW's één voor één aan. Als je de eerste hebt aangesloten, reset je die eerst (10 seconden het resetknopje indrukken), daarna de volgende aankoppelen en die ook weer resetten.

-laatste (en belangrijke) stap: verwijder ALLE draadloze verbindingen uit al je apparaten en zet ze opnieuw op.

 

Dit stappenplannetje heeft bij menig klant de oplossing gebracht, ik hoop ook bij jou. Zo niet, laat het weten!


Hoi @bvdb10 . Jammer dat het plotseling mis gaat.

Ik wil het volgende van je vragen:

-Koppel de EW's los en reset je experiabox (resetgaatje, 10 seconden ingedrukt houden)

-Je v10a is nu weer het centrale wifi punt. Koppel vervolgens de EW's één voor één aan. Als je de eerste hebt aangesloten, reset je die eerst (10 seconden het resetknopje indrukken), daarna de volgende aankoppelen en die ook weer resetten.

-laatste (en belangrijke) stap: verwijder ALLE draadloze verbindingen uit al je apparaten en zet ze opnieuw op.

 

Dit stappenplannetje heeft bij menig klant de oplossing gebracht, ik hoop ook bij jou. Zo niet, laat het weten!

Beste @Erwin_ , ik ben er vandaag eindelijk aan toe gekomen om dit te testen. De situatie is helaas precies zoals ervoor. Als ik door het huis loop kan ik gewoon zien dat hij heel lanf verbinding blijft maken/houden met het zwakke signaal. Zelfs tot het punt dat ik bijna in mijn meterkast sta. Op een gegeven moment springt hij dan wel over naar het betere signaal, maar zelfs dan lijkt het nog even te duren voor de snelheden fatsoenlijk zijn.

 

(Dat wil zeggen: ik sta op de Experia Wifi en haal 100/100, dan loop ik naar beneden en neemt de snelheid ongeveer lineair af tot ca. 6/6 ter plaatse van de v10a. Dan duurt het dus best een tijd voordat hij de v10a pakt. Als ik dan weer test (terwijl ik ervoor sta) haal ik pak 'm beet 40/40. Pas na een paar minuten haal ik weer ongeveer 100/100. Dit werkt de andere kant op precies zo.

 

Ik ben me ervan bewust dat ik op mijn tussenverdieping nooit de maximale snelheid zal halen, maar tot dus ongeveer eind vorig jaar had ik daar stabiel 60/60. Meer dan genoeg om lekker te werken. Nu is het signaal instabiel en haal ik max 25/25, met dieptepunten van 8/8. Dat blijkt niet genoeg voor lekker Skype/Teams/etc…

 

Wat nu?


Jammer dat het geen verbetering heeft gebracht. Je hebt dus ook de laatste, hele belangrijke stap gedaan en na het resetten ook je bestaande draadloze verbindingen verwijderd en opnieuw opgezet? Sorry dat ik hier zo op hamer maar ik wil het even zeker weten ;-)

KPN stuurt momenteel, in verband met corona geen monteurs op pad voor wifi verbetering. Dus die optie heb ik helaas nu niet.

Heb je nadat je alles gereset  heb ook nog eens de wifi manager gedraaid? Het moet in principe mogelijk zijn om deze manier stabiele wifi te krijgen. Er staat ook niet per ongeluk een electronisch apparaat dicht in de buurt van een van de Experia Wifi's ? Dect stations willen nog wel eens storen.  


Jammer dat het geen verbetering heeft gebracht. Je hebt dus ook de laatste, hele belangrijke stap gedaan en na het resetten ook je bestaande draadloze verbindingen verwijderd en opnieuw opgezet? Sorry dat ik hier zo op hamer maar ik wil het even zeker weten ;-)

KPN stuurt momenteel, in verband met corona geen monteurs op pad voor wifi verbetering. Dus die optie heb ik helaas nu niet.

Heb je nadat je alles gereset  heb ook nog eens de wifi manager gedraaid? Het moet in principe mogelijk zijn om deze manier stabiele wifi te krijgen. Er staat ook niet per ongeluk een electronisch apparaat dicht in de buurt van een van de Experia Wifi's ? Dect stations willen nog wel eens storen.  

 

@Erwin_ : jazeker, de stappen zijn keurig gevolgd en alle verbindingen zijn verwijderd en nieuw opgezet! We hebben ook geen andere storende elektronische apparatuur in de buurt…

 

Het meest storend is dus dat het heel lang dus probleemloos gewerkt heeft, maar sinds (waarschijnlijk een firmware update), niet meer. Ik ben nu ook niet geneigd om veel geld te investeren in een 'superwifi'  of iets dergelijks, want blijkbaar is een goed signaal niet een garantie en kun je na een update o.i.d. opeens een waardeloos product hebben!

 

 

 

 

 

 

 


:-(  Ik ben bang dat mijn trukendoos een beetje leeg begint te raken. Mochten de versoepelingen een beetje doorzetten kan ik hopelijk korte termijn weer een wifi monteur aansturen.


@Erwin_  ik heb nog allerlei zaken geprobeerd en meerdere resets uitgevoerd, maar niks helpt. Ik zie dat nieuwe klanten momenteel kunnen kiezen voor gratis 2 Superwifi punten. Daarover lees ik niets dan goeds. Is het een optie dat ik hier - gezien de omstandigheden - ook aanspraak op kan maken? De Experia Wifi stuur ik dan natuurlijk terug: die is voor mij waardeloos geworden!

Ik hoor het graag, alvast bedankt!


Nou... het gaat met de SuperWifi's ook niet bij iedereen gelijk goed hoor…

De SuperWifi's worden nooit gratis weggegeven. Misschien kan een KPN medewerker je wel een 2de toesturen en dat u dan het wifi van de Experiabox uit zet. 2 Experia WiFi's werken onderling in ieder geval goed samen.


Als een 2e Experia Wifi wél een goede dekking/roaming oplevert én er niets wordt ingeleverd op signaalsterkte, dan is dat natuurlijk ook een oplossing. Ik ben nu vooral op zoek naar één oplossing. Met het vele thuiswerken is een goed netwerk nog belangrijker geworden…

 

Ik blijf het schandalig vinden om op TV allemaal reclames te zien met claims erin over gegarandeerde perfecte Wifi thuis en nu met gratis Superwifi's, maar de bestaande klant blijkt weer totaal niet gehoord te worden. Ik kan op voorhand al vertellen dat een monteur niets gaat oplossen hier: ik weet prima hoe ik een netwerk moet instellen. Het ligt aan de beperking in geleverde apparatuur.


Staan de Wi-Fi punten gewoon niet te ver uit elkaar?? De meterkast is natuurlijk sowieso een slechte plek. Ga daar eens mee aan de slag.


Ik geef je helemaal gelijk, als het niet zo was dat het gewoon ooit wél fantastisch heeft gewerkt. Sinds bepaalde firmware updates van de router/ Experia Wifi - die roaming juist zouden moeten verbeteren - is het pet.

Ik ga nu niet opeens mijn halve huis verbouwen en leidingen bijtrekken etc, terwijl het ooit gewoon werkte. (En ik daar toen een monteur voor heb betaald!).


Het ligt aan de beperking in geleverde apparatuur.

De SuperWifi's zitten qua werking precies hetzelfde in elkaar als de Experia WiFi's. De mogenlijke instellingen: er is geen verschil, het ziet er op beide precies hetzelfde uit.


Is de netwerknaam en wachtwoord van de Experiabox en de versterker bij u toch wel gelijk?


Met het vele thuiswerken is een goed netwerk nog belangrijker geworden...

Ik lees dat vaker hier opt forum. En dan denk ik bij mn eigen: doe dat gewoon bekabeld. Ga in de baas zn tijd niet zitten tobben met wifi. Er zijn ook werkgevers die dat vereisen: thuiswerken moet bekabeld. En dat is niet voor niets.


Ik vraag niet of jij je huis gaat verbouwen. Ik stel voor dat je wat gaat testen. Gewoon met een losse kabel. En dat het eerst wel werkte zegt niets. Al iemand bij jou in de buurt op dezelfde kanalen terecht is gekomen kan dat een rede zijn. 


Jullie bedoelen het vast goed, maar dit is krom en helpt mij natuurlijk niets.

 

Als ik ergens een dure inductiepan koop en ik kom thuis en hij doet het voor geen meter, dan gaat die verkoper echt niet tegen mij zeggen: "Ja, dan moet je ook gewoon gas nemen joh. Veel beter". Hij zorgt ervoor dat ik een pan krijg die wel werkt. Helemaal als hij overal uitgebreid reclame maakt waarin hij beweert de beste te zijn op het gebied van inductiepannen.

 

En ik weet dat een verandering van internet bij de buren invloed kan hebben op mijn Wifi, maar 1) toevallig weet ik dat mijn buren allebei al minimaal 2 jaar niks hebben veranderd en 2) een verstoring op een bepaald kanaal zorgt niet opeens voor het totaal niet meer functioneren van roaming / meshing...


Er is recent versoepeling gekomen in het aansturen van monteurs.

Als jij dat wenst, plannen we een wifi monteur is. Lijkt jou dit iets?

Zo ja, kun je een aantal dagen (dagdelen) noemen waarop het schikt?


Je vergelijking met een inductiepan gaat meteen mank want daar hebben omgevingsfactoren geen invloed op. Dat is bij Wi-Fi wel anders. En natuurlijk kan er een defect zijn in die experia wifi maar ga nou niet zeggen dat er allemaal slecht werkt want er zijn juist heel weinig problemen met de experia wifi's. Het advies blijft zet de experiabox op een open plek, zet op iedere etage een wifi versterker bekabeld neer en je hebt naadloos Wi-Fi in het hele huis. 


Er is recent versoepeling gekomen in het aansturen van monteurs.

Als jij dat wenst, plannen we een wifi monteur is. Lijkt jou dit iets?

Zo ja, kun je een aantal dagen (dagdelen) noemen waarop het schikt?

Dank voor het antwoord! Aan wat voor termijn moet ik denken? Want volgende week maandag de 22e (hele dag) of donderdag de 25e (vanaf 10:00) zou kunnen.


Ik ga voor je kijken. Kun je nog even je huisnummer in je profiel zetten en mij een seintje geven?